Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729744
Veel dingen die ik voer, daar zit meer vlees aan als bot. Zo geef ik twee keer per week een stuk geit en twee keer twee kippenbouten.
Nu zit ik eigenlijk een beetje met de percentages in de knoop, want die gaan geloof ik uit van een vleesbot wat voor de helft uit vlees en de helft uit bot bestaat. Volgens m´n oude berekening voer ik 60% vleesbot, is dus vrij veel, maar eigenlijk valt het percentage bot daarin wel weer mee.

Hoe doen jullie dat? Rekenen jullie botten met veel vlees gewoon tot vleesbot. Of reken je een gedeelte tot spiervlees en gedeelte tot vleesbot?

Pfff, wat ingewikkeld allemaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste maanden gewoon maar wat in de bak gooi en helemaal niet die percentages bereken. Maar vandaag krijg ik een lading eendenkarkassen en konijnenkoppen, mooie gelegenheid dus om die percentages weer eens uit te rekenen.
Door Lizzy
#729753
Ik geef gewoon 50% vleesbot. En de ene keer hebben ze een vleesbot waar heel veel vlees en weinig bot aan zit en de andere keer andersom. De gemiddelde vleesbotten bestaan hier overigens ook wel uit meer vlees dan bot.

Maar, ik heb geen zin om vleesbotten te gaan lopen analyseren. En ik ga er vanuit dat 20% bot (kaal) ruim voldoende is. Nou, als ik 50% vleesbot geeft dat meestal uit wat meer vlees bestaat dan bot, dan kom ik gemiddeld waarschijnlijk op zo'n 20% bot kaal.

En och, de ene keer zal het misschien ietsjes minder zijn en de andere keer ietsjes meer, maar dat komt niet zo krap. Je duikt met 50% vleesbot eigenlijk nooit onder het absolute minimum aan bot en je komt vrijwel nooit in een situatie terecht waarbij de hond niet meer kan ontlasten omdat hij teveel bot heeft gegeten.

En aangezien bot niet alleen uit calcium bestaat maar ook uit hele nuttige andere voedingsstoffen: is een beetje teveel bot voeren niet erg. Een teveel aan calcium wordt uitgescheiden met de ontlasting en de andere voedingsstoffen worden gewoon opgenomen. Structureel te weinig calcium vind ik een groter probleem. En vandaar dat ik 50% vleesbot een veilige hoeveelheid vleesbot vind.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729764
Lizzy schreef: Maar, ik heb geen zin om vleesbotten te gaan lopen analyseren. En ik ga er vanuit dat 20% bot (kaal) ruim voldoende is. Nou, als ik 50% vleesbot geeft dat meestal uit wat meer vlees bestaat dan bot, dan kom ik gemiddeld waarschijnlijk op zo'n 20% bot kaal.
Dan houd ik het voor Indy nog maar even op 60%, dan kom ik denk ik ook op ongeveer 20% kaal bot uit. Ik merk in ieder geval niet aan z´n ontlasting dat hij teveel bot krijgt.

Gek is dat, toen ik begon met barfen was ik echt precies alles aan het uitrekenen en afwegen. Ik was echt doodsbang dat er tekorten van iest zouden ontstaaan. Nu weeg ik het vaak niet eens meer af en gooi ik gewoon wat van het één en ander bij elkaar  :-[ . Ik ga toch maar weer eens wat rekenen.
Door Lizzy
#729769
*Dorothea* schreef: Dan houd ik het voor Indy nog maar even op 60%, dan kom ik denk ik ook op ongeveer 20% kaal bot uit. Ik merk in ieder geval niet aan z´n ontlasting dat hij teveel bot krijgt.

Gek is dat, toen ik begon met barfen was ik echt precies alles aan het uitrekenen en afwegen. Ik was echt doodsbang dat er tekorten van iest zouden ontstaaan. Nu weeg ik het vaak niet eens meer af en gooi ik gewoon wat van het één en ander bij elkaar  :-[ . Ik ga toch maar weer eens wat rekenen.
Ik reken ook nooit meer wat uit. Maar, ik moet er wel bij zeggen dat ik met een "ongeveer vast menu" werk. Maar, ik weeg niks en reken niks uit en voer ook niet iedere week hetzelfde. Maar mij is wel opgevallen dat ik goed ben geworden in het inschatten van gewichten. Dus ja, ik kwak ook iedere dag wat in de bakken, maar, als je meer ervaren bent (geloof me): is het toch een meer educated/calculated guess hoor, wat je staat te doen. Ik denk dus dat het met dat 'wilde gokken' wel mee valt.

Wat ik wel grappig vind, en dat merk ik keer op keer, dat mensen in eerste instantie als de dood zijn dat ze hun hond gigantisch tekort doen en dat na een tijdje blijkt dat ze 200% vertrouwen hebben gekregen in het zelf samenstellen. En helemaaaaal niet meer bang zijn voor tekorten! Gaaf!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729776
Lizzy schreef: Maar mij is wel opgevallen dat ik goed ben geworden in het inschatten van gewichten.
Ja, dat heb ik dus ook! Vul ik 10 kg kippennekken uit in porties. Weeg ik een paar zakjes, zit er bijna precies het juiste gewicht in.
Door Lizzy
#729781
*Dorothea* schreef: Ja, dat heb ik dus ook! Vul ik 10 kg kippennekken uit in porties. Weeg ik een paar zakjes, zit er bijna precies het juiste gewicht in.
Ja precies. Dus ik denk dat als je noteert wat je in 1 week voert en je dan de percentages uitrekend: dat je behooooorlijk goed uit komt. Wedden? ;D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729798
Lizzy schreef: Ja precies. Dus ik denk dat als je noteert wat je in 1 week voert en je dan de percentages uitrekend: dat je behooooorlijk goed uit komt. Wedden? ;D
Ja, inderdaad, het klopt aardig.  ;D
Ik zal z´n menu even publiceren in de andere rubriek.
Door Elvira
#729805
Volgens mij heeft de ene hond meer bot nodig dan de andere. Als ik Nelson de zelfde hoeveelheid bot geef als Zingaro, heeft hij zachte ontlasting. Misschien komt dat omdat hij nog jong is (14 maanden).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#729977
Elvira schreef: Volgens mij heeft de ene hond meer bot nodig dan de andere. Als ik Nelson de zelfde hoeveelheid bot geef als Zingaro, heeft hij zachte ontlasting. Misschien komt dat omdat hij nog jong is (14 maanden).
Dan kan goed en is ook zo. En dat is dan het leuke van de BARFmethode dat je ZELF het meest optimale menu voor de individuele hond kunt samenstellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door