Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#724660
Hallo,
nu vraag ik mij net af, of ik b.v. bij mijn kvv-maaltijden aan mijn honden nog iets mag bij voeren. Ik bedoel daarmee het volgende: ze eten hier dus of AHV-Breda of Duck Lam & Rijst. Daar naast kregen ze tot hiertoe altijd af en toe een koekje. Ik ben een tijdje geleden begonnen, mijn hondenkoekjes ook zelf te maken en nu weet ik ook precies WAT mijn honden eten, als zij een koekje krijgen. Vroeger gaven wij o.a. ook gedroogde varkensoren, maar ik heb onlangs ergens gelezen, dat die een 'uitstekende salmonellabron' zijn.
Kan ik b.v. i.p.v. die varkensoren gewoon kippenekken geven of hebben mijn honden door kvv plus kippenekken teveel eiwitten ?

Groetjes
Marion
Laatst gewijzigd door simplythedogs op wo 14 mar 2007, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door simplythedogs
#725906
Hoi,
jammer, dat mij tot hiertoe niemand kon helpen met mijn vraag  :'( maar dat zal er misschien mee te maken hebben, dat zij verkeerd gesteld was  :confused1:
Ik zal dus maar een tweede poging wagen  ;)
Wat zou er met mijn hond kunnen gebeuren, als ik hem TEVEEL calcium en/of eiwitten geef ?

Misschien is het zo duidelijker en zou iemand mij kunnen helpen.

Marion
Gebruikersavatar
Door Angelique
#725916
Weinig....een overschot aan natuurlijk calcium wordt uitgescheden. Wat zou kunnen gebeuren is dat je hond wellicht een te harde ontlasting krijgt, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Wanneer je rauw/vers voer dan draait je hond op vet & eiwitten, teveel eiwitten betekend dan hetzelfde als teveel eten, dus zal de hond te dik worden.
De doemverhalen dat de nieren (van een carnivoor ::)) niet tegen eiwitten zou kunnen, of dat ze er hyper, agressief of snel allergisch van worden enz.  dat soort brokkenfabrikantenblabla kun je vergeten.
Door simplythedogs
#725923
Dank je wel Angélique  :)
Mijn man vertelt ook altijd, dat ze van teveel eiwitten tandvleesontsteking zouden krijgen  :-\ Daar al eens iets van gehoord of zijn dat ook zo van die 'grootmoeder verhalen' ?
Iig kan ik (als ik je antwoord goed interpreteer) gerust kippennekken bij mijn KVV bij voeren, of heb ik daar iets verkeerd begrepen ?

Groetjes
Marion
Door Lizzy
#726189
[quote="simplythedogs"]
Dank je wel Angélique  :)
Mijn man vertelt ook altijd, dat ze van teveel eiwitten tandvleesontsteking zouden krijgen  :-\ Daar al eens iets van gehoord of zijn dat ook zo van die 'grootmoeder verhalen' ?
Iig kan ik (als ik je antwoord goed interpreteer) gerust kippennekken bij mijn KVV bij voeren, of heb ik daar iets verkeerd begrepen ?

Groetjes
Marion
[/quote]

Yep, tandvleesontsteking van teveel eiwitten is ook een broodje aap. Vlees bevat niet teveel eiwitten. Je kunt dus prima kippennekken naast je versvlees voeren. Maar er zijn toch wel twee dingen die ik wil noemen. Zoals Angelique al schrijft: als je teveel kippennekken voert: kan je hond een harde ontlasting krijgen. En als ie niet meer kan poepen omdat de ontlasting te hard is: dan doet dat wel zeer en da's zielig. Verder zou ik zelf geen versvlees geven waar kippenbot in zat + ook nog eens rijkelijk veel kippennekken. Want dan wordt het al gauw wat erg veel kip. Je zou in plaats van kippennekken ook eendennekken kunnen geven. Of eens een rauw eitje, als tussendoortje. Of eens een sardientje of panharing-kje, als tussendoortje. Of een parelhoenkarkasje. Als variatie op de kippennek, zeg maar.
Door simplythedogs
#726287
Hey,
met al die tips krijg ik alleen maar meer vragen  ;)
Hoe is dat dan met eendennekken ? Ik moet er namleijk bij zeggen, dat ze bij ons helemaal niet gewoon zijn om "echt" bot te eten. Ik heb, geloof ik, hier ergens gelezen, dat die kippennekken makkelijk zijn voor beginners en dat was ook, waarom ik daar aan dacht.
Ik was ook niet van plan, om elke dag kippennekken te geven, maar zocht eerder een alternatief voor die varkensoren. Omdat ik twee keer per week met een van mijn honden naar de hondenschool ga, zijn wij begonnen aan de andere een 'troostpleister' te geven en dat is dan meestal een varkensoor of een runderpees of zoiets. En die wou ik dus eventueel door iets vervangen, die een beetje 'gezonder' is.

