Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#70976
Hoi,

Ik heb net even een gesprek op mijn school gehad (ik ben bezig met een 5 jarige opleiding natuurgeneeskunde bij dieren). Mij werd verteld dat zeewier helemaal niet zo goed is als je dat voor langere periode achter elkaar geeft, dit vanwege het effect natuurlijk op de schildklier. Ik geef op dit moment mijn honden elke week 2 theelepels zeewier ??? ??? En ik was in de veronderstelling dat ik dit gewoon kon blijven geven aan mijn honden.
Weet iemand hier iets meer over?

Gr. Isabelle
Door Lizzy
#71267
Jodium
Dit mineraal is onontbeerlijk voor het goed functioneren van de schildklier. Dit orgaan scheidt het hormoon thyroxine af, dat helpt bij de verbranding van overtollige vetten. Jodium houdt verder huid, haar en nagels gezond en stimuleert de vorming van de goede HDL-cholesterol. Dit mineraal komt in dierlijk voedsel o.a. voor in zeevis, schaal- en schelpdieren. In plantaardig voedsel vind je dit mineraal o.a. in kelp, zeewier en brood.

Wanneer je zelf samenstelt, dan lijkt het mij dus toch een goed idee om zeker voedingsmiddelen te geven waar jodium in zit. Niet te veel, maar toch een beetje. En ik vind zeevis, zeegroente en ook zeewier een prima manier om wat jodium te geven. En alles waar TE voor staat is niet goed. Dus nee, ik zou niet iedere dag veel zeewier geven.

Maar kunnen ze jou op school in meer detail uitleggen wat er dan niet goed aan is voor de schildklier?
Door isabelle
#71913
Hoi,

Ik ga er achteraan? Maar wat is dan niet te veel zeewier, 2 x per week een koffielepel is dat te veel of niet?
Door Lizzy
#71953
Ik denk dat 2 a 3 keer per week 1 theelepel niet verkeerd is. Ik geef het zelf ook wel eens 1 week wel en dan 3 weken niet.
Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#71971
Wanneer ik de groentemix maak,dan doe ik er gelijk de nodige lepels kelp poeder door.
Ze krijgen elkke dag groentemix dus ook elke dag kelp.
Hier was meer leeswerk waarin ook staat dat het dagelijks word gegeven:
"Kelp is a type of cold water seaweed which provides a valuable source of essential vitamins and minerals, including iodine, which supports thyroid function. Bertes Sea Kelp has a high fiber content and helps to cleanse the digestive tract. It also possesses anti-inflammatory, anti-rheumatic and anti-tumor properties.

Recommendation
Mix with food daily in these amounts:
• Small dog - 1/8 teaspoon
• Medium dog - 1/4 teaspoon
• Large dog - 1/2 teaspoon
Ingredients :Contains 100% Sea Kelp."
~~~~
Kelp:
This is a brown marine plant that is high in minerals and contains vitamins A, B, E, D and K. It also contains sodium alginate (algin), which helps remove heavy metals from the dogs system. It has gels called carrageenan and agar that aids dogs with IBD and colitis by easing digestion. Kelp is a good source of iodine that helps promote good thyroid function.
http://b-naturals.com/Aug2002.php
Door Marieke
#72988
Ik weet (uit eigen ervaring met schildklieraandoening) dat teveel jodium je schildklier over de toeren kan laten gaan en hierdoor een verstoring in de aanmaak van schildklierhormoon kan veroorzaken (teveel/te weinig). Waarschijnlijk werkt het bij honden ook zo? Ik zou zeker niet dagelijks zeewier geven of iets anders jodiumhoudends.
Door 202spots
#73032
202spots schreef: "Kelp is a type of cold water seaweed which provides a valuable source of essential vitamins and minerals, including iodine, which supports thyroid function.
~~~~
. Kelp is a good source of iodine that helps promote good thyroid function.
http://b-naturals.com/Aug2002.php
Marieke,kelp ondersteund de schildklierfunctie.
Wanneer er 'n schildklier afwijking is dan zal dat niet genezen door kelp toe te voegen.
Maar kelp als supplement of als 'n preventive doet eerder goed dan kwaad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door