Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ollie
#72871
Ik kreeg vandaag een blad in de bus, en dit is wat er instond! ;D Eruuuuug toevallig trouwens, maar goed!

Voedingsmiddelen: Als je zelf een voer wilt gaan maken of meer wilt weten over wat de fabrikanten in hun hondenvoedsel doen vind je hier een overzicht aan dierlijke, plantaardige en commerciele voedingsmiddelen.

Dierlijke voedingsmiddelen: Een hond is een carnivoor: een vleeseter. Maar wat eten carnivoren het eerst van hun vers gevangen prooi? Inderdaad: de maaginhoud. En aangezien carnivoren, herbivoren (planteneters) als prooi hebben bevat de maaginhoud van de prooi plantaardige stoffen. Pas nadat maag en overige organen van de prooi zijn opgegeten worden de spieren (de biefstuk), huid haar en de botten veroberd. Met andere woorden: alleen vlees geven is niet voldoende. Je voert je hond dan te veel eiwitten en te kort aan vet, koolhydraten, jodium, ijzer,calcium, fosfor en andere nutrienten.
Vlees koken maakt de verteerbaarheid beter, maar enkele nutrienten gaan verloren in het water. Bouillon geven is dan goed, maar wel indikken met b.b. brood, anders passeert het te snel de darmwand. Voordeel van koken is dat je alle ziektekiemen vernietigt, zoals salmonella(paratyfus) en in geval van varkensvlees het virus die de ziekte van aujeszky (pseudohondsdolheid) veroorzaakt.
Vlees braden of bakken maakt juist dat de verteerbaarheid erop achteruit gaat.
soorten vlees:

Biefstuk
duur,teveel eiwitten en te weinig andere nutrienten

Rood kopvlees
goed,minder verteerbaar i.v.m meer bindweefsel dan biefstuk

Slachtafval van runderen
arm aan ijzer en te veel bindweefsel (slecht verteerbaar)

pens, net en boekmaag
goed, mits vuil" i.v.m. de aanwezige voorverteerde plantenresten en veel vitamine B. Stinkt alleen...!!

Hart
goede kwaliteit voeder

Long, milt en uier
minder goed

Niertjes en lever
uitstekende kwaliteit, maar nie te veel voeren i.v.m kwalijke stoffen

Vet
heeft te weinig essentiele vetzuren, behalve varkensreuzel

Rundervlees
voldoet prima

Schapenvlees
voldoet prima

Geitenvlees
voldoet prima

Kalfsvlees
bevat te weinig mineralen

Paardenvlees
goed, maar sommige honden krijgen een allergische reactie als rode en jeukerige huid

Varkensvlees
wel een hoge BW, maar wordt niet veel toegepast i.v.m. ziekte van Aujeszky en allergieen voor varkensslachtafval

Kippen en 1 dags kuikens
uitstekende eiwitbron, maar te kort aan andere nutrienten

Andere dierlijke voedingsmiddelen:
Bloed moet je wel koken, anders lust je hond het wellicht niet. Je moet het dan in een linnen zakje in kokend water doen anders koekt de pan helemaal aan. Bloed bevat veel ijzer.

Diermeel Afgekeurde kadavers worden lange tijd verhit en vermalen tot diermeel. Door de verhitting is diermeel absoluut vrij van ziektekiemen. Diermeel in poedervorm passeert de maagdarmwand te snel, vandaar dat het beter is het te vermengen met een ander voedingsmiddel.

Beenderen en Kraakbeen: zachte botten, zoals kalfsbot en kraakbeen leveren veel calcium en fosfor en worden helemaal opgegeten. Harde botten zoalsb.v. dijbeenkop van oudere runderen zijn goed om de tanden te reinigen en bij jonge honden wordt de pijn weggekauwd van tanden en kiezen die doorkomen. Varkens- en pluimveebotten zijn veel te hard (80%kalk) en verspinteren, dus nooit geven..!!!

Vis: is rijk aan eiwitten en heeft een hoge BW. Rauwe zoetwatervis en rauwe zoute haring eerst koken i.v.m. thiaminase dat vitamine B1 afbreekt.


Ik zal jullie niet verder vervelen, want er stond nog veel meer, maar een beetje te veel om op te noemen!

