Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Solange
#730482
ik heb ooit eens gelezen dat er in ganze of eendeeieren een "soort bacterie" zit die je enkel vernietigt bij hoge temperatuur.Vb. door ze in brooddeeg te verwerken.  Een bacterie schadelijk voor de mens maar voor een hond??. Mag ik af en toe een  eendeei geven aan onze hond, rauw weliswaar? Weet iemand hierover iets meer aub?  alvast bedankt!  solange
Laatst gewijzigd door Solange op do 22 mar 2007, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#730623
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. Wat voor bacterie zou dat moeten zijn?
Door Solange
#730662
ik heb het nog eens opgezocht. Wanneer er ergens eendeëieren verkocht worden moet er in opvallende tekst bij vermeld worden om ze 10 minuten te koken...dit om parasitaire besmetting te voorkomen.  Ganzeëieren komen niet in de handel voor ...deze worden enkel in bakkerijen gebruikt.Nog een kleine opmerking dat is dat eendeëieren niet zo fijn van smaak zijn als kippeëieren
.................

AAAh nog eventjes gesurft en voor ganzeëieren staat zelfs 15 min.koken!
Laatst gewijzigd door Solange op do 22 mar 2007, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#730787
Volgens mij is dat klinklare nonsens.
Voor mensen koken kan ik mij wat bij voorstellen,maar voor honden nee.
Ze hebben hier vandaag en verleden week ook,ganzenei gehad,en ik heb ook al ingevroren.
Wat is er anders aan een eenden en ganzenei,dan een kippenei??? ??? ???
Door roefus
#730797
Wat er ook in een ei voor mag komen....als het in het ei zit, lijkt me ook het prooidier zelf onbetrouwbaar.
dusseh...ik betwijfel het.
Door Annicha
#730803
Ik heb vandaag een ganzeei voor eigen gebruik gekocht bij de poelier op de markt. Hij heeft helemaal niks gezegd alleen dat hij ze zelf regelmatig eet en het een hele maaltijd is. Ook bij  de eendeeieren die hij verkoopt staan geen waarschuwingen?

Wat voor parasiet zou dat dan zijn?
Door Mevroi Kruim
#730949
Ik ken dat ook van eendeneieren, dat je die echt moet doorkoken. Maar dat geldt voglens mij vooral voor eieren van wilde of loslopende eenden. Of het ook voor eieren van kweek-eenden geldt weet ik niet.

Edit: ff doorgezocht en het gaat om besmettingen met salmonella. Heel verhaal over hoe het ei in dezelfde uitgang wordt gevormd als de eendenpoep en daarom besmet kan zijn met salmonella. Tja, dat geldt dus voor alle eieren, zeker voor kippeneieren.
Zoals bekend mogen wij tegenwoordig geen bavarois of mayonaise meer maken want rauwe eieren zijn levensgevaarlijk.
Voor honden lijkt me dat iig geen enkel probleem.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 23 mar 2007, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door