Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Karen Desirée
#731737
Onze hond Max heeft een auto imuunziekte. Hiervoor slikt hij prednison en imuran (chemo). Zijn huid wordt hierdoor dunner en zijn haar pluiziger.

Iemand vertelde dat het misschien goed was om van brokken over te stappen op vers vlees.
Ik heb nog totaal geen ervaring over dit onderwerp, ben me aan het inlezen, maar heb wel een vraag:

wie heeft ervaring met barf in combinatie met deze ziekte?
doen we er goed aan om over te stappen of juist niet. Ik wil niet dat hij een erg zieke periode moet doormaken tijdens de ontgiftingsfase, omdat hij al zoveel ellende achter de rug heeft.

alvast bedankt voor jullie reacties
Door Lizzy
#731740
Jeetje, wat erg zeg. Wat voor auto-immuunziekte heeft Max? (dat is wel belangrijk om te weten namelijk, voeding-wise).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 24 mar 2007, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karen Desirée
#731782
Hoi Lizzy,

Of zijn auto imuunziekte een specifieke naam heeft weet ik niet, dat zou ik aan de dierenarts moeten vragen.
Door zijn ziekte is Max heel ontvankelijk voor ontstekingen: oorontsteking, tussen de tenen, bij zijn neus, ogen, bek.
Met de medicijnen is zijn ziekte goed onder controle te houden, hij voelt zich ook goed en is levenslustig.
Max is nu 7 jaar, maar wel al erg grijs om zijn bek. Wij schrijven dat toe aan het feit dat hij steeds ontstekingen had met veel pijn.
De afweging is nu eigenlijk: wordt hij gezonder met barf. Zijn medicijnen zijn natuurlijk troep, maar zijn kwaliteit van leven is wel toegenomen door het gebruik.
Vooralsnog heb ik nu van Rodi uit de diepvries gekocht en dacht zelf om eens half om half te beginnen: 's morgens zijn brokken en 's middags het vlees.
Kijken hoe hij reageert.

groeten Karen Desirée
Door conleeuw
#731802
merknaam imuran heeft als werkzame stof Azathioprine dit middel hoort tot de groep van immunosuppressiva, een cytostatica (chemo) die vaak gebruikt wordt bij autoimuun ziekten, een zware middel !!!, ik zie dat jou hond ook nog prednison gebruikt, ik ben wel benieuwd hoe lang jou hond al deze combinatie inneemt en hoeveel prednison per dag wordt gebruikt?
Ik heb zelf ook onder andere deze middelen gebruikt ook voor een auto imuun ziekte, en heb door het aanpassen van mijn dieet het voor elkaar gekregen om zonder medicijne door het leven te gaan, en ik kan niet in woorden uitdrukken hoeveel beter ik mij voelt, mijn dieet houdt in dat ik onder andere de meeste koolhydraten niet gebruik, dus geen granen, geen rijst, geen aardapellen, geen zuikers, zeg maar ik consumeer alleen koolhydraten die in groenten en fruit aanwezig is. Honden zijn nog minder geschikt dan mensen om de "slechte" koolhydraten te verwerken.  Juist in brokken zitten de koolhydraten die niet goed zijn voor de gezondheid van de hond. Als dit mijn hond was, had ik meteen de overstap gemaakt naar een vers dieet, dus de brokken vrijwel meteen aan de kant gegooid. Ik zou voor een Kompleet Vers Voer zonder toevoeging van granen gaan of mischien nog liever zelf gaan samenstellen, dan weet je immers precies wat je aan jou hond geef.  Als ik naar mijzelf kijk, hoe goed ik nu voel, en hoe het was, dan zou ik er echt geen moment over hoeven na te denken. Wie weet kan jou hond ook straks met minder of geen medicijne verder.
Ontgifting krijg je mischien, maar niet iedere hond heeft even veel last van ontgifting, en als je bedenk welke profijt je er aan overhoudt voor de hond, zou ik mij daardoor niet laten afschrikken, je kan mischien een homeopatische dierenarts vragen of jij iets kan gebruiken om te helpen bij de overgang/ontgifting. Dit is hoe ik er over denk.
Door Karen Desirée
#732178
Dank je wel voor je reactie.
Ik ga me oriënteren op de verschillende soorten vers voer. Eens kijken waar ik dit complete voer kan kopen en de verschillende merken.
Fijn dat het met jou zoveel beter gaat!
Door Ine
#732191
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 939.0.html

Ik herken alles van mijn eerste labrador in jouw beschrijving.
Ik zou idd overstappen op helemaal vers. Het ontgiften zal door de medicijnen, die je hond krijgt, wel meevallen.
Als je hond een week of 4 op vers staat, zul je duidelijk verschil gaan zien en misschien kun je dan de medicatie iets verminderen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#732257
Mijn hond heeft ook auto-immuun problemen. Er nooit een naam gegeven aan de diagnose, behalve dat het auto-immuun problemen zijn, oa met de bloedcellen, nierproblemen,ontstekingen van de iris en afstoten van de voetzooltjes.
Sanne heeft daarvoor lange tijd op een behoorlijke dosis prednison gestaan, die de symptomen konden onderdrukken.
Vervolgens kwamen ondanks de prednisoner ook nog eens heftige darmproblemen bij. Toen ben ik ineens over gestapt op Carnibest eend (slechter kon het toch niet meer gaan)
Na een paar dagen had ze haar energie weer terug, ontlasting was goed en na een paar weken begon er weer ondervacht te groeien. ( haar vacht was zeer miserabel!)
Na een paar weken Carnibest eend, ben ik ook andere varianten gaan voeren en dat ging ook goed, weer een paar maand later is ze volledig over gegaan op Barf. Na ruim een jaar heb ik, iom de da en onder strenge bloedcontrole, heel, heel langzaam de prednison afgebouwd. (hadden we al eens eerder geprobeerd, maar toen werden haar bloedplaatjes gevaarlijk laag). En nu is ze al bijna een jaar prednison vrij , en gaat het super met mijn meisje!
Bij ons heeft vers voeren dus de redding gebracht. Ik ben ervan overtuigd, dat als ik die stap toen niet had gemaakt, ik haar niet meer zou hebben....het ging echt heel erg slecht met haar!

Hopenlijk zullen jullie ook zoveel baat hebben met vers voeren, het is in ieder geval het proberen dubbel en dwars waard!
Door Karen Desirée
#736144
Hoi Marjolein,

Max krijgt nu sinds een week éénmaal per dag vers. De andere maaltijd krijgt hij nog brokken. Ik wil het langzaam afbouwen.
Ik merk nog geen verschil aan hem, maar dat kan ook waarschijnlijk niet. Wel geniet hij enorm van zijn verse maaltijd!
Dit alleen is al een reden om over te gaan.

Over een week wil ik helemaal overgaan op vers.

groeten,
Karen
Door Eef+Stippels
#736281
Leuk dat je overgaat op vers, ik hoop (en denk) dat Max zich hierdoor beter zal voelen. Leuk he, om te zien hoe ze ervan genieten?!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door