Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Femke
#7317
Nou daar gingen we dan, met angst en beven een paar plakken energique ontdooid (óók voor bowie!!!!) de honden waren meteen niet meer weg te slaan uit de keuken. Maar ja het duurt wel ff voor het ontdooid is en niet meer koud. Heidi erbij gehaald (ze vond het er niet uit zien als vlees en het stonk ook niet) en de beide honden een bak voor de neus gezet. Sunday, de eeuwige lange-tanden eter nam eerst een bedenkelijk hapje en die begon me toch te eten!!! Het was binnen 10 seconden op (250 gram). Bowie was altijd al een mega eter, hij schrokt zijn eten naar binnen in de hoop de restjes van Sunday te kunnen stelen.

Ik heb het idee dat ze het helemaal geweldig vinden. Ik heb Heidi het begrip " dierlijke bijproducten" even uitgelegd en volgens mij werd ze spontaan misselijk. Ik had het met mijn moeder over dat ik vers ging voeren en als ik een vriezer heb en ik wil in Hulshorst Carnibest gaan halen dan mocht ik haar auto lenen (yippie!!). Misschien mag ik ook wel wat verder rijden en dan Bibi halen (weet niet waarom maar dat spreekt me nog het meeste aan, waarschijnlijk vanwege de enorme kennis die ik dagelijks bibi-gerelateerd lees en in het verleden heb gelezen)

Daar gaan we weer met de vragen: Als ik er vanuit ga dat ik zo´n 30 kilo per maand nodig zal hebben (is dat een beetje een redelijke beadering) heb ik dan aan een koelkastmodel vriezer genoeg?  Een grotere kan ik écht niet bergen, zelfs niet in de schuur (schuurtje) want ik woon in een flat.
En wat doe ik met de rest van de brokken, ik krijg heel erg de neging om de rest weg te pleuren we hebben maar liefst 3 soorten. Ik vind het ook een beetje hypocriet om het aan een ander te geven   8)

En een heeeele goede vraag van Heidi: Bowie krijgt ´s avonds altijd speciale brokken van de dierenarts tegen tandsteen want tjonge wat heeft hij daar een last van zeg!! Hij is nog maar twee maar stinkt zonder die brokken een uur in de wind. Want het versvlees dat hij krijgt daar kauwt hij natuurlijk helemaal niet meer op!!

Ik wil best wel eens wat gaan proberen met botten, vroeger gaf ik sunday vaak van die grote soepbotten (rund) met vlees van de slager (vaak een bol van een heup ofzo en dat gaf ik rauw). Ben toen wel es verrot gescholden op Doggy en weet eigenlijk niet of het goed is of niet. Er is geloof ik iets met dat het geen dragend bot mag zijn ofzo?? Maargoed de laatste tijd (jaar ofzo) heeft hij geen rauw bot meer gehad). Als bowie daarmee aan de slag gaat kan dan zijn tandsteen ook wel wegblijven? (nou ja, weg is het nog nooit geweest). En kippenvleugeltjes? Die geef je ook rauw toch, en kun je gewoon poten kopen bij de AH ofzo (misschien wéér een stomme vraag maar ik weet er echt niets vanaf  :-[)

Ik weet in ieder geval wel dat ik in minder dan een week tijd een gigantische afkeer van brokken heb gekregen.

Groetjes van Femke
Door Twanneke
#7318
.

