Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Birgit43
#721082
Hallo,
Ik heb al een tijdje meegelezen op dit forum, over het thema blaasgruis bij katten.
Ik heb me aangemeld omdat ik met een dilemma zit omtrent mijn kater Bonnie.  Sind ongeveer  6 a 7 maanden krijgen mijn 2 katten en hij dus ook Carnibest.  Daarvoor was het altijd brokken en/of blik.

Ik ben ermee begonnen omdat mijn andere kat diabetes bleek te hebben, en toen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor het dieetvoer van de dierenarts.
Ik vind het geweldig, en wil dit ook de rest van hun leven blijven geven, alleen, je raadt het al: Bonnie heeft blaasgruis. Het was een aantal maanden geleden al eens geconstateerd, toen had hij ook een blaasontsteking, en na een AB kuur leek hij er vanaf te zijn. 

Echter, afgelopen weekend was het goed mis, hij kon opeens helemaal niet meer plassen, zijn plasbuis zat verstopt en hij moest gecatheriseerd worden. 

De dierenarts wil dat ik hem op Royal Canin Urinary zet, dat had ze een paar maanden terug al geadviseerd maar ik ben hier tegenin gegaan en ben hem Carnibest blijven geven, aangevuld met vit.C en cranberry. (dat weet ze niet, ik heb haar in de waan gelaten dat ze wel het dieetvoer krijgt)
Echter, dit lijkt dus  niets te helpen!  Ik ben begonnen met 1 tabletje door elke maaltijd, inmiddels zit ik op 3 tabletjes + een capsule cranberrypoeder maar dit  weekend was zijn ph dus toch 8!

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen, ik wil hem de voordelen van carnibest blijven gunnen, maar ik wil hem ook niet in gevaar brengen. Nog een keer een afsluiting wordt hem misschien wel fataal!  Dus ik twijfel of ik niet toch moet overstappen, desnoods tijdelijk, op dit dieetvoer (wel de natvoerversie natuurlijk).

Kan iemand mij hierin adviseren?

Groetjes,
Birgit
Door Suzan54
#721118
Hoe ik ook voor vers ben, misschien moet je toch eerst die kristallen zien weg te krijgen. Ik ben geen ster in het vasthouden van welke ph-waarde welk soort gruis veroorzaakt. Staat het vast dat dit weer de gebruikelijke struvietkristallen zijn? Ik weet van een geval van een kat die na extra verzuurders verstopt raakte door de tegenovergestelde soort kristallen, nl. de oxalaatkristallen. Die krijg je helaas niet meer met een dieet weg. Dat kan alleen operatief :-( Vaak komen die dan ook in de nieren. Echt een heel groot probleem.
Of je en dilemma hebt! Heel veel sterkte.


Van mij mag er een verbod op fabrieksvoer komen, dat zou heel wat leed voorkomen.
Door Birgit43
#721146
Wat ik me nu afvraag, weet iemand wat er in dat royal canin of hills nu eigenlijk voor werkzame stof zit, die ervoor zorgt dat de ph zakt?  En is die stof dan niet los te krijgen om bv. door de carnibest te mengen? 
Door Mimi
#721216
Is het niet de DL-Methionine die ervoor zorgt dat de pH waarde daalt?In de Hill's voeding stoppen ze dat er ook vaak bij in omdat zoveel katten last hebben van een te hoge pHwaarde....

