Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door EvaFrerichs
#719453
Hallo,

Ik heb een vraag: Mijn hond heeft een gebraden gemarineerde varkens(schouder) karbonade gepikt. Er is niks meer van terug te vinden.
Wat nu?
Ik heb zout gegeven, 2 volle eetlepels, maar daar reageert hij niet op. De dierenarts die ik heb gebeld, zei dat dat hem direct zou laten braken en dat dat ook zeker moet aangezien het eten van zoiets heel gevaarlijk is.

Iemand hier ervaring mee? Is het echt zo gevaarlijk? Wat nu te doen?
Het is nu een half uurtje geleden....
Ik hoop dat iemand tips heeft!!!
Door tiny
#719466
:D Ik hoop dat ie er van genoten heeft. Waarom gevaarlijk, je had hem toch gebraden. Het enige wat ie even wat meer binnen gekregen heeft is kruiden en zout. Ach, dat is toch voor een dagje niet zo erg? Ik zie geen probleem hoor, op straat vreten ze toch ook wel iets waarvan wij denken dat het niet goed voor ze is. Maar dan gebeurt er ook niets. Bekijk het maar zo, hij of zij had vandaag een extraatje. Iedereen die het niet met mij eens is mag ook reageren ook hoor, maar ik zou me maar niet zo druk maken. Komt er vanzelf aan de achterkant vanzelf weer uit. ;D
#719474
tiny schreef: :D Ik hoop dat ie er van genoten heeft. Waarom gevaarlijk, je had hem toch gebraden. Het enige wat ie even wat meer binnen gekregen heeft is kruiden en zout. Ach, dat is toch voor een dagje niet zo erg? Ik zie geen probleem hoor, op straat vreten ze toch ook wel iets waarvan wij denken dat het niet goed voor ze is. Maar dan gebeurt er ook niets. Bekijk het maar zo, hij of zij had vandaag een extraatje. Iedereen die het niet met mij eens is mag ook reageren ook hoor, maar ik zou me maar niet zo druk maken. Komt er vanzelf aan de achterkant vanzelf weer uit. ;D
Ik denk dat de angst er is vanwege het gekookte bot. Ik weet niet hoe gevaarlijk het is, je weet niet of het bot ergens vast komt te zitten of dat íe hem eruit gooit. Het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het botje vanwege de zure maag pH gewoon verteerd wordt.
Indy heeft een tijd geleden allemaal botten van gebraden kippepoten opgegeten. Ik heb flink in de stress gezeten, maar heb helemaal niks aan hem gemerkt. Ik denk dat íe het gewoon verteerd heeft.
#719492
Bedankt voor jullie reacties.

Het zout vond ik ook vreemd om gelijk te geven, juist omdat het inderdaad om scherpe botjes gaat. Maar volgens de da die ik sprak, moest ik het direct geven en anders zsm langskomen voor een braakinjectie.
Ik heb wel altijd gelezen dat het heel gevaarlijk is als ze gebraden/gekookt bot eten omdat ze er een darmperforatie van kunnen krijgen, vandaar inderdaad de ongerustheid.

Het is ook een hond met altijd darmproblemen dus vandaar misschien de extra paniek. Hij heeft twee eetlepels zout gehad, maar heeft nog steeds niet gebraakt. Hij ligt nu een beetje te kreunen en ligt in een vreemde houding, dus hij heeft wel wat pijn in zijn buik denk ik.

Ik kan er jammer genoeg niet zo licht over denken als jullie; ik maak me toch behoorlijk ongerust. We wachten het af....
#719509
Lupa schreef: als je iets scherp hebt geslikt mag je nooit laten braken, want dan kun je voor meer schade zorgen(scherp,) je moet voor zorgen dat het ingekapseld wordt door middel van bv ontbijtkoek

stel dat er een naald in gegaan is en je laat de hond braken kan die naald juist nog meer schade maken door het braken
dus ik begrijp je DA niet helemaal.