Ik heb het idee dat ze het helemaal geweldig vinden. Ik heb Heidi het begrip " dierlijke bijproducten" even uitgelegd en volgens mij werd ze spontaan misselijk. Ik had het met mijn moeder over dat ik vers ging voeren en als ik een vriezer heb en ik wil in Hulshorst Carnibest gaan halen dan mocht ik haar auto lenen (yippie!!). Misschien mag ik ook wel wat verder rijden en dan Bibi halen (weet niet waarom maar dat spreekt me nog het meeste aan, waarschijnlijk vanwege de enorme kennis die ik dagelijks bibi-gerelateerd lees en in het verleden heb gelezen)
Waarom heel ver rijden als je vlakbij de bron zit???
Daar gaan we weer met de vragen: Als ik er vanuit ga dat ik zo´n 30 kilo per maand nodig zal hebben (is dat een beetje een redelijke beadering) heb ik dan aan een koelkastmodel vriezer genoeg?  Een grotere kan ik écht niet bergen, zelfs niet in de schuur (schuurtje) want ik woon in een flat.
Hoeveel honden moet je voeren? Ik haal 1x in de 2 weken Carnibest en dan 15 kilo. Dat gaat makkelijk in een tafelmodel vriezer. Dan heb ik zelfs nog laatjes voor botten en andere dingen over.
En wat doe ik met de rest van de brokken, ik krijg heel erg de neging om de rest weg te pleuren we hebben maar liefst 3 soorten. Ik vind het ook een beetje hypocriet om het aan een ander te geven   8)
Naar het asiel?
En een heeeele goede vraag van Heidi: Bowie krijgt ´s avonds altijd speciale brokken van de dierenarts tegen tandsteen want tjonge wat heeft hij daar een last van zeg!! Hij is nog maar twee maar stinkt zonder die brokken een uur in de wind. Want het versvlees dat hij krijgt daar kauwt hij natuurlijk helemaal niet meer op!!
Door vers vlees krijgen de honden geen tandsteen meer en wat er zit kan je ze laten afkauwen door harde botten te geven. Ik zou je aan raden om een keer Carnibest in Ermelo bij Corine zelf te gaan halen, ze kan je dan precies de botten mee geven die je goed tegen tandsteen kan gaan geven.
Ik wil best wel eens wat gaan proberen met botten, vroeger gaf ik sunday vaak van die grote soepbotten (rund) met vlees van de slager (vaak een bol van een heup ofzo en dat gaf ik rauw). Ben toen wel es verrot gescholden op Doggy en weet eigenlijk niet of het goed is of niet. Er is geloof ik iets met dat het geen dragend bot mag zijn ofzo?? Maargoed de laatste tijd (jaar ofzo) heeft hij geen rauw bot meer gehad). Als bowie daarmee aan de slag gaat kan dan zijn tandsteen ook wel wegblijven? (nou ja, weg is het nog nooit geweest).
Precies!
En kippenvleugeltjes? Die geef je ook rauw toch, en kun je gewoon poten kopen bij de AH ofzo (misschien wéér een stomme vraag maar ik weet er echt niets vanaf  :-[)
Dat kan, maar ik zou eerst een met vlees beginnen en na een tijdje pas botten die ze kunnen op eten. Kluifbotten kan al wel meteen.
Door Femke
#7319
Corine in  Ermelo is degene die carnibest ontwikkeld heeft??  En als ik in Hulshorst ben dan ben ik inderdaad ook al bijna in Ermelo.

Weet je aan de ene kant vind ik het hartstikke eng maar aan de andere kant weet ik ook dat dit beter is voor onze honden, VEEL beter.
Door Twanneke
#7320
Corine in  Ermelo is degene die carnibest ontwikkeld heeft??  En als ik in Hulshorst ben dan ben ik inderdaad ook al bijna in Ermelo.

Weet je aan de ene kant vind ik het hartstikke eng maar aan de andere kant weet ik ook dat dit beter is voor onze honden, VEEL beter.


Klopt ja. Corine maakt Carnibest.

Mijn hondjes zijn er erg blij mee. Maar ook ik vond het erg spannend in het begin, daarom zou ik ook eerst alleen met vlees beginnen en dan pas met kippenvleugels ed. Waar kom je vandaan als ik vragen mag?
Door Femke
#7321
Van oorsprong kom ik uit Oldebroek (Waar?? Oldebroek, zoek dat maar es op...) heb daar 20 jaar gewoond, toen 10 maanden in Doornspijk (nog zo´n big city) en ben toen naar zwolle gegaan en binnen zwolle vorige maand nog ´n keer verhuisd. Al met al 3 keer in 2 jaar verhuizen is nie leuk!! Ook niet voor Sunday die de kriebels al krijgt als ik mijn weekendtas pak!