Graag jullie mening hierover! ??? ;D
Door Ollie
#72877
;DNee echt niet. Weet je wat nou het lullige is? Ik heb een poosje geleden een hele discussie gehad op een bullen forum, en ik vind het dus zeer toevallig dat het nu in dit blad staat! ;D Want ik kon ze daar dus niet aan het verstand brengen, wat het goeie van versvlees is en wat er zo slecht aan brok is! Ik heb toen de link van barfplaats daar heen gezet, en de link van dat brokkenverhaal van chaseys dagopvang! ::) Dus ik heb het idee dat het dus aanleiding was om daar nu ineens over te gaan schrijven in het clubblad! ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#72878
Pens stinkt......zeer informatief.

Voor de rest is de info zo nietszeggend dat je er eigenlijk niets mee kan.
Door Ollie
#72883
Nog een stukje wat er instond

Commerciele hondenvoeder:
Commerciele hondenvoeders zijn vaak kiemvrij, gemakkelijkr hiudbaar dan vers en gemakkelijkr c.q. goedkoper voor de baas.

Droogvoer: bevat ongeveer 10% vocht en vaak weinig vet. Dit kun je zelf toevoegen door een beetje maiskiem, zonnebloem of soja olie over het eten te doen.
a) hondenbrood, koekjes, biks en bischuit zijn uitstekende volledige maaltijden.
b) pellets (samengeperste, grauwe brokken die op biks lijken) zijn een goede, complete voeding.
c) diners (pellets met ontsloten maiskorrels). Hieraan moet vaak water worden toegevoegd. ::) Diners zijn goede, complete voeders, maar pas op voor honden die aanleg hebben om te dik te worden.

Blikvoer: bevat veel vocht, maar is een goede complete voer waar alles inzit (zelfs vitamine D!!) Fabrikanten geven vaak een percentage op en dit betekent dat je dit percentage mag vervangen voor b.v. vers vlees. Voorbeeld : hond mag 1000 cal per dag hebben. Het percentage van de voeder is 20%, dan mag men 20% van die 1000cal geven d.m.v. ander voer zonder dat de hond iets te kort komt. Blikvoer is over het algemeen vrij duur, zeker als je meer dan 1 hond hebt of een grote zware hond hebt. ::)
Door Ollie
#72888
qyan schreef: dit artikel kwam ik dus ook bij terecht toen ik de rauwvoer pagina bezocht ::)
Nou dan heeft die meneer die het in het clubblad gezet heeft het daar vast ::)en zeker vanaf geplukt! ;D
Door macho
#72894
Ollie schreef:

Nou dan heeft die meneer die het in het clubblad gezet heeft het daar vast ::)en zeker vanaf geplukt! ;D
dat zou wel kunnen zijn maar dit staat er denk ik langer op, en na een discussie op het bullenforum gaan ze er nu overschrijven.
Door Ollie
#72895
Angelique schreef: Het kwam mij ok al vaag bekend voor allemaal.
Staat er geen bronvermeldiing bij?
Nee die stond er idd niet bij! ;)
Door Ollie
#72897
macho schreef:

dat zou wel kunnen zijn maar dit staat er denk ik langer op, en na een discussie op het bullenforum gaan ze er nu overschrijven.
Ja Joke ik zit op nog een bullen forum, en daar heb ik die discussie laats gevoerd! Dus ik denk naar aanleiding van die discussie, dat ze dit daarom in het clubblad gezet hebben! Zij voeren zelf geloof ik diner, en nog wat erbij, maar ik weet niet precies wat!
Door Ollie
#72898
jeanne schreef: Dan zet jij toch mooi dat stukje van Lizzy erin ;)

Of word dat geweigerd????????
Tja ik ben bang dat, dat niet gaat lukken! hij zit namelijk in het bestuur! :-\
Door macho
#72900
Ollie schreef:

Ja Joke ik zit op nog een bullen forum, en daar heb ik die discussie laats gevoerd! Dus ik denk naar aanleiding van die discussie, dat ze dit daarom in het clubblad gezet hebben! Zij voeren zelf geloof ik diner, en nog wat erbij, maar ik weet niet precies wat!
toch niet het forum van gre want daar zijn ze dus echt antibarf.


ja ze voeren diner met blikvoer en rc brokjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door