2 lepels zout gaat ook niet lekker zitten in zijn maag

ik zou hem veel laten drinken
Klopt helemaal hoor. Bij scherpe voorwerpen is braken opwekken gecontraindiceerd.
Door tiny
#719511
Helemaal mee eens, inkapselen dmv ontbijtkoek en laten drinken. Maar we begrijpen je ongerustheid wel hoor. Houd het maar goed in de gaten. Jij kent je hond het beste!
#719519
Lupa schreef: ja daar heb je gelijk in maar ik zit met die zout,dat de hond niet  toch nog gaat braken
Ja dat is ook weer zo. Maar dat is alweer een uur geleden, laten we hopen dat íe niet meer gaat braken.
Door tiny
#719521
Geeft de hond zelf niet aan dat hij veel meer wil drinken dan anders? Je kunt wel zeggen veel laten drinken maar dat gaat niet op commando. Dus volgens mij kun je niet veel anders doen dan heel goed naar je hondje kijken. Pijn reacties, veel meer drinken dan anders en misschien blijft hij wel lekker rustig liggen en verteerd alles optimaforma? Dilemma, ja dat wel. maar veel meer dan observeren kun je nu nog niet doen. Gezien het maagzuur van de hond mag je verwachten dat het bot wel verteerd word...
#719527
Drinken doet hij wel op commando gelukkig. Ik heb hem dus zojuist veel laten drinken. Hij wilde ook zelf wel drinken, het is niet zo dat ik hem moest dwingen.
Maar is het dus nu juist wel of niet goed? Ik kan dus beter melk te drinken geven?

Ontbijtkoek heb ik nooit in huis en hij heeft ook nog steeds niet gebraakt (gelukkig...)

Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken!
#719534
Swinny schreef: Drinken doet hij wel op commando gelukkig. Ik heb hem dus zojuist veel laten drinken. Hij wilde ook zelf wel drinken, het is niet zo dat ik hem moest dwingen.
Maar is het dus nu juist wel of niet goed? Ik kan dus beter melk te drinken geven?
Nee ik zou maar even geen melk geven, kunnen z´n darmen ook weer van streek van raken. Melk door het water is alleen nodig als ze niet willen drinken.
Door Femke
#719667
Swinny schreef: Drinken doet hij wel op commando gelukkig. Ik heb hem dus zojuist veel laten drinken. Hij wilde ook zelf wel drinken, het is niet zo dat ik hem moest dwingen.
Maar is het dus nu juist wel of niet goed? Ik kan dus beter melk te drinken geven?

Ontbijtkoek heb ik nooit in huis en hij heeft ook nog steeds niet gebraakt (gelukkig...)

Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken!
hoe is het afgelopen??
#719754
Kruimel schreef: Was er niet eens een tip om ipv ontbtijtkoek watten te voeren? Iemand had dat gedaan en dat werkte uit de kunst. Die verteren niet zo snel als koek en kapselden het gevaarlijke voorwerp prima in.
Ik heb hier een boekje en daar staat afkapselen met gehakt en brood en uitgeplozen watten. Maar dat staat er in geval van wanneer je braken op wil wekken bij een scherp voorwerp.
Ik vraag me af of je een voorwerp wel kan inkapselen en dat het dan ingekapseld de maag verlaat en verteert.
#719770
Dorothea2 schreef: Ik heb hier een boekje en daar staat afkapselen met gehakt en brood en uitgeplozen watten. Maar dat staat er in geval van wanneer je braken op wil wekken bij een scherp voorwerp.
Ik vraag me af of je een voorwerp wel kan inkapselen en dat het dan ingekapseld de maag verlaat en verteert.
Ja, dat was dus het geval volgens mij. Dwz, het scherpe voorwerp werd ingekapseld en verliet via de achterdeur, onverteerd, de hond in kwestie zonder verder schade aan te richten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door