Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#726422
JayJay heeft wederom veel moeite met plassen. Bij de laatste keer plassen was zijn urine wat rood.
Nu kan ik natuurlijk wel weer met hem naar de DA gaan maar dan zeggen ze: tja, blaasontsteking! AB-kuurtje. Vervolgens ben ik weer 40 euro lichter voor het consult en ze zullen me ook weer proberen te overtuigen dat hij op een anti-blaasgruis dieet moet. Ik heb nog 3 AB-tabletten liggen. Die krijgt hij in ieder geval. Zal ik gewoon bij de DA alleen een kuurtje halen (zonder een consult) of iets proberen vanuit de natuurlijke geneeswijze hoek? Hij krijgt nu weer cranberry en vitamine C, misschien Solidagio halen?

Ik wil natuurlijk niet dat hij ziek gaat worden.... zo te zien voelt hij zich kiplekker, eet goed en is vrolijk.
Ik weet niet wat verstandig is, aan de ene kant wil ik het eerst even aankijken maar aan de andere kant toch ook niet teveel zelf gaan dokteren.
#726447
hoe komt het dat je nog 3 tabletten hebt liggen ? een kuur moet je toch altijd afmaken , ik zou zeker niet drie tabletten geven daar krijg je geen ontsteking mee onder controle maar maakt wel de evt bacterien minder gevoelig voor anti biotica , dus of een volledige kuur of niets .
#726521
:-[ :-[ Die laatste 3 ben ik dus door alle de drukte rondom mijn zieke schoonvader vergeten. Zijn laatste blaasontsteking was half december. Na de (bijna afgemaakte) AB kuur ging het weer prima met hem. Ik ben overgestapt op Carnibest omdat ik begreep dat meer honden die op Duck zitten, wat vaker last van hun blaas hebben.
Die AB laat ik nu maar even zitten en ga hem weer extra cranberry en vitamine C geven en proberen hem veel te laten drinken. En maar vertrouwen op zijn eigen weerstand. Als het maandag niet beter is ga ik toch maar even een AB-kuurtje halen.
Zelf ren ik ook niet altijd gelijk naar de dokter en kijk het eerst altijd even aan. Maar ja, omdat dieren niet kunnen praten weet je nooit of ze zich rot voelen.
#726528
Qua AB sluit ik me helemaal bij Henneke aan. Als je hier ook niet mee uit kijkt, heb je zometeen een hond met chronische blaasontsteking en een resistentie tegen de AB (zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 517.0.html). Ik zou hem ook extra water/bouillon te drinken geven, vitamine C (wel ascorbinezuur nemen en geen Ester C of Calcium Ascorbaat) en cranberry geven. En dan even afwachten wat er gebeurd. Als hij verstopt komt te zitten (gruis kan de plasbuis verstoppen): direct naar de DA!
#726572
Bedankt voor de link naar dit artikel.....dat zou ik dus niet hebben gevonden omdat ik het niet wist. Hebben jullie nog advies mbt hoeveelheden cranberry en vitamine C. Ik heb ascorbinezuur 50 mg en cranberry 300 mg staan. Ook heb ik nog Solidago staan. Kan dat helpen?  En verder heb ik al bouillon gemaakt want meestal drinkt hij alleen uit regenplassen en plantenpotten maar die staan door het mooie weer allemaal droog.
Ik neem aan dat als hij verstopt raakt, hij helemaal niet meer plast?
#727035
macgirlie schreef: Bedankt voor de link naar dit artikel.....dat zou ik dus niet hebben gevonden omdat ik het niet wist. Hebben jullie nog advies mbt hoeveelheden cranberry en vitamine C. Ik heb ascorbinezuur 50 mg en cranberry 300 mg staan. Ook heb ik nog Solidago staan. Kan dat helpen?  En verder heb ik al bouillon gemaakt want meestal drinkt hij alleen uit regenplassen en plantenpotten maar die staan door het mooie weer allemaal droog.
Ik neem aan dat als hij verstopt raakt, hij helemaal niet meer plast?
Qua vitamine C kun je beginnen met 500 mg en dit opbouwen tot 1000 a 1500 mg per dag. Als je hond bij 1000 mg diarree krijgt, dan kun je bijv. 700 mg geven. Als je hond bij 1500 nog geen diarree heeft, dan kun je hem (tijdelijk!) 1500 mg geven.

Cranberry: ik zou beginnen met de halve volwassen mensen dosering.

Solidago is prima. Dat bevorderd de uitscheiding, dus dat kun je prima geven.

Ja, als hij in de houding gaat staan om te plassen en er komt niks: dan is ie verstopt. Ook als er een paar druppels uitkomen. Het moet een straaltje urine blijven, zeg maar.
#727088
Bedankt weer Lizzy.  :-* En dat brengt me gelijk op de volgende vraag: hoe spoort een DA een verstopping op en hoe wordt dit verholpen? JayJay plast nog wel, maar hele kleine beetjes. Ook plast hij tegenwoordig veelvuldig in de meisjeshouding. Ik zit echt te twijfelen of ik toch maar met hem naar de DA moet, zeker omdat het weer vlak voor het weekend is.
#727277
Ik ben inmiddels naar de reformwinkel geweest. De eigenaresse van deze winkel is een natuurgeneeskundige. Zij heeft mij het volgende advies gegeven : cranberry en vitamine C en de volgende homeopathische middelen:
- eerst cantharis vesicatoria (VSM) voor de acute blaasontsteking en
- pareira brava om de blaas te versterken (vanwege het terugkerend karakter)

Dus we gaan maar eens kijken of we het zo onder de knie krijgen.
#727303
Ik hoop dat het lukt. De DA stopt 'gewoon' een catheter in z'n pielemuis, wanneer ie verstopt zit. Daarmee kijkt hij of hij het gruis eruit kan krijgen. Hij duwt of het gruis terug of het spoelt er met urine weer uit.
#728673
De blaasontsteking lijkt onder controle te zijn, vanmorgen weer een grote plas op de vloer  :-\ Hij krijgt vandaag nog even zijn "spaanse vlieg" en morgen stap ik over op het blaasversterkende middeltje. Van de week even ph-sticks bij de apotheek bestellen en maar kijken hoe het gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door