Nu net lees ik op de verpakking van Royal Canin S/O,die ik nog in huis heb,dat de urineverzurende stof 'Calciumsulfaat' is.
Ik moet mijn kater ook dit voer gaan geven van de arts maar ik wil eerst proberen hoe hij het op versvoeding doet.Gelukkig heeft mijn kater geen blaasgruis(daarom vind ik het zelf niet echt nodig dit speciale voer te geven),wel een te hoge pHwaarde(7.5-8) en die wil ik dus omlaag proberen te krijgen met versvoer.
Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik toch eerst het dieetvoer geven om die hoge pH de kop in te drukken.Dan zelf met pHstrips meten of het omlaag gaat en zodra het in de goede 'zone' (tussen 6.0 en 6.5 als ik het me goed herinner)zit weer overgaan op carnibest en natuurlijk in de gaten blijven houden,dus blijven meten.De middeltjes van de dierenarts zijn weliswaar agressiever maar werken meestal wel snel en je wilt natuurlijk niet dat je diertje weer verstopt raakt.Alhoewel,ik heb eens gelezen dat katten die erg last hebben van het vormen van gruis zelfs met het speciale dieetvoer nog verstopt raken maar dit zijn natuurlijk wel uitzonderlijke gevallen.Ik zou toch het dieetvoer een tijdje proberen maar het blijft een moeilijke beslissing die je moet maken.
Geef je hem ook homeopatische spulletjes?Ik gaf mijn kater heel vaak Solidago,dit is een vochtafdrijvend middel,daardoor kon hij z'n urine niet lang ophouden(wanneer hij het net had opgedronken rende hij meestal direkt door naar z'n kattenbak)waardoor kristallen geen tijd hebben om neer te slaan.Tenminste,het lijkt me dat het zo ongeveer werkt.
Drinkt Bonnie veel?Hij moet nl. goed blijven spoelen.
Sterkte en wijsheid toegewenst :)
Door *Inge*
#721243
De Hill's Prescription voeding die ik toen als gratis staal heb meegekregen, zou samengesteld zijn om katten die struvietkristallen vormen te helpen. Bovendien zou de smaak (volgens mijn DA) meer zouterig  zijn dan gewone kattenvoeding en daardoor de kat stimuleren om meer te drinken.
De droge brokjes heb ik hem toen niet gegeven, hij heeft toen enkel de blikvoeding gekregen. Maar ik heb er op gelet of hij effectief meer ging drinken in die week dat hij Hill's at, en dat was in Garfield zijn geval dus NIET zo.

Ik kan niet zo heel veel raad geven, er zijn hier mensen op BP met een heleboel meer ervaring. Maar persoonlijk zou ik hem toch op zijn vers laten. Na alle verhalen die ik hier al heb gelezen ben ik ervan overtuigd dat dat het gezondst is voor je kat of hond.

De enige raad die ik je kan geven is dezelfde die Mimi al geeft, je katertje goed laten drinken! Wij doen hier thuis de gekste dingen om Garfield extra vocht te doen opdrinken. Hij krijgt een extra plens water over z'n voer heen, hij krijgt kookvocht van (soep)vlees (2 goeie tips van Robin)  en soms zelfs een kom van de soep zélf.

Misschien dat er andere leden zijn die je meer raad kunnen geven, ik hoop in elk geval dat je gauw een oplossing vindt voor je lieverd.

Veel beterschap voor je katertje!
Laatst gewijzigd door *Inge* op wo 07 mar 2007, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#721299
Ik zou eerst eens kijken of er geen sprake is van een ontsteking. Zolang er een ontsteking is kun je voeren wat je wilt, het gruis blijft ontstaan omdat de urine niet zuurder wordt door de ontsteking.
En idd heel veel drinken om het gruis af te voeren zodat er geen verstoppingen kunnen ontstaan.
Door Birgit43
#721336
Hallo allemaal, bedankt voor de reakties!

Er is inderdaad ook sprake van een blaasonsteking, hij heeft hier wederom een langwerkende AB injectie voor gehad.

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom hij nu weer een blaasontsteking heeft gekregen, die had hij begin januari ook al.   Toen kreeg hij AB, en vanaf toen ben ik dus ook vit.C en cranberry gaan toevoegen aan de carnibest en ik had het idee dat het beter ging, ik zag hem niet meer zo vaak op de bak gaan, of lang persen.  Tot afgelopen weekend dan, dat kwam eigenlijk heel onverwachts.   

Tja, en wat nu, ik heb het meegenomen van de DA, het Royal Canin voer,  maar weet nog steeds niet zeker of ik het ga gebruiken.. als ik zie wat er zoal inzit (varkensvlees, granen..)
Als ik het ga gebruiken dan toch hoogstens maar een paar weken. 

