Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kimh
#726703
Een van mijn poezels heeft in de wasbak geplast...

Nu had ik het pas door toen ik de stop eruit trok, en zag dat het 'water' geel was. En ook heel erg stonk... Ik had het natuurlijk moeten meenemen naar de DA, maar ik had het al weggespoeld toen ik daar pas aan dacht...

Carlos is altijd zindelijk geweest en heeft echt nog nooit (!) buiten de kattenbak geplast. Janis is ook zindelijk... Althans: ze deed alles op de bak.

Ik heb meteen de kattenbak schoongemaakt en nieuw grint erin gedaan... Meestal doe ik dit pas 's avonds...

Omdat het zo erg stonk, echt zuur, dacht ik dat er misschien iets mee is... Weet iemand hier meer van? Kan het liggen aan het feit dat ze de bak vies vond en het daarom deed? Ik heb laatst het deurtje van de kattenbak er weer ingedaan, kan het daaraan liggen..? Ze is daarna nog wel op de bak geweest ...

Alvast bedankt!
Door Supermax
#726773
Hmm, ik doe juist water in de wasbak om te voorkomen dat de poes erin plast....... Ze snapt gelukkig nog niet dat ze ook op het randje kan zitten om zo erin te plassen, wat die van jou schijnbaar wel doet (ben heel blij dat ze daar nog niet achter is).
Geen idee waarom een van jouw poezen het doet.

Volgens mij had het geen nut gehad als je het mee had genomen naar de DA omdat het ontzettend verdund is dan kunnen ze er niet veel mee.

Ik zou het gewoon even aankijken en in ieder geval zorgen dat de kattenbak goed schoon is. Weet niet hoeveel katten en hoeveel kattenbakken je hebt?
Misschien toch 1 kattenbak erbij kopen, soms helpt dat.

Groetjes,
Mieke
Door kimh
#726834
ik heb 1 je-weet-wel kater en een echte poes. En 1 bak.

De poes komt bij een blikopener vandaan met 6 katten/ poezen en 3 bakken. Carlos was gewend om de bak met zijn broer te delen. Het is ook al een weekje goed gegaan zo.

Een 2e bak erbij, is volgenmij geen oplossing. Zodra Janis op de bak is geweest, gaat Carlos er ook op om ook een plasje te doen. Als ik 2 bakken zou hebben, zou Carlos beide bakken gaan bezoeken, denk ik..

Ik ben echter bang dat Janis dit heeft gedaan.. En dat ze het heeft gedaan omdat Carlos steeds waakt bij de bak, en haar er waarschijnlijk niet in laat... We hebben Carlos al ff naar boven gedaan zodat zij op de bak kon... Maar toen wilde ze niet...
Door *Inge*
#726893
Mijn katertje doet dit ook, ik heb wel opgemerkt dat hij het enkel doet als hij blaasproblemen heeft.
Toen hij laatst een blaasontsteking had, was er in zijn kattenbak ook steeds een heel zurige geur aanwezig, zelfs na één enkele plas.

Dus als we hem naar de badkuip zien spurten om daar in de afloop te gaan plassen, weten we gelijk hoe laat het is  :-\

We zijn nu ongeveer een kleine maand na zijn laatste probleempjes en hij is sindsdien niet meer gaan plassen in het bad.
Laatst gewijzigd door *Inge* op vr 16 mar 2007, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
#727228
bij mij ging de kater in een boodschappentas zitten plassen >:( om te laten merken dat de kattenbak vies is. :-[

mijn moeders kat heeft het een poosje gedaan omdat ze boos was dat er een kat bij kwam.ging ze in schoenen en op bed plassen

misschien als je het deurtje weghaald dat ze beter kan zien wie er om de hoek zit en dat ze dan wel weer durft......

ik weet het niet :-\

groetjes eefje
#727256
Ach, de wasbak kun je zo uitspoelen, vind ik niet zo'n probleem. Op het aanrecht of in de nieuwe krant of op het dekbed ... dat zijn de minderen.
Ik heb 1 kat die dat doet, in de douche op de vloer, on het bad of in de wasbak. Niks struviet of blaasontsteking, gewoon, vind hij zo moeten.
Katten he ....

Ik heb voor 5 katten 3 bakken en die moet ik echt schoon houden, anders wordt er demonstratief voor de bak op de grond gepiest, of zelfs gepoept  >:( >:( >:(
Door kimh
#727270
Het deurtje is er sinds gisteren weer uit en geen ongelukjes/ expresjes  ;) meer gehad..

Misschien lag het idd aan het feit dat ze niet kon zien of Carlos erachter zat... Laten we iig hopen dat ze niets heeft... Ze is verder heel rustig. Laat zich lekker aaien en kroelen. Ze miauwt alleen als het etenstijd is, of als ze nog meer aaitjes wil... Dus ik denk niet dat ze ergens last van heeft... Misschien moet ze krols worden? Kan dat?

We wachten af...

P.s. Als ze dan toch naast de bak wil plassen, vind ik de wasbak een hele goede keuze....  ;D  Teken van chique-heid... Hahah
Door Borke
#727391
Fijn dat het zo goed lijkt te gaan.
Hier ook een protestplasser, de bakken moeten brandschoon zijn.

Wij gebruiken Litter Pearls en dan gaat dat goed met 6 grote katten en 2 grote kattenbakken.
Onze bakken zijn open, dus zonder kap of huisje er op. Dat vinden de meeste katten toch het plezierigste en dat geeft de minste kans op problemen.
Door *Robin*
#727963
Roxy durfde in het begin ook niet goed op de bak omdat Bailey haar er niet meer uit liet... Ze heeft twee keer op de bank zitten plassen. Ik heb toen een teiltje met grind in de kamer gezet waar ik het kon zien en als hij haar lastig viel haalde ik hem weg. Ik heb het teiltje steeds dichterbij de andere bak gezet en uiteindelijk weg gehaald. Mijn kattenbak is doorzichtig dus ze kan door de wand heen zien wat er buiten gebeurd. Dat is ook heel erg handig om blaasproblemen op te sporen omdat je kan zien wat ze doen. Sinds het teiltje weg is heeft ze nooit meer buiten de bak geplast :)

Ik ben blij dat het bij jouw ook beter gaat nu :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door