Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#718115
Vorig jaar kwam dit in me op, toen had ik de puf niet, maar ik zit eraan te denken om dit jaar een tekentest te gaan doen, maar het hangt er een beetje vanaf of ik een goede/zinvolle opzet kan bedenken of ik het de energie waard vind. Willen jullie even meedenken?

Mijn bedoeling is om de reactie van teken te onderzoeken tav 3 verschillende stoffen, die gebruikt worden in anti-teekoplossingen. Iig de stof menthol, omdat ik daar zelf benieuwd naar ben. De andere twee stoffen staan nog open en hangen af van welke het meest slim zijn om te meten, dus waarvan gedacht wordt dat die het meeste effect hebben. Ik richt me op 3 stoffen, omdat ik nou ook weer niet mijn hele huis vol wil hebben met bakken met teken en omdat ik na het vangen van 80 teken denk ik wel genoeg trauma heb opgelopen.

Waar ik aan denk is om een viertal lage, grote vierkante plastic bakken te kopen, van enkele cm hoog en zeg maar een kwart m2. Die dingen van de blokker. Vervolgens een stuk of 20 teken per bak vangen (het leukste onderdeel van de test ::)). In drie van de bakken smeer ik dan de helft van de bodem in met een van de stoffen. De vierde bak is een controle bak.
Waar ik op hoop is dat de teken een duidelijke aversieve reactie vertonen in de bakken met een stof. Dus bv de ingesmeerde bodem ontwijken. Of misschien gaan ze wel dood (zou helemaal mooi zijn).
Maar: hoe dek ik de bakken het beste af? Ik dacht misschien gaatjes prikken in de deksels (ze hebben neem ik aan wel zuurstof nodig). Maar misschien moet er wel gaas overheen, om het wat meer te laten luchten? En hebben die krengen verder nog iets nodig? Ik wil natuurlijk niet dat ze zich door een andere oorzaak ziekjes gaan voelen.
En is het beter de bodem in te smeren met een oplossing (zoals het in anti-teekmiddelen op de hond wordt gebruikt) of de pure stof? En moet ik dat insmeren herhalen, zo ja hoe vaak?
Waar zal ik de bakken neerzetten? Ik een koele donkere ruimte, buiten op het balkon, in het zonnetje? Waar voelen die viezerikken zich het prettigst?

Maar vooral: is het uberhaupt een zinnig idee om te doen, dat iets kan opleveren denken jullie?
Door Lizzy
#719074
Ik denk dat als je een paar miniscule gaatjes prikt, dat dat goed genoeg is. Hebben ze daar geen bakken waar gewoon plastic deksels op zitten, die je kunt gebruiken? (kijk anders ook ff bij de HEMA). Verder hebben die etters niks nodig. Ze kunnen volgens mij zelfs twee jaar of meer zonder bloed van een 'gastheer'. Ik zou ze zelf niet in de zon zetten. Gevoelsmatig. Ze schijnen graag in gras te zitten, dus je zou eventueel kattengras in de bak kunnen zetten, maar je weet natuurlijk weer niet hoe dat je test beinvloed. Ik zou het wel aardig vinden als je in je test ook meeneemt: een natuurlijke stof zoals een mengsel van tea tree met lavendel/geranium/ceder. Ik wil met alle plezier zo'n mengsel naar je opsturen (heb alle oliën nog thuis staan).

Ja, ik vind het wel geinig, zo'n test. En ook zinvol. Want dan kunnen de mensen (al is het maar voor dit jaar) gericht aan de bak met gif.

Qua hoeveel stof je moet gebruiken en hoe vaak: zou ik me aan de voorschriften van de fabrikant houden.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#719437
Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om een test te doen! Ik weet niet waar je woont, maar als je nog teken nodig hebt dan hoor ik het wel!  ;)

Ik denk persoonlijk dat een teek die op een dier/mens loopt heel anders reageert dan een teek in een bak, ongeacht de contidies.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een test in een bak niet waardevol is, maar misschien is de uitkomst niet helemaal representatief.
Ik ben wel benieuwd wat de resultaten zijn, en zou het idd interessant vinden als je stoffen test die nog niet "standaard" tegen teken gebruikt worden.

Als ik meerdere teken (lopend, dus niet vastgebeten) van m'n hond haal en in een bakje doe, kruipen ze altijd boven op elkaar. Geen idee waarom, maar ben benieuwd of dat bij jou ook gaat gebeuren. ???