Zou het een idee zijn om het te mixen met carnibest, heeft iemand dat wel eens gedaan?
Door Loeka
#721446
Is er ook vastgesteld wat de oorzaak van die ontsteking is? Een ab-kuur terwijl er geen bacterie is heeft geen zin namelijk. Als er wel sprake is van een bacterie zul je ook nog moeten weten welke bacterie ivm de juiste ab-kuur....
#721540
En het gruis beschadigt de blaaswand waardoor je ontstekingsverschijnselen krijgt, waardoor de urine basisch wordt, waardoor je gruis krijgt, dat de blaaswand beschadigt ....
Gebed zonder eind op deze manier.

Echt oplossen doe je toch door de vorming van het gruis te voorkomen, en dat kan alleen met zure urine. Maar verzuren is dus moeilijk als er nog een ontsteking is. Toch zou ik zelf die RC niet voeren, al zouden mijn katten het willen eten (en dat doen ze zeer beslist niet). Ik zou vers blijven voeren met voldoende verzurende middelen en proberen de kat heel veel te laten drinken.
Met verzuren en heel veel drinken ben ik zelf al een aantal keren van een blaasontsteking afgekomen.
Door Birgit43
#725861
Hallo allemaal,
Even een update van onze Bonnie.  Ik heb eventjes geprobeerd om RC Urinary erin te krijgen, maar zonder succes.  Nu geef ik hem gewoon weer zijn carnibest, met wat extra water en een flinke dosis vitamine C, een capsule Cranberrie, en buiten dat ben ik ook begonnen met Eurologist. 

De ph gaat inderdaad naar beneden, gisteren en vanochtend was hij 6.4.
Maar... hij plast nog steeds moeilijk! Er komt wel wat uit, maar niet veel, en daar doet hij vreselijk lang over.

Ik twijfel nu wat ik moet doen, verstopt zit het dus niet (nog niet), en bij deze ph zou dat gruis toch moeten oplossen?
Waarom plast hij nu toch zo moeilijk, zou het kunnen dat er kleine steentjes dwarszitten?
Of heeft het gewoon meer tijd nodig voordat  het gruis opgelost raakt?
Misschien moet ik eens een foto laten maken om dat te checken, want steentjes lossen natuurlijk niet zo snel op.

Heeft iemand nog goede raad?

Alvast bedankt,
Groetjes van Birgit, en een neusje van onze dappere Bonnie.
Door Lizzy
#725863
Ik houd het niet voor onmogelijk dat er nog gruis in de blaas en urineleider zit waardoor hij moeilijk plast. De pH waarde is perfect. Daar zou het gruis wel in op moeten lossen. Hoe lang is de pH waarde nu 6,4?
Door Birgit43
#725868
gisteren ochtend was het 6.5, vervolgens vroeg in de avond ook,  laat op de avond nog een klein plasje kunnen opvangen en toen gaf het 7.5 aan (???), en vanochtend weer 6.4.

die 7.5 tussendoor vind ik ook zo vreemd...  ik weet ook niet zeker hoe betrouwbaar die stripjes zijn, die zijn van het merk Basusan, met zo'n kleurenschaaltje erbij.
Welke gebruiken jullie en waar halen jullie die?
Door Lizzy
#725874
Birgit43 schreef: gisteren ochtend was het 6.5, vervolgens vroeg in de avond ook,  laat op de avond nog een klein plasje kunnen opvangen en toen gaf het 7.5 aan (???), en vanochtend weer 6.4.

die 7.5 tussendoor vind ik ook zo vreemd...  ik weet ook niet zeker hoe betrouwbaar die stripjes zijn, die zijn van het merk Basusan, met zo'n kleurenschaaltje erbij.
Welke gebruiken jullie en waar halen jullie die?


Over het algemeen is de urine 's avonds alkalischer dan in de ochtend. De urine is in de ochtend ook geconcentreerder. Maar op zich is 7,5 wel heel hoog. Dat zou dan misschien verklaren waarom de struvietkristallen er nog steeds in zitten?

Maar, hoe lang Bonnie nu de Carnibest + vitamine C + cranberry + Eurologist?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door