Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door meesmerel1
#72698
Hoi,

gisteren ontdekte ik dat Mees een geirriteerde plek heeft aan de onderkant van zijn staart (het jeukt niet, maar lijkt toch wel een beetje op een hotspot). Het is precies op de plek waar zijn staart tegen zijn anus aankomt als hij ligt. Nu had hij vorige week opeens zeer aan zijn anus en gilde hij de buurt bij elkaar...hij kon toen in eerste instantie niet poepen (maar er was niks te zien en even later heeft hij ook normaal zonder pijn gepoept). Ik vermoedde dat hij een geirriteerd poepgat had door het eten van een lamsrib (en die nog niet helemaal goed verteerd). Zouden deze dingen verband met elkaar hebben? Hij stinkt niet en heeft niet veel aandacht voor zijn anus (en rijdt geen sleetje), dus ik denk niet dat het zijn anaalklieren zijn...erg vreemd! Ik heb het gisteren schoongemaakt met Betadine-shampoo en ingesmeerd met een calendula-creme (en zijn anus ingesmeerd met tea tree-olie).


groetjes,

Marije
Door Peet
#72704
Zie je hele kleine sneetjes of scheurtjes?
Dan zouden het PF's kunnen zijn en da's niet best.

Zeker als hij de boel bij elkaar jankte bij het poepen zou ik zeker naar de DA gaan. Het kan een onschuldige hotspot of iets dergelijks zijn, maar als het PF's zijn is het niet goed.

(PF's: peri anale fistels, ook wel furunculose genoemd. Beau heeft gehad en het is nu al een paar jaar - knock on wood- in remissie. )

Als je er meer over wilt weten stuur ik je wel wat info. Maar laat het even door een goede DA checken, da's echt belangrijk!
Succes, ik hoop echt dat het onschuldig is.
Peet
Door Peet
#72705
P.S.: niet insmeren met irriterende cremes ofzo. Liever alleen aloe gel, 90% puur. Als het PF's zijn, is het niet een aandoening van de huid maar komt het van binnen uit. Hoe meer je de huid irriteert hoe erger het wordt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#72707
Heeft hij geen last van vlooien? Die van mij gaan dan altijd aan de staart bijten, zo'n beetje bij de staartaanzet. Heb verder ook geen idee, maar wordt de plek al wat minder? dan zou ik gewoon doorgaan met insmeren met Calendula- creme. Succes
Door meesmerel1
#72718
Hoi Peet, hij heeft dus maar 1 keertje gejankt tijdens het poepen, nu al meer dan een week niet...bij die fistels lijkt me dat hij dan constant bij elke poepbeurt jankt?

Die geirriteerde plek zit aan de onderkant van zijn staart, niet de staartaanzet, maar stukje eronder (niet bij zijn anus dus). Volgens mij heeft hij geen vlooien want dan krabt hij de hele boel bij elkaar (vlooienallergie) en hij is pas nog ingespoten met iets natuurlijks...
Door Peet
#72730
oef, gelukkig!!!....dan zijn het geen fistels !!! :P :P

Dan moet het toch iets van een schaaf ofzo zijn, dan kan je gewoon calendula gebruiken. Hoe ziet het er vandaag uit?

Peet
Door jolly64
#72733
Ik zou als ik jou was toch maar even naar de DA gaan
Als hij last blijft houden van die plek en je weet niet wat het is
Mischien heeft hij wel een anuskloof inwendig of een ontstoken anaalklier
Gr Jolanda
Door meesmerel1
#72771
Het zit op zijn staart, dus kan geen anaalklierontsteking zijn lijkt mij...ik denk dat het gewoon een hotspot is. Het is gewoon een beetje rooiig en er komt géén etter o.i.d. uit...gewoon geirriteerd dus denk ik. Dat uitgillen had denk ik met aantal dagen erg droge en harde ontlasting te maken, beetje rauw kontje denk ik...zijn anus ziet er prachtig uit (voor zover mogelijk ;) ), niks aan te zien en eromheen ook niet...het is dus gewoon de huid die een beetje van slag is (geen puist, eruptie, etc.)...
Door meesmerel1
#72957
Ik heb er vandaag aloe-vera-gel opgesmeerd met lekkere bittere smaak en ik zag net al verbetering. Ik houd het zelf op een hotspot (misschien toch een vlo tegengekomen ergens). Mees is overigens heel lastig met zijn kont en staart...verboden gebied...maar hij heeft gelukkig door dat ik hem geen pijn doe en ik mag er nu zomaar aanzitten (vermoedelijk zijn de eerste eigenaar en dierenarts erg ruw geweest...hij heeft nl wel eens een ontsteking gehad aan zijn anaalklieren bij hun).

Ik kijk het dus nog even aan...

groetjes en bedankt voor de tips en ideeen!

Marije
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door