Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eeffie
#718312
Onze Terry krijgt nu sinds vorige week zaterdag alleen maar Carnibest eend (eliminatiedieet) omdat we zo proberen te achterhalen waar hij zo heftig op reageert. Na een hele goede week (geen buikpijn, diarree en braken) lag er vanmorgen toch ineens weer braaksel(gal/wittig) op de vloer. Ondanks dat hij voor het slapen nog een keer eten krijgt, want Terry is altijd al een ochtendbraker geweest.

Ik maak me nog niet echt zorgen omdat het misschien ook met ontgiften te maken heeft. Hij heeft ook rare ontlasting en stinkt erg uit z'n bek. Hij heeft geen vieze tanden, maar voor de zekerheid ben ik toch maar aan het poetsen.

Gelukkig heb ik gisteren een afspraak gemaakt bij dr Westerhuis en we kunnen aanstaande maandag al terecht. Ik ga hem nu eens goed na laten kijken.

Iemand nog tips wat ik kan vragen of waar ik om moet denken?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#718339
Wat ik zelf erg prettig vind, is het hele verhaal op papier te zetten. Inclusief al je vragen.
Dan weet je zeker dat ze alles verteld wat er de afgelopen tijd is gebeurd, en voorkom je, dat je achteraf bedenkt dat je iets toch nog had willen vermelden.

Succes, ik hoop voor jullie dat je duidelijkheid krijgt wat er nu aan de hand is.
Door Lizzy
#718357
Ik denk dat het inderdaad een buitengewoon goed idee is om in chronologische volgorde op te schrijven wat Terry allemaal gehad heeft. En probeer je ook te herinneren in welke situaties problemen zich verergeren of minder erg worden. Bijvoorbeeld (even uit de duim gezogen): Terry wordt zieker als hij koud voedsel eet of op koude vloeren ligt. Dat soort dingen.
Door Eeffie
#718403
Van de week heb ik dr. Westerhuis al een mail (3 kantjes) gestuurd met daarin precies beschreven wat er allemaal gebeurd is. Zijn reactie daarop was dus om toch even langs te komen om Terry te onderzoeken.

Ik heb vanaf de overstap naar KVV een "Terry agenda" bijgehouden met daarin precies beschreven wat er die dag aan de hand was qua spugen, diarree, eten enz. Daar ben ik erg blij om, want ik (en de dierenarts) kan nu precies zien wat er allemaal gebeurd is.

Zal ik ook zijn ontlasting meenemen??
Van morgen en maandag of anders?
Door Mevroi Kruim
#718650
Zou ik zeker doen, dan ehb je het alvast bij je voor geval dat.
En uit z'n bek stinken kan komen door de verandering in stofwisseling van koolhydraten naar eiwitten en vetten. Aldehyden en ketonen meuren echt behoorlijk *neusdichtknijpsmilie*
Door tiny
#719145
Uit haar bek stinken heeft Tessa ook gehad. Ik belde daar over naar de DA en die adviseerde om langs te komen. Ja doei, weer een consult. Na pak 'm beet een week was de stank weg. Dus toch ontgifting. :P
Door Eeffie
#719614
Allemaal bedankt weer!!

Ontlasting ligt al klaar, grinnik *dezelfde neusdichtknijpsmilie*
We moeten daar om 15.30 uur zijn, dus ik zal daarna laten weten hoe het gegaan is.
Door Eeffie
#720181
We zijn weer thuis en wat blijkt!!

Terry heeft een spastische darm!!
Dat moet nog bevestigd gaan worden als de medicijnen gaan werken, maar goed er is vandaag een hoop uitgesloten.

Ze hebben vanmiddag:
-zijn bloed onderzocht
-een buikfoto gemaakt
-zijn ontlasting onderzocht

-Zijn bloed was goed, dus geen afwijking in de organen.
-Op de foto was wel gas te zien en dat zijn darmen onrustig zijn.
-In zijn ontlasting was ook niks raars te vinden en Giardia en wormeieren heeft hij ook niet!!

Dat is een hele opluchting  :)

We moeten nu Terry zijn darmen tot rust zien te krijgen, zijn darmflora herstellen en zorgen dat de negatieve bacterieen uitgeschakeld worden.

Medicatie:
Doorgaan met Carnibest eend&rijst (voorlopig 2 maanden)
14 dagen Metrazol
dagelijks Pro-Fibre
dagelijks Pro-Soluble
dagelijks Argentum nitricum D30

Als alles goed gaat moet ik over 6 weken weer contact opnemen met de arts en dan gaan we andere voedingsmiddelen (brokken, brood en groente) toevoegen. Terry moet over een poos gewoon weer alles kunnen eten zonder daar ziek van te worden.

Atjo had het over een heel goed voer (brokken en blik) uit Duitsland. Ik begon meteen te sputteren over brokken, maar hij verzekerde me dat dit echt goed voer is wat gemaakt is van levensmiddelen geschikt voor mensconsumptie. Het heet Vet-concept. Is iemand hier bekend mee en wat vinden jullie daarvan? www.vet-concept.de

Hij had het ook over brood voeren en andere zaken die ik hier op Barfplaats eigenlijk niet tegen kom. Het is niet zo dat ik anti ben, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van Barfplaats. Moet ik hier toch in mee gaan als hij voorstelt dit te proberen?

