Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sorcha
#722142
Een paar dagen geleden kwam ik erachter dat onze Thijs het kvk niet meer eet, maar alleen nog maar de kuikens 's middags. Daar is hij zo gek op. Op zich natuurlijk niet zo'n goed plan, dus hij krijgt nu ook iedere dag een paar muizen. Nu lijkt me dit een beetje eenzijdig. Hij vind het heerlijk zo, maar ik ben bang dat hij toch tekorten krijgt. Als ik het nu aanvul met wat andere soorten, zoals kwartels en misschien duif oid, is het dan goed?

Groetjes van Astrid.
Door Lizzy
#722147
Als je wat variatie kan aanbrengen in de soorten prooien: dan zou dat wel gunstig zijn ja. Als je 4 verschillende prooidieren kunt scoren: dan zit je wel goed hoor.
Door Sorcha
#722273
Dank je wel voor het antwoord Lizzy.
Dan heb ik alleen nog één vraag. Tellen bij de 4 soorten prooidiertjes de kuikens ook mee? Of moet ik naast de kuikens 4 soorten geven?

Groetjes van Astrid.
Door Mevroi Kruim
#722286
Als je als extra prooidieren geen kip geeft tellen de kuikens ook mee.
Geef je wel kip dan zou ik ze als 1/2 diersoort tellen, niet echt hetzelfde als kip maar wel verwant.
Ach, zo nauw komt het niet. Als je idd nog kwartels, duiven, konijnen bv of fazanten kunt voeren dan krijgt Thijs een herenleventje!
Kwartels gaan hier bij de iets jongere katten vrijwel geheel naar binnen; duif en fazant is wat harder, da's meer werk. Eend eten ze trouwens ook maar dat moet ik wel knippen of pletten, zeker de poten. Konijn gaat ook goed als geheel.
Mijn ouwe katten kunnen dat allemaal niet aan dus maal ik eea.
Door Sorcha
#722328
Dank je wel voor alle tips Kruimel.
Thijs krijgt verder geen kip, dus dan reken ik de kuikens als 1 soort. Kwartels daar weet ik van dat hij ze lust, dus die gaan we zaterdag halen. Daarbij ga ik dan denk ik konijn bestellen. Ik heb zo'n vermoeden dat hij dat ook heel lekker zal vinden.

Groetjes.
Door kimh
#725343
Waar halen jullie die kwartels dan? En hoe duur zijn ze?

Ik geef nu CB en BARF.

Als BARF geef ik:
kuikens, runderhart, rundvlees, kipfilet, kippenmaagjes, kippennekjes, kippenhartjes, geitenvlees, geitenhart. Muizen lusten ze niet...  >:(
Door Sorcha
#725351
De afgelopen keer heb ik ze bij de makro gehaald. Daar waren ze ongeveer 5 euro per 4 inclusief btw.
Bij de Kiezenbrink zijn ze wat goedkoper. Daarvan staat de prijslijst ergens op dit prikbord.
Bij de makro hebben ze alleen weinig voorraad (in Groningen tenminste) dus het is een gokje om ernaar toe te rijden, omdat ze uitverkocht kunnen zijn.
Wij moesten toevallig toch en ze hadden nog net 2 pakjes van 4. Had Thijs dus ff geluk  :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#725375
Die van Kiezenbrink zijn compleet, en dan bedoel ik compleet, met veren, koppen, ingewanden etc.
Vinden mijn katten geen probleem maar het geeft troep in je huis, al die veertjes. Ik pluk ze dus voor.
Die van de Makro zijn voor menselijke consumptie dus bloot en kop- en ingewandloos.
Door Supermax
#726100
Kruimel schreef: Die van Kiezenbrink zijn compleet, en dan bedoel ik compleet, met veren, koppen, ingewanden etc.
Vinden mijn katten geen probleem maar het geeft troep in je huis, al die veertjes. Ik pluk ze dus voor.
Die van de Makro zijn voor menselijke consumptie dus bloot en kop- en ingewandloos.
Uh, ik had laatst ook kwartels van de Makro en daar zat toch nog echt de kop aan hoor! De ingewanden waren er wel uitgehaald en de veertjes eraf maar de koppen dus niet.
Niet dat de poezen het erg vonden hoor ;).
Groetjes,
Mieke
Door Mevroi Kruim
#726196
Goh, slordig van de Makro! Die van mij waren koploos  ;D
Koppies vinden ze idd lekker, en is ook gezond, die hersentjes. OK, niet zo heel veel hersentjes, maar alle beetjes helpen  ;)
Door Sorcha
#726229
Ook bij ons zaten de koppies er nog aan. Thijs had hem niet opgegeten (het kopje) en ik ben er 's ochtends vroeg in het donker lekker op gaan staan. Heel apart gevoel is dat met blote voeten ;D
De binnenkant was ook niet helemaal schoon, er zaten nog een paar ingewandjes in en die heeft Thijzemans allemaal wel lekker opgegeten.
Door Bernadette
#727907
Ik geef ook hele prooitjes, zo krijgen ze niets tekort. Als je schoongemaakte prooitjes aanbied krijgen ze niet alles binnen... Organen en ruwe vezel.

Hier krijgen ze:
rat
muis
kwartel
duif
hamster
gerbil
konijn
Door Sorcha
#728396
Hoi Bernadette,

Toen ik Thijs de kale kwartel gaf was hij ook lang niet zo enthousiast als toen hij er één met veren e.d. kreeg.
Volgende keer gaan we bij de Kiezenbrink van alles halen voor hem.
Wat krijgen jouw katten trouwens een heerlijke dingen allemaal :)
Door Bernadette
#731016
Sorcha schreef: Hoi Bernadette,

Toen ik Thijs de kale kwartel gaf was hij ook lang niet zo enthousiast als toen hij er één met veren e.d. kreeg.
Volgende keer gaan we bij de Kiezenbrink van alles halen voor hem.
Wat krijgen jouw katten trouwens een heerlijke dingen allemaal :)
Eten is eten bij ons.... Maar mét veren/vacht is inderdaad leuker dan zonder! Ik vind het gewoon supermakkelijk ook die prooidieren, ik haal het ook bij de kiezebrink!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door