En jij?
Door Ink
#7322
Femke here we GOOOOOOO .....
Organiseer effe een vriezertje, haal Carnibest en het gaat helemaal goedkomen. Heidi al over de veggie-bezwaren heen? Brokken in de vuilnisbak of naar het asiel en hatsekidee je bent er klaar voor.
Even aankijken en dan is het tijd voor wat trutjes en frutjes ... en ECHT botten- en kluifwerk ... Zelfs voor een origineel Oldenbroekse ...
Door Femke
#7323
Ik heb nu écht vierkante ogen  :o heb alle discussies over versvlees gelezen, het nodige gekopieerd en opgeslagen in word zodat ik mijn eigen digitale biebje heb.

Nog weer een paar vragen: De honden kregen al wel fruit (veel!) en groenten. Nu las ik dat de een hond de celwanden in plantaardige cellen niet kan verteren (openbreken) en je daarom groenten moet pureren. Geldt dit ook voor fruit? De honden krjgen hier zeker 1 of 2 halve vruchten per dag, soms meer want we zijn zelf gigantische fruit-fans en er gaan altijd wat stukjes in de voerbakken. Zijn er (dagelijkse) vruchten die ze niet mogen? Sunday en Bowie krijgen vaak appel, sinaasappel, mandarijn, banaan en ook wel kiwi en meloen.

Daarnaast is sunday dol op bepaalde rauwe groenten (uit mijn hoofd: broccoli, bloemkool, worteltjes, tomaat, komkommer, ijsbergsla) is het schadelijk als ze het rauw en ´heel´ krijgen? Of is het alleen zo dat er weinig voedingswaarde uitkomt?

Ik ging daarnet de honden uitlaten en was benieuwd wat voor ontlasting eruit kwam na hun eerste versmaaltijd.  De honden hebben echter nooit riemen en halsbanden om (weet het, het mag niet maar onze flat staat bijkans óp de dijk waar honden los mogen, we hoeven verder niet de wijk door) en ik had niet zo´n zin om ze op te zoeken. Daarnast schat ik de kans niet zo groot dat ze hun grote behoefte doen als ze aan de riem zijn dus ik kon het helaas niet zien. Ik vertrouw er volledig op dat het gewoon goed is.

Morgen een 12 kilo doos Energique kopen, Bowie versvleest ook mee!!! En dan moet ik een hele hoop ijs eten want het vriesvak moet leeg!!

Een goede nacht gewenst,

Femke
Door Ink
#7324
Ik heb nu écht vierkante ogen  :o heb alle discussies over versvlees gelezen, het nodige gekopieerd en opgeslagen in word zodat ik mijn eigen digitale biebje heb.
** Mooi zo. Hoe vierkanter de ogen hoe beter. **

Nog weer een paar vragen: De honden kregen al wel fruit (veel!) en groenten. Nu las ik dat de een hond de celwanden in plantaardige cellen niet kan verteren (openbreken) en je daarom groenten moet pureren.
** Ja, dat hebben ze mij ook wijs gemaakt. En als je de theorette erachter een beetje volgt geloof ik ook dat dat zo is. Dus wordt hier de hele zwik gepureerd en ingevroren in porties van een ons. En uiteraard weer ontdooid. **

Geldt dit ook voor fruit? De honden krjgen hier zeker 1 of 2 halve vruchten per dag, soms meer want we zijn zelf gigantische fruit-fans en er gaan altijd wat stukjes in de voerbakken. Zijn er (dagelijkse) vruchten die ze niet mogen? Sunday en Bowie krijgen vaak appel, sinaasappel, mandarijn, banaan en ook wel kiwi en meloen.
** Sommige honden eten alleen 'hele' vruchten. Aan de andere kant staat weer het verhaal van het pureren. Als ze het nu eten ... lekker blijven doen. Sam zit nu een beetje te trutten met 'hele' vruchten. Dus pureer ik het en gaat het 2 keer per week bij z'n graanontbijt. Of het goed is of niet? Weet ik veel. Hij vindt het lekker. Jullie honden vinden hele vruchten lekker. Blijven doen! En daarnaast wat pureren om er ECHT iets aan te hebben. **