Ik hoor jullie reacties graag.
Gebruikersavatar
Door chooky
#720202
Eeffie schreef: Atjo had het over een heel goed voer (brokken en blik) uit Duitsland. Ik begon meteen te sputteren over brokken, maar hij verzekerde me dat dit echt goed voer is wat gemaakt is van levensmiddelen geschikt voor mensconsumptie. Het heet Vet-concept. Is iemand hier bekend mee en wat vinden jullie daarvan? http://www.vet-concept.de
Het is verhit geweest....
Over verhitten van voedsel: http://k9joy.com/dogarticles/cooking.php
Bij een van de broksoorten die ik op die site zag is het eerstgenoemde ingredient graan.
Overn granen: http://k9joy.com/dogarticles/grain.php
meer artikelen: http://k9joy.com/dogarticles/index.php#food

Hij had het ook over brood voeren en andere zaken die ik hier op Barfplaats eigenlijk niet tegen kom. Het is niet zo dat ik anti ben, maar ik kan me wel vinden in het standpunt van Barfplaats. Moet ik hier toch in mee gaan als hij voorstelt dit te proberen?
Waarom zou je je hond brood willen geven?
Als je hem kvv geeft of zelf voor hem samenstelt geef je hem toch alles wat hij nodig heeft?
Je hond heeft een aandoening aan z'n darmen. Als ze tot rust zijn gekomen zullen ze waarschijnlijk gevoelig blijven. De darmen en de rest van het spijsverteringsstelsel zijn gemaakt om dierlijke stoffen te verteren en meestal kunnen ze ook redelijk wat plantaardige stoffen verwerken, maar daar zijn ze niet voor gemaakt en het kost ze ook veel meer moeite. Waarom de darmen van je hond lastig vallen met iets wat ze niet nodig hebben en het ook nog eens zwaar voor ze maakt?
Ik hoor jullie reacties graag.
groetjes,
Eva
Door geer
#720214
Wat betreft de brokken...mwah. Zou ik lekker niet doen.

Wat betreft het brood... Mij werd onlangs door een andere dierenarts ook aangeraden om Sophie meer ruwe vezel te geven ivm met haar maagsapproductie die tot misselijkheid leidt. Barf was prima, maar wel met wat meer granen, grove groenten e.d. Ik was nogal sceptisch wat dat betreft, ik ben niet zo van het brood en de volkorengedoedingessen bij honden, maar ben toch braaf zilvervliesrijst, vezels en ook bruin brood naast haar vlees gaan geven...en...ja, ik vind toch dat ze het beter doet zo. Haar ontlasting is beter en haar geslik en geboer is minder... Nu weet ik absoluut niet of dit 'helpt' bij spastische darmen, bij Sophie is het meer haar maag...maar goed...
Door tieneke
#720227
Brrrrokkkennnn en brrrrooddd!!!  :o
Veel succes met dit uitmuntende advies  :-X
Wil je over een paar maanden nog wel eens horen als je deze raad opvolgd.
Heb zelf toevallig spastische darmen en ik ga kapot en schijt me finaal leeg als ik weer eens bruin brood of andere zooi vreet dus om dat nu gezond te noemen.... ::)
Door geer
#720276
tieneke schreef: Brrrrokkkennnn en brrrrooddd!!!  :o
Veel succes met dit uitmuntende advies  :-X
Wil je over een paar maanden nog wel eens horen als je deze raad opvolgd.
Heb zelf toevallig spastische darmen en ik ga kapot en schijt me finaal leeg als ik weer eens bruin brood of andere zooi vreet dus om dat nu gezond te noemen.... ::)
Mja, maar een ander gaat weer aan de schijt als hij niet genoeg vezels eet...dus...
Door Lizzy
#720282
Lieve man Atjo, goeie DA ook, maar van voer geen kaas gegeten. Ik geloof dat ik je daar al voor had gewaarschuwd. Ga nou gewoon geen brokken voeren. En als je al persee ruwvezel/granen wil voeren: voer dan groente met wat geplette granen uit de reformwinkel. Zoals geplet spelt of quinoa. Of havervlokjes. Dit kun je dan weken en geven. Ik zou het niet geven met vlees. Dat is een slechte combinatie, graan en vlees. Je kunt het wel geven met wat kwark of yoghurt. Groente en vlees kun je wel combineren. Maar brood... met broodverbeteraars... Nee, dat zou ik echt niet geven.
Door geer
#720313
Lizzy schreef: Lieve man Atjo, goeie DA ook, maar van voer geen kaas gegeten. Ik geloof dat ik je daar al voor had gewaarschuwd. Ga nou gewoon geen brokken voeren. En als je al persee ruwvezel/granen wil voeren: voer dan groente met wat geplette granen uit de reformwinkel. Zoals geplet spelt of quinoa. Of havervlokjes. Dit kun je dan weken en geven. Ik zou het niet geven met vlees. Dat is een slechte combinatie, graan en vlees. Je kunt het wel geven met wat kwark of yoghurt. Groente en vlees kun je wel combineren. Maar brood... met broodverbeteraars... Nee, dat zou ik echt niet geven.
Hmmm...Ik geef ook 'losse' granen, maar wel samen met het vlees. Het lijkt bij Sophie wel alsof het de boel beter stabiliseert. Als ze vlees eet, en dan met name gemalen (KVV, maar dat krijgt ze dus niet meer) of vrij vettig vlees, lijkt ze minder te 'kokken' als ik door het vlees haar granen vermeng. Ik mik meestal over haar vlees een sausje van wat losse, geweekte, granen, vermengd met wat yoghurt en bloed van het vlees, anders mot ze het niet. En dat lijkt goed te gaan. Ze spuugt minder, speekselt mindern en heeft minder 'natte boertjes'...

Zou het ook niet met het doel te maken hebben? Bij Sophie ligt het probleem in haar maag, ik kan me zo voorstellen dat het anders is als het probleem zich in de darmen bevindt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door