Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#726743
Op advies van de dierenarts moet Sunday iets afvallen. Hij was niet té dik, maar met zijn rugproblemen is ieder onsje minder meegenomen.

Ik heb hem in het verleden ook al eens wat minder eten gegeven omdat hij zo 'massaal' is aan de voorkant. Met name op zijn schouders heeft hij een vetrichel. Echter, de vorige keer werd hij alleen aan de achterkant alleen maar smaller en toen heb ik hem gewoon zijn normale porties weer gegeven.

Vorige week bij de DA heb ik dit ook aangekaart, maar volgens hem kon dit geen kwaad, en hij moest echt aan de voorkant minder 'fors'.

Ik geef hem nu iets minder eten (niet veel, van 4 ons naar ongeveer 3,5 ons. Is wat lastig met barf maar globaal tussen 330 en 370 gram), en na anderhalve week ben ik me rot geschrokken wat er met de spieren in zijn achterhand is gebeurd. Als ik vanaf de bovenkant van zijn heupen naar beneden ga, voel ik geen spieren meer, en het heup-bot (aan de zijkant, niet bovenop zijn rug) steekt ontzettend uit. Bij Loebas voel ik dat niet zo.

Aan de voorkant is hij nog net zo massief als vorige week  :-X

Kan het zijn dat die spieren verdwenen zijn door het minder eten, of doordat hij anders loopt wanwege zij rugproblemen? Hij loopt namelijk constant in telgang.
Ook loop ik niet ontzettend lang met hem, maximaal een half uur omdat hij daarna echt 'af' is.

Wat moet ik nou? Gewoon zijn normale portie eten geven? Doorgaan met minder eten geven? Spiersupport geven? Oefeningen doen (hoewel ik heel bang ben dat die achterhand-versterkende oefeningen weer belastend zijn voor de rug)
Door Lizzy
#726993
Ik vind het raar dat minder voer zo'n vreselijke invloed lijkt te hebben op zijn achterpootjes. Kan het misschien een combinatie zijn van en minder eten en toch ook dat zijn achterpootspieren beginnen te artroferen door de rugproblemen? (Want dat heeft Brutus namelijk, dunnere achterpootspieren door de lumbosacrale instabiliteit). Ik zou hem eerlijk gezegd gewoon weer zijn normale portie eten geven. Dan maar een onsje dikker. Je zou iets rekening kunnen houden en iets minder vet vlees kunnen geven. Dus iets minder eend en geit en lam en iets meer kip en kalkoen en witvis.

Ik geef Brutus nu al een tijdje spiersupport en dacht ik in het begin dat het hielp: ik zie nu toch geen enkel verschil meer. Maar, ieder individu is anders dus ik zou het zeker proberen, als ik jou was. Oefeningen: zou ik zelf alleen in overleg doen met een fysio/manueeltherapeut.
Door Ine
#727226
Femke, zoals jij het beschrijft, moet ik aan onze Dikkie denken.
Dikkie had flink artrose op de heupen, waardoor hij al zijn kracht in de voorkant gooide. Van voren was hij dus enorm breed, maar vanachter heel smal.
Ik denk, dat je hem alleen op de ribben moet voelen en zo kunt zien, of er wat af kan of niet.
Vermoedelijk zijn het dus voor goed ontwikkelde spieren en achter het verlies van spieren.
Moeilijk hoor! :-\
Door Femke
#727413
volgende week dinsdag ga ik naar de osteopate met hem, ik zal verder in overleg met haar beslissen hoe nu verder te gaan.
Tot dan toe geef ik hem maar zijn normale porties eten. Misschien idd wat meer kip deze week....

@Ine: aan de voorkant, dat is geen spierweefsel maar echt een flinke richel die je beet kunt pakken.... 8)
Door Mevroi Kruim
#728832
Het klinkt idd zoals Ine zegt. Ik had een hond met ernstige HD, die had ook enorme schouderspieren en vrijwel geen bilspieren meer over. Hij trok zich als het ware met z'n voorpoten voort ipv met z'n achterpoten te stuwen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door