Daarnaast is sunday dol op bepaalde rauwe groenten (uit mijn hoofd: broccoli, bloemkool, worteltjes, tomaat, komkommer, ijsbergsla) is het schadelijk als ze het rauw en ´heel´ krijgen? Of is het alleen zo dat er weinig voedingswaarde uitkomt?
** De geleerden zeggen (zie hierboven) dat honden de groenten niet zodanig kapot kunnen maken dat ze er de benodigde voedingsstoffen uit kunnen halen. Probeer dat maar eens. Worteltjes gaan erin en eruit als worteltjes. Mais ook. Ik denk dat je kan zeggen dat honden niet 'de' benodigde voedingsstoffen/vezels uit rauwe groenten kunnen halen. Dus moet je de celwand van die groenten kapot maken om dat wel te kunnen realiseren. Dus moet je OF pureren OF een telletje koken. Om de honden te laten wennen misschien een beetje pureren en een beetje 'totaal' erdoor? **

Ik ging daarnet de honden uitlaten en was benieuwd wat voor ontlasting eruit kwam na hun eerste versmaaltijd.  De honden hebben echter nooit riemen en halsbanden om (weet het, het mag niet maar onze flat staat bijkans óp de dijk waar honden los mogen, we hoeven verder niet de wijk door) en ik had niet zo´n zin om ze op te zoeken. Daarnast schat ik de kans niet zo groot dat ze hun grote behoefte doen als ze aan de riem zijn dus ik kon het helaas niet zien. Ik vertrouw er volledig op dat het gewoon goed is.
** Ik vertrouw daar ook op ... **

Morgen een 12 kilo doos Energique kopen, Bowie versvleest ook mee!!! En dan moet ik een hele hoop ijs eten want het vriesvak moet leeg!!
** Right! Zelfs Bowie! Al ben ik niet helemaal kapot van Enerqique. Zou je niet toch effe Carnibest gaan scoren? **

Een goede nacht gewenst,
Femke

Jij ook. En een klinkende toast op je eerste vleessie ...
Laatst gewijzigd door Ink op vr 27 jun 2003, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#7325
Fruit kun je heel geven. Wolven/wilde honden eten fruit ook op deze manier. Groente is een ander verhaal... Groentes worden "normaal" niet door honden gegeten. We pureren de groente om daarmee de maaginhoud na te bootsen. Dat werkt natuurlijk zo niet, dat weet ik ook wel, maar groente heeft dus een voorbewerking nodig voordat de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden. Dat kan door middel van stomen, koken en pureren. Aangezien wij niet van koken/stomen houden, pureren we ;D.

Je kunt de groente dus wel heel geven, maar je hond heeft er helemaal niks aan en poept het gewoon in stukjes weer uit.

Groetjes, Lizzy
Door ElinevKa
#7326
Fruit kun je heel geven. Wolven/wilde honden eten fruit ook op deze manier. Groente is een ander verhaal... Groentes worden "normaal" niet door honden gegeten. We pureren de groente om daarmee de maaginhoud na te bootsen. Dat werkt natuurlijk zo niet, dat weet ik ook wel, maar groente heeft dus een voorbewerking nodig voordat de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden. Dat kan door middel van stomen, koken en pureren. Aangezien wij niet van koken/stomen houden, pureren we ;D.

Je kunt de groente dus wel heel geven, maar je hond heeft er helemaal niks aan en poept het gewoon in stukjes weer uit.

Groetjes, Lizzy

en ook pureren omdat ik begreep dat wilde honden en wolven hun groenteportie binnen krijgen door de maaginhoud van 'slachtoffers' te eten- en daar zit gemalen groenvoer in zeg maar..
Door Janet
#7327


en ook pureren omdat ik begreep dat wilde honden en wolven hun groenteportie binnen krijgen door de maaginhoud van 'slachtoffers' te eten- en daar zit gemalen groenvoer in zeg maar..
Dat zei Lizzy toch ???
We pureren de groente om daarmee de maaginhoud na te bootsen.
;D ;D ;D
Door Twanneke
#7328
Van oorsprong kom ik uit Oldebroek (Waar?? Oldebroek, zoek dat maar es op...) heb daar 20 jaar gewoond, toen 10 maanden in Doornspijk (nog zo´n big city) en ben toen naar zwolle gegaan en binnen zwolle vorige maand nog ´n keer verhuisd. Al met al 3 keer in 2 jaar verhuizen is nie leuk!! Ook niet voor Sunday die de kriebels al krijgt als ik mijn weekendtas pak!

En jij?
haha ik kom uit Nunspeet, maar heb ik Elburg op school gezeten... dus ik ken Oldenbroek wel LOL
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door