Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tschabo
#726786
Goedenavond allen,

Dit is het dagelijkse menu wat ik in gedachten heb voor mijn honden:
48,8% Gemalen kip (vlees + bot)
12,1% Vuile penslappen
19,5% Groente
9,8% Fruit
4,9% Rundvlees
4,9% Lamshart
En nog toegevoegd wat supplementen.

Wat vinden jullie ervan?
Door Lizzy
#727030
Is jouw doel om je honden met een soort ongemalen versvleesvoer te voeren? Want sec gezien hoef je je honden niet elke dag en vleesbot en vlees en pens en fruit en ander orgaanvlees te voeren.

Verder vind ik alleen vleesbot van kip zeer eenzijdig. Ik zou dat zeker afwisselen met bijvoorbeeld eendennek/karkas en geitenribben, ofzo.

Ik vind een totaal van bijna 30% groente en fruit veel te hoog voor een gezonde hond. Ik zou dat met de helft terugbrengen.

Voorts mis je lever in je menu en dat lijkt me toch belangrijk om toe te voegen voor de vitamines A en D. Ik vind het percentage pens op zich prima hoor, maar het percentage 'ander orgaanvlees' zoals hart, lever, nier, long, hersenen, etc' te laag. Ik zou zeker 10% orgaanvlees als hart, lever, nier, etc. gaan geven.

Als je iedere dag kip, lam en rund geeft, op deze wijze: dan vind ik het hele menu eigenlijk behoorlijk eenzijdig. Ik zou zelf de voorkeur geven aan tenminste 2 vleesbotsoorten, 2 spiervleessoorten, diverse groentensoorten en stuk of 2 orgaanvleessoorten, waarbij je dan aan een totaal van stuk of 4 a 5 verschillende diersoorten komt. En dan nog bijvoorbeeld 1 keer per week vis.
Door tschabo
#727252
Graag wil ik iedere hetzelfde en een zo compleet mogelijk voer aan mijn honden voorschotelen. Ik ben grote voorstander van wat extra fruit ivm de suikers omdat mijn honden veel in beweging zijn. Ik dacht overigens dat 50 tot 60% uit vleesbotten moet bestaan. De opmerking over de eenzijdigheid van uitsluitend kip begrijp ik. Daarnaast heb ik ook gekeken naar het aanbod van de diverse fabrikanten van enkelvoudige voeding, omdat ik daarin wat gemak wil en niet stad en land wil afzoeken naar aanbiedingen, maar gewoon bij 1 of 2 dierenspeciaalzaken eea wil kunnen kopen.
Door Mevroi Kruim
#728743
Als je elke dag hetzelfde wilt voeren en niet te veel tijd en energie aan de voeding wilt besteden, dan is het misschien eenvoudiger om een compleet versvoer te voeren.

Het idee achter barf, oftewel zelf samenstellen is dat je nou juist niet elke dag precies hetzelfde voert, en bij voorkeur ook niet gemalen, om de natuurlijke voedingswijze van de hond zo goed mogelijk te benaderen. Het is ook helemala neit nodig om elke dag alles te voeren, als de hond over bv een week gerekend maar alle benodigde voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnenkrijgt.
Je kunt dus heel goed de ene dag vleesbot voeren met wat groentemix, de volgende dag spiervlees, dan een dag pens, dan weer een dag karkas met orgaan, enz enz.
Verder is het tweede grote voordeel van barf nou juist dat je geen gemalen spul hoeft te voeren maar grote lappen en stukken, en hele botten. Zo kunnen je honden lekker knagen, kauwen en scheuren, wat tegemoet komt aan hun natuurlijke behoeften en ze op een antuurlijke wijze moe maakt. Tevens houdt het de tanden schoon.

Suikers zijn absoluut niet nodig voor de energie, die energie halen je honden uit de vetten die van anture in vlees en botten voorkomen. Daarvoor hoef je dus beslist geen fruit te voeren. Een beetje fruit is niet verkeerd maar zoveel is niet nodig en ook niet goed, dan krijgen ze te weinig van hun overige voer binnen en daarmee te weinig goede voedingsstoffen en energie. Vet bevat 2x zoveel energie als suiker, en daarbij bevat fruit maar weinig suiker in relatie tot het totale gewicht, dus per saldo krijgen je honden veel minder energie binnen als je veel fruit voert. Ook kan fruit gaan gisten in de darmen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door