Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#724833
Ehhh...kan het bij een oude hond voorkomen dat kiezen zomaar afbreken en eruit vallen??
Rare  vraag natuurlijk maar ik zit lekker te computeren en hoor Rapsody in de mand naast me flink smakken. Nu is Raps geen hondje wat zomaar ergens op zit te kauwen en ik ben dan ook gelijk in haar bek gedoken met mijn vingers.

Het is moeilijk te voelen want ze vreet mijn vingers op maar volgens mij zit er een kies los. Het lijkt erop dat ie half afgebroken is.

Enne, niet geheel onbelangrijk....als die kies inderdaad is afgebroken...wat dan? Ze wordt 14 in juni en narcose om de rest eruit te halen lijkt me niet echt een goede optie?
Door Lizzy
#724834
Tja, Brutus heeft ook 1 afgebroken kies. Ik heb deze kies 'gewoon' laten zitten. Ik doe er niks aan. Maar bij Brutus is er niet dusdanig een stuk afgebroken dat de kies eruit rot ofzo. Bij Whoofer hebben we dit wel met een achterste kies gehad, ook toen ze een jaar of 10 was, en die hebben we er in overleg met de (mijn vorige) DA ook in laten zitten. Hij zei "die rot er vanzelf wel uit" en zo geschiedde. Of dit nou een 100% perfecte benadering is, weet ik niet, maar hij zei dat ook oudere wolven met afgebroken kiezen rondlopen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#724841
Ik weet niet hoeveel er afgebroken is ?
Als het wortelkanaal openligt, zou ik de kies eruit laten halen (of een wortelkanaalbehandeling kan ook). Ik vind een kies eruit laten rotten een zeer dieronvriendelijke pijnlijke oplossing.
Door Erna
#724846
Dorothea2 schreef: Ik weet niet hoeveel er afgebroken is ?
Ik ook niet. Ik mag niet in haar bek kijken. Ze kauwt rustig verder op mijn vingers en de tanden en kiezen die wel vastzitten doen behoorlijk pijn aan mijn vingers.
Als het wortelkanaal openligt, zou ik de kies eruit laten halen (of een wortelkanaalbehandeling kan ook). Ik vind een kies eruit laten rotten een zeer dieronvriendelijke pijnlijke oplossing.
Ik ga woensdag wel weer ff naar de da. Lijk er een abbo'tje op te hebben de laatste weken. De da wordt al vrolijk als ik de deur opendoe.

Ik voel met mijn vingers dat er een kies los zit. En als ik goed zit dan denk ik dat het de achterste is, die grote. Zo te voelen is hij bij het tandvlees afgebroken.
Door Lizzy
#724866
Dorothea2 schreef: Ik weet niet hoeveel er afgebroken is ?
Als het wortelkanaal openligt, zou ik de kies eruit laten halen (of een wortelkanaalbehandeling kan ook). Ik vind een kies eruit laten rotten een zeer dieronvriendelijke pijnlijke oplossing.
Ik moet je eerlijk zeggen: ze heeft er echt geen centje last van gehad. Het was een klein kiesje, dat helemaal achterin zat. Het kiesje zat los, was ook afgebroken en was er binnen een mum van tijd uit.
Door Lizzy
#724867
Erna schreef: Ik ook niet. Ik mag niet in haar bek kijken. Ze kauwt rustig verder op mijn vingers en de tanden en kiezen die wel vastzitten doen behoorlijk pijn aan mijn vingers.
Ik ga woensdag wel weer ff naar de da. Lijk er een abbo'tje op te hebben de laatste weken. De da wordt al vrolijk als ik de deur opendoe.

