Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#722672
Cairo heeft(voor degene die het niet weten) een maagkanteling gehad vorig jaar jan.Het gaat nu goed,ook met eten.Ben begonnen met kippenekken malen,en eendenekken malen.hij krijgt elke avond een kippedrumstick.
Ik hou ze wel vast,durf niet zo te geven,omdat Cairo best wel gulzig eet en dan vergeet te kauwen.Het laatste stukje van de poot slikt ie meestal wel zo in(kan ik niet meer vast houden,anders kauwt ie op mijn vinger :-[)

Maar nu wilde ik 1 x per week een maaltje kippekarkassen geven.Mijn man vind het niet zo goed idee om kippekarkassen te geven,omdat er van die scherpe  puntjes aan zitten.Hij is bang dat het zijn maag(wand?) beschadigt.
Wat vinden julllie?
Kan het idd kwaad?Wil natuurlijk geen problemen gaan krijgen daardoor,dan blijf ik net zo lief(nouja mijn man dan) de kippe/eende nekken malen met sávonds een drumstick.
Door Mevroi Kruim
#722688
Kan me helemaal voorstellen dat je het heeeeel voorzichtig aan doet.
De kipkarkassen die ik krijg zijn altijd heel zacht. Mijn katten, althans de twee jongste, kunnen ze goed aan. Ze komen ook van kuikens van een week of 9 en dat is te merken. De echte stevige botten van de poten zijn er al af. Ik zelf zou ze dus wel voeren. Zeker omdat hij ook drumsticks eet, dat zijn veel hardere botten.
Ik zou er wel een lap spiervlees of pens vooraf geven.
Door Lizzy
#722694
Je kunt de puntjes eraf knippen met een snoeischaar, als je dat een prettiger idee vindt.
Door judith1967
#723178
Lizzy schreef: Je kunt de puntjes eraf knippen met een snoeischaar, als je dat een prettiger idee vindt.
Oja,das een goed ide.Zelf niet aan gedacht.
Door judith1967
#723187
Kruimel schreef: Kan me helemaal voorstellen dat je het heeeeel voorzichtig aan doet.
De kipkarkassen die ik krijg zijn altijd heel zacht. Mijn katten, althans de twee jongste, kunnen ze goed aan. Ze komen ook van kuikens van een week of 9 en dat is te merken. De echte stevige botten van de poten zijn er al af. Ik zelf zou ze dus wel voeren. Zeker omdat hij ook drumsticks eet, dat zijn veel hardere botten.
Ik zou er wel een lap spiervlees of pens vooraf geven.
Volgens mij heb ik zo te lezen dan wat anders dan.Ik had op de markt een zakje gehaald,maar die waren niet groot,maar er zat wel veel vlees aan vond ik en in het midden zaten die harde puntjes.(zijn rug,neem ik aan)cm of 10 lang waren ze.
Zijn kipperuggen en karkassen dezelfde benaming?
Verschilt het nog of je ze bij de poelier haalt of slachthuis??

Ja,stomme vraag,maar ik heb die dingen nog nooit gekocht,ken enkel de kippenekken en drumstick,vleugel enzo

Ik bedoel jij hebt het over spiervlees vooraf geven.
Door K&D
#723224
Als je even googled op kipkarkas dan kom je diverse foto's tegen. Kipkarkas is heel zacht, behalve van een soepkip. Kleine karkasjes zijn van plofkippen van maand of 2 oud. Als je het eng vind om te geven zou je ze even kunnen meppen met een hamer, dan voel je wel hoe zacht het is. Ik krijg ze altijd van de poelier, en die noemt ze nek, rug of karkas, al naar gelang zijn stemming ;)
Als ze erg kaal zijn geeft ik wat lever, of kopvlees vooraf. Maar over het algemeen zit er nog redelijk wat vlees bij aan.
Door judith1967
#723233
Ik zit net vlees te bestellen op een site,en die heeft ook kippekarkassen,maar die zijn iddd heel anders dan wat ik heb gehad.

En idd die ik heb gehad daar zit idd aardig wat vlees aan.

enne een plofkip,wat bedoelen ze daarmee? ??? :-[

Ik heb trouwens even op google gezocht naar kipkarkas(afbeeldingen)maar ik krijg aleen maar logo's te zien van Bp en andere. :D

Maaar er zit wel een foto bij van een kipkarkas,en die is idd groter,dan wat ik normaal heb.
Heb een kilootje van die grote kipkarkas besteld en morgen ga ik een zakje van die kl eintjes halen,heb ik van allebei wat
Kan ik even vergelijken en kijken wat ik dus ga voeren eens in de week.
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 09 mar 2007, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#723250
sorry, het moet ' kipkarkas foto ' zijn... :-X

Plofkippen zijn die kipjes in grote schuren die in een kleine 2 maand een dusdanig formaat hebben gekregen dat ze geslacht kunnen worden. Tijd om rustig te groeien zit er niet in.
Door judith1967
#723257
Dubhe en Kyrah schreef: sorry, het moet ' kipkarkas foto ' zijn... :-X

Plofkippen zijn die kipjes in grote schuren die in een kleine 2 maand een dusdanig formaat hebben gekregen dat ze geslacht kunnen worden. Tijd om rustig te groeien zit er niet in.
Ow,dus effe snel vetgemeste kippen. :o
Door Happy Tail
#723646
en ik meen dat er nog verschil is tussen karkas met rug en met poten.....
dan schijn je bij sommige poeliers een anders stuk te krijgen. Met rugkarkas heb je geloof ik dan minder scherpe stukken..Maar weet t niet zeker!!!
Door judith1967
#723939
Happy Tail schreef: en ik meen dat er nog verschil is tussen karkas met rug en met poten.....
dan schijn je bij sommige poeliers een anders stuk te krijgen. Met rugkarkas heb je geloof ik dan minder scherpe stukken..Maar weet t niet zeker!!!
Heb gistere bij de poelier op de markt de ruggen gehaald,en daar zitten die scherpe "puntjes" aan.
en van de week krijg ik mijn bestelling binnen van Shaweca,en die zagen er ook weer anders uit op de foto,veel groter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door