Voor wat betreft de bakken; een paar kleine luchtgaatjes lijkt me genoeg. Geen andere dingen erbij zetten, en zeker niet in de volle zon. En omdat teken zolang zonder gastheer kunnen gaat het waarschijnlijk een test met een lange adem worden......
Of je moet iets vinden waarbij ze meteen dood neervallen!  :)

Succes ermee!  :)
Door Boefke
#719528
tristan schreef:Ik weet niet waar je woont, maar als je nog teken nodig hebt dan hoor ik het wel! ;)
Stuur je ze op in een envelopje dan ;D

Ik wil me idd richten op (etherische) olieen. Pepermuntolie en dus twee anderen. Ik kan wel een mengsel gebruiken, maar dan weet ik nog niet welke stof nou watvoor reactie teweegbrengt. Ik denk dus beter nog twee losse stoffen. Ik lees veel over teatree Lizzy. Die lijkt me dan iig zinvol. Ik dacht zelf nog aan citroenolie ??? Als het allemaal van een leien dakje gaat dan is het zo gepiept om er nog een paar te testen, of een mengsel, maar eerst maar even rustig aan beginnen.
Ik heb een bioloog gemaild. Misschien heeft die nog een tip. Ik ben echt leek op insectengebied. Ik vond gisteren mooi gaas voor over de bakken. Ik ben toch bang als ik gaatjes prik in een plastic deksel dat het binnen heel erg gaat broeien en dat de oliedampen niet goed ventileren. Er moet voor de teken wel een duidelijk verschil zijn tussen de ingesmeerde en niet-ingesmeerde omgeving.
Gras is misschien wel een goed idee. Voelen ze zich een btje thuus.

Ok, iig niet in de zon dus!

@Tristan: ik vermoed dat ze op elkaar klimmen om te paren ???
Door aaltje
#719684
misschien kun je bij de universiteit van wageningen, afdeling entomologie wel info krijgen.
Door Boefke
#720006
aaltje schreef: misschien kun je bij de universiteit van wageningen, afdeling entomologie wel info krijgen.
Ik zal hier eens een mailtje aan wagen!
Door conleeuw
#720271
ik zou zeggen, doe voorzichtig met zo'n test, ik heb ooit teken in een potje gehouden, en die hebben jonkies geproduceerd die zo klein waren dat ze door de schroefdraad van de potje konden kruipen........brrrr het idee, dus.... let goed op, en zorg dat de proefruimte ergens ver van de honden verwijderd is ;D
Door Boefke
#720434
conleeuw schreef: ik zou zeggen, doe voorzichtig met zo'n test, ik heb ooit teken in een potje gehouden, en die hebben jonkies geproduceerd die zo klein waren dat ze door de schroefdraad van de potje konden kruipen........brrrr het idee, dus.... let goed op, en zorg dat de proefruimte ergens ver van de honden verwijderd is ;D
Goed dat je het zegt Connie! Maarrehh... waarom hield jij teken in een potje ???
Door conleeuw
#720572
Boefke schreef: Goed dat je het zegt Connie! Maarrehh... waarom hield jij teken in een potje ???
whahaha, ik had wel kunnen weten dat deze vraag zou komen, het zat namelijk zo, dan ben je pakweg een jaar of 14 en heb je een teek van jezelf of de hond afgeplukt, de meest logische ding om te doen zou zijn om hem dood te pletten, maar tja, als echte dierenvriend kon ik dat niet..... iets doden, was voor mij niet echt te doen, dus in een potje bewaren tot we weer naar de bos gingen om hem dan vrij te laten ::), dat deed ik wel vaker, helaas heeft deze dus even snel een heeeeleboel kleintjes geproduceerd, het was voor mij de moment waarop ik er achter kwam dat ik wel een teek kon pletten, inclusief kroost. Ik heb het ook daarna nooit meer gedaan, gewoon pletten die handel. Nou moet ik zeggen dat ik het nog steeds niet leuk vindt, maar ik doe het wel ;D ;D
Door Lizzy
#720691
Hahaha, Connie toch! Echt schattig :-*!

Maar Boefke, nu een gewetensvraag voor jou: wat ga je doen met de levende teken en eventuele baby's als je klaar bent met je tekentest?
Door Erna
#720843
En toch vind ik het al heel bewonderenswaardig dat iemand teken in een potje wil gaan houden hoor. Persoonlijk ben ik niet zo heldhaftig...brrrrrr
Door Boefke
#720851
Lizzy schreef: Maar Boefke, nu een gewetensvraag voor jou: wat ga je doen met de levende teken en eventuele baby's als je klaar bent met je tekentest?
Die gaan er allemaal aan!!
Door Boefke
#720859
conleeuw schreef: ik zou zeggen, doe voorzichtig met zo'n test, ik heb ooit teken in een potje gehouden, en die hebben jonkies geproduceerd die zo klein waren dat ze door de schroefdraad van de potje konden kruipen........brrrr het idee, dus.... let goed op, en zorg dat de proefruimte ergens ver van de honden verwijderd is ;D
Trouwens, volgens mij kan ik dit gevaar ondervangen door alleen teken te gebruiken die zich nog niet hebben volgezogen. Ik heb gelezen dat ze paren op de gastheer en dat het bloed dat de vrouwtjes opzuigen nodig is om de eitjes om te zetten. Dus lijkt me dat niet volgezogen teken geen eitjes kunnen leggen... Ik weet trouwens niet of mannetjesteken ook bloed zuigen, misschien reageren die ook wel heel anders op de stoffen ???
Andere mogelijkheid is de bakken in een teil met sop te zetten. Mocht er dan 1 ontsnappen dan moet hij/zij eerst door een gifgracht zwemmen om zijn vrijheid te bereiken, wat hij/zij nooooooit zal overleven 8) Hmmmm... toch een sadistisch trekje ergens diep van binnen. Sorry Connie, ik ben niet zo goed voor deze wereld als jij :-[
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door