Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door reneemettrie
#729866
Feest voor de honden!
Kom juist terug van het slachthuis van Aat (Ath, tussen Brussel en Doornik).
4 € voor een koeienpens van ongeveer 10 kg en 1 €/kg voor slachtafval, wat het allemaal is weet ik niet, vind het zelf vies, maar de hondjes waren er heel blij mee.
Ik denk dat het strotten en milten zijn (ziet eruit als lever, maar met meer lobben). Iemand een idee van de voedingswaarde daarvan?

Een tijdje geleden stond hier een vraag naar adressen in België, in welke rubriek was dat?
Door Mevroi Kruim
#729996
Van milt kunnen ze gigantisch aan de slinger gaan  :-X
Voedingswaarde weet ik niet, er zit wel veel bloed en bloedbestanddelen in.
Door K&D
#730120
reneemettrie schreef:
Ik denk dat het strotten en milten zijn (ziet eruit als lever, maar met meer lobben). Iemand een idee van de voedingswaarde daarvan?

Een tijdje geleden stond hier een vraag naar adressen in België, in welke rubriek was dat?
Zijn het misschien nieren? Die hebben ook lobben en de kleur is hetzelfde als van lever. Ietsje lichter. De struktuur is steviger dan die van lever.
Rundernier is een goede eiwitleverancier en bevat bovendien vitamine A (minder dan lever, maar toch een behoorlijke hoeveelheid), alle vitamines B, vitamne D, E en K. Het bevat bovendien ijzer en zink.
Bron: Canis Naturalis

Hier kun je een afbeelding bekijken
Laatst gewijzigd door K&D op wo 21 mar 2007, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#730383
Ik had laatst kalfsmilt. Dat ziet er toch niet uit als lever met lobben. Het ziet eruit als een lange dunne grote flap lever waar gekookt water over heen is gekieperd (dus wat een beetje wit is geworden). Nieren hebben lobben.
Door reneemettrie
#730650
Dubhe en Kyrah schreef: Zijn het misschien nieren? Die hebben ook lobben en de kleur is hetzelfde als van lever. Ietsje lichter. De struktuur is steviger dan die van lever.

Bron: Canis Naturalis

Hier kun je een afbeelding bekijken
Bedankt! Ziet er inderdaad uit als nieren. Maar nu vraag ik me wel af: vermits die het lichaam zuiveren van allerhande vuiligheid:zouden die geen giftige residuën bevatten?
Laatst gewijzigd door reneemettrie op vr 23 mar 2007, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#730958
reneemettrie schreef: Bedankt! Ziet er inderdaad uit als nieren. Maar nu vraag ik me wel af: vermits die het lichaam zuiveren van allerhande veiligheid:zouden die geen giftige residuën bevatten?
De nieren recyclen alles wat ze niet uitscheiden, dus dat risico is klein. De opslagplaats voor evt. gifstoffen is de lever.
Kijk, aan alles wat je voert aan dierlijk materiaal zitten wel kleine risico's. Wil je echt zo schoon mogelijk voeren dan moet je uitsluitend biologisch geven. Ik zie het zo: honden zijn al miljoenen jaren experts in het verwerken van dode dieren, en ik ga er dan van uit dan hun stofwisseling ook wel weg weet met evt. gifstoffen die van nature in die dode dieren voorkomen. In de bio-industrie wordt er idd nog het eea toegevoegd dat wij liever niet zouden zien. Maar alternatieven hebben we eigenlijk niet, tenslotte worden diezelfde organen inclusief evt. gifstoffen in brokken en blik verwerkt. En dan geef ik 1000 maal liever vers vlees dat verder onbewerkt is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door