Bedankt alsnog voor de goede tips.
Marion
Door Lizzy
#726312
[quote="simplythedogs"]
Hey,
met al die tips krijg ik alleen maar meer vragen  ;)
Hoe is dat dan met eendennekken ? Ik moet er namleijk bij zeggen, dat ze bij ons helemaal niet gewoon zijn om "echt" bot te eten. Ik heb, geloof ik, hier ergens gelezen, dat die kippennekken makkelijk zijn voor beginners en dat was ook, waarom ik daar aan dacht.
Ik was ook niet van plan, om elke dag kippennekken te geven, maar zocht eerder een alternatief voor die varkensoren. Omdat ik twee keer per week met een van mijn honden naar de hondenschool ga, zijn wij begonnen aan de andere een 'troostpleister' te geven en dat is dan meestal een varkensoor of een runderpees of zoiets. En die wou ik dus eventueel door iets vervangen, die een beetje 'gezonder' is.

Bedankt alsnog voor de goede tips.
Marion
[/quote]

Eendennekken zijn ietsjes groter dan kippennekken maar eigenlijk is er weinig verschil verder. Ja, qua voedingsstoffen is er een verschil! Beide zijn geschikt voor de beginnende barf-hond. Kijk maar joh. Als je af en toe een kippennek geeft: dan geeft dat niks. Dat is prima.
Door Nelly
#726764
Volgens mij zijn eendenekken een stuk harder dan kippenekken hoor. Ik geef ze niet zo graag. Persoonlijk geef ik liever allerlei rundvlees zoals kop, spier, pens e.d. als afwisseling. Ook lamsvlees staat op het program. Maar goed, ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar aan kan komen, of dat het soms te duur is. misschien eens bij een poelier rondkijken voor wat slachtafval?
Door MarijeJoanne
#761696
Je kunt gerust de dingen die hierboven al staan bij voeren.
Alleen, voor de duidelijkheid, als je vooral KVV geeft geen orgaan bijvoeren, dat zit over het algemeen al genoeg in KVV. Dus spiervlees en bot, eitje, zuivel, vis, die dingen dus.
Of een maaltijd KVV vervangen voor een prooidiertje of een lap pens.

Wel heb ik daarop een paar opmerkingen.
# Erbij blijven! Niet de ene hond met een bot alleen laten terwijl je met de andere naar cursus oid gaat.
# En let op de grootte van het bot, bij te kleine botten is er kans op inslikkingsgevaar.
Dus beter te groot en dan halverwege afpakken, dan te klein.
Kippenbot is heel geschikt om mee te beginnen, maar kippennekjes zijn voor sommige honden te klein, dan kan je dus beter beginnen bij andere kiponderdelen, eventueel voorbewerkt (ingeknipt, kapot geslagen enzo).
Of andere diersoorten met relatief zachte botten.

Maarruh, (gedroogde) varkensoren een ideale bron voor salmonella?
Kip staat meer bekend om het salmonella gevaar.
Bedoel je niet de Ziekte van Aujeszky? Daar heb je nl wel kans op als je rauw varkensvlees voert.
Mocht het wel zo zijn, salmonella-bacterieen hebben weinig kans te overleven in het zure maagzuur van de hond (zeker die vers gevoerd wordt).
Was het niet eerder zo dat die oren konden gaan plakken en niet goed verteren?

Ennuh, grootmoeder verhalen kunnen heel nuttig zijn, allerlei handige tips enzo, maar wat jij aanhaalt valt eerder onder het rijk der fabelen ;)
Door 202Spots
#761698
[quote="MarijeJoanne"]
Maarruh, (gedroogde) varkensoren een ideale bron voor salmonella?
[/quote]

Uhh...ja hoor...er is grote kans dat ze salmonella krijgen,regelmatig word er wel weer wat terug geroepen..

FOR IMMEDIATE RELEASE -- North Bergen, NJ -- March 23, 2007 -- Petrapport, Inc. is voluntarily recalling pig ear dog treats it imported from a Chilean company during the period August 2006 through December 2006 because the pig ears have the potential to be contaminated with Salmonella, an organism that can cause serious infections in dogs,

http://www.fda.gov/oc/po/firmrecalls/pe ... 03_07.html

En hier zijn nog meer redenen om GEEN varkensoren te geven
http://www.petservice.com/ask_the_vet/a ... _ears.html

http://lovemychihuahua.proboards23.com/ ... 1111879575
Door simplythedogs
#761728
[quote="202spots"]the pig ears have the potential to be contaminated with Salmonella[/b], an organism that can cause serious infections in dogs[/quote]
En ik begon al te denken, dat ik dat gedroomd had  ;) Toch niet, dus !

Groetjes
Marion

P.S. Oh, voor ik het vergeet: bedankt allemaal voor de nuttige tips  :)
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#762080
Als Chico niet gewend is bot te eten, dan zou ik eerst kippennekken of een kipkarkas geven. Of eendennekken. Een kippenbout is een stuk harder, dus die zou ik pas geven als de hond een beetje gewend is het zachtere spul te verteren. Als hij wel al regelmatig  bot eet, dan kun je rustig kippenbouten geven.
Door Prince01
#762469
OWke jaah ik had dit bericht nog niet gelzen maar ik heb dus die kippenbout gegven, maare ze is er een beetj bang voor ofzo hahah,
ze weet niet zo goed wat ze er mee aan moet, ze heeft er een beetj van gegeten
ik ga morgen kippen nekken halen , hebben jullie nog tips met het voeren, en als ze niet wil eten wat moet ik dan doen,
groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door