Ik voel met mijn vingers dat er een kies los zit. En als ik goed zit dan denk ik dat het de achterste is, die grote. Zo te voelen is hij bij het tandvlees afgebroken.
Als de kies echt bij het tandvlees afgebroken is; dan vraag ik me af of dit uit zichzelf goed gaat komen... Maar ja, een 14 jaar oude hond onder narcose brengen: daar wordt ook geen mens vrolijk van :(
Door Erna
#724883
Lizzy schreef: Als de kies echt bij het tandvlees afgebroken is; dan vraag ik me af of dit uit zichzelf goed gaat komen... Maar ja, een 14 jaar oude hond onder narcose brengen: daar wordt ook geen mens vrolijk van :(
Hij is er nog steeds niet uit...Ze zit de hele tijd te smakken...Morgen maar iets zachts te eten geven en woensdag maar eens naar de da. Zal ze leuk vinden zo'n uitje.
Door conleeuw
#725335
Erna schreef: Hij is er nog steeds niet uit...Ze zit de hele tijd te smakken...Morgen maar iets zachts te eten geven en woensdag maar eens naar de da. Zal ze leuk vinden zo'n uitje.
kelly van Anja haar tanden brokkelen/breken ook af, ook al bejaard, maar de dierenarts vondt het niet nodig om er wat aan te doen, ze barft, en heb er duidelijk geen last van, volgens haar dierenarts is dit normaal, niet dat de tanden afbreken hoor, maar dat ze geen last heeft. Ze loopt al een aantal jaren met een paar tanden die gebroken zijn. maar......als je toch naar de da moet zou ik er wel naar laten kijken, voor mijn gevoel zou ik het doen. Bess had ook een voortandje onder tot aan de tandvlees afgebroken/gesleten, maar nog mijn oude dierenarts of huidige dierenarts vonden het nodig om het te verwijderen...... nou was zij ook al oud, maar op zich had zij wel een narcose kunnen doorstaan toen het net gebeurt was, ze was toen nog maar een jaar of 12 ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#725385
Honden laten vaak niet merken dat ze pijn aan hun bek hebben, maar reken maar dat het pijn doet als het wortelkanaal openligt. Dat gaat flink ontsteken en er komt abcesvorming. Het proces kan zich zelfs uitbreiden naar de kaak.
Qua bouw en zenuwvoorziening is een hondengebit te vergelijken met dat van ons, we kunnen er dus wel vanuit gaan dat honden dezelfde mate van pijn ervaren.
Door Lizzy
#725768
*Dorothea* schreef: Honden laten vaak niet merken dat ze pijn aan hun bek hebben, maar reken maar dat het pijn doet als het wortelkanaal openligt. Dat gaat flink ontsteken en er komt abcesvorming. Het proces kan zich zelfs uitbreiden naar de kaak.
Qua bouw en zenuwvoorziening is een hondengebit te vergelijken met dat van ons, we kunnen er dus wel vanuit gaan dat honden dezelfde mate van pijn ervaren.
Ik ben helemaal met je eens dat een afgebroken kies een inspectie van de DA verdiend. Maar ik ben het dus niet met je eens dat een kies altijd verwijderd moet worden en je het risico van een narcose op de koop toe moet nemen, zeker niet bij oude honden. Als je barft met je hond: heb je in mijn ogen reuze snel in de gaten als er iets mis is met het gebit. Ze gaan vleesbotten vermijden en vleesbotten met de niet-pijnlijke kant eten. Whoofer vrat net zo makkelijk haar vleesbotten aan de kant waar de losse/afgebroken kies zat. Brutus nu idem dito. Zijn kies is al heel wat jaren geleden afgebroken (op een runderbot). En ik heb Whoofer ook meegemaakt met pijn in haar bek (oorzaak iets anders) waarbij ze acuut haar vleesbotten zien liggen.
Door conleeuw
#725799
Lizzy schreef: Ik ben helemaal met je eens dat een afgebroken kies een inspectie van de DA verdiend. Maar ik ben het dus niet met je eens dat een kies altijd verwijderd moet worden en je het risico van een narcose op de koop toe moet nemen, zeker niet bij oude honden. Als je barft met je hond: heb je in mijn ogen reuze snel in de gaten als er iets mis is met het gebit. Ze gaan vleesbotten vermijden en vleesbotten met de niet-pijnlijke kant eten. Whoofer vrat net zo makkelijk haar vleesbotten aan de kant waar de losse/afgebroken kies zat. Brutus nu idem dito. Zijn kies is al heel wat jaren geleden afgebroken (op een runderbot). En ik heb Whoofer ook meegemaakt met pijn in haar bek (oorzaak iets anders) waarbij ze acuut haar vleesbotten zien liggen.
eens, daaruit moet ik toch concluderen dat honden niet dezelfde pijn prikkel van een afgebroken tand ervaren als mensen, maar goed ik kan er ook wel naast zitten hoor, ook ik heb het na laten kijken, twee keer zelfs, omdat ik het eng/zielig vondt, en twee keer was de conclusie, kan geen kwaad, Bess heeft toch nog een jaar of 4 goed gefunctioneerd met de afgebroken tandje, de laatste jaartje had zij wel dat ze bij tijden dacht zij niet te kunnen barfen en dan werd alles gemalen, maar dan kreeg ze weer iets met bot en vrat het zo op (ik vermoed dat haar dementie ook een rol speelden in het niet willen/kunnen eten want ze heeft toch een tijd lang goed gegeten met afgebroken tand en al) en Kelly vreet nog steeds met veel smaak haar Barf botten en al..... sommige niet, maar ik weet niet of dat met de conditie van haar tanden te maken heeft of smaak, want laatst had ik recreatie botten meegekregen van de islam center en toen vrat Kelly dus wel een stuk bekken van een lam/geit maar ook Kelly is wel nagekeken. Ik denk als het gaat ontsteken dat het dan een heel ander verhaal wordt, uiteraard is het onder narcose brengen dan wel een noodzaak ;) gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt  :-\
Door Lizzy
#725802
Nou, inderdaad, als het gaat ontsteken dan moet het natuuuurlijk behandeld worden. Maar bij zowel Whoofer als bij Brutus is het niet gaan ontsteken. Misschien dat de DA in kan schatten of daar grote/kleine kans toe is, door er naar te kijken?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#725810
Lizzy schreef: Nou, inderdaad, als het gaat ontsteken dan moet het natuuuurlijk behandeld worden. Maar bij zowel Whoofer als bij Brutus is het niet gaan ontsteken. Misschien dat de DA in kan schatten of daar grote/kleine kans toe is, door er naar te kijken?
Het hangt er inderdaad maar net van af, hoe de kies gebroken is. Even een plaatje van een tand ter verduidelijking.
Afbeelding
Als dus echt de pulpaholte open ligt (dan zie je een rood puntje) dan kunnen bacteriën zo naar binnen gaan en via het wortelkanaal een kaakabces veroorzaken.
Als de kies opervlakkiger is gebroken, valt alleen de bescherming van het glazuur weg. Daardoor kunnen bacteriën wel makkelijker door het poreuze tandbeen, maar het zal niet zo snel tot een uitgebreide ontsteking leiden als bij een open pulpaholte.
Door Erna
#725885
We zullen het straks weten bij de oude Raps. Om 1 uur begint het spreekuur en dan zullen we er zijn. Voor nu merk ik wel degelijk dat ze niet in haar oude doen is. Ze heeft dus ergens last van. Als het noodzakelijk is zal er geen andere optie zijn dan haar onder narcose brengen, de mazzel is dat ze voor haar leeftijd in topconditie is. Dat zal het makkelijker maken. Ik vrees zelfs dat voor het onderzoek een roesje nodig is omdat ze het onderzoek niet toe zal laten.

Wat moet dat moet en ik ga haar niet met pijn rond laten lopen. Ze moet nog ff mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door