Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door daanentous
#719565
Hallo,

Zoals jullie laast gelezen hebben is er een dierenarts op de hondenschool die het bestuur heet geadviseerd om de kennelkuch enting verplicht te stellen op de hondenschool. Nu wil ze ook nog een stukje over vaccineren schrijven in het clublad (waarvan ik in de redactie zit). Je kunt natuurlijk al op je sloffen aanvoelen wat voor stukje dat gaat worden, dus dat gaat mooi niet door, daar zorg ik voor >:(( Maar ik wil natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen. Ik heb al heel wat informatie verzameld en gelezen en heb mijn argumenten aardig op een rijtje. Alleen de pup-entingen, daar zit ik nog een beetje mee. Ik heb hier al aardig wat oude topics doorgespit en begrijp dat daar gewoon geen eenduidig antwoord op is. Maar ik ben wel benieuwd wat volgens de "deskundigen" hier nou de beste manier is om een pup verantwoord en toch minimaal te enten.
Zelf zat ik aan zoiets als dit te denken: tussen 8 en 10 weken Parvo + Hondenziekte
tussen de 12 en 14 weken Parvo, Hondenziekte, HCC en Weil en dan op 20 weken eventueel herhalen op basis van titerbepaling. Of is herhalen helemaal niet nodig?
En zou je de tweede enting dan beter kunnen splitsen, maar welke enting geef je dan wanneer en hoeveel tijd kan daar dan het beste tussen zitten? Tja, een hoop vragen dus. Ik begrijp dat het erg lastig is om daar een antwoord op te geven, maar ik hoop dat jullie me nog een keer kunnen helpen. Alvast bedankt, ook namens de hondjes ;)
Laatst gewijzigd door daanentous op zo 04 mar 2007, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#719685
Dit is het standaard Nobivac puppy schema:

6 weken
Nobivac Puppy DP

** Deze vindt meestal plaats bij de fokker, dus daar doe je weinig aan.

8 - 9 weken
Nobivac Lepto + Nobivac Parvo-C + Nobivac KC

** Ik vind dat een pup van 8/9 weken niet met Lepto mag worden geent. Op deze leeftijd geeft deze enting stikveel problemen. Lepto voor het eerst enten bij 16 weken en herhalen bij 19 weken. Nobivac KC zou ik zeker niet enten. Parvo kun je eventueel titeren. Ik heb Linga op 9 weken niet laten enten maar laten titeren. 

12 weken
Nobivac DHP + Nobivac Lepto

** Ik zou dus geen Lepto enten (pas bij 16 weken en herhalen op 19 weken) en wel Nobivac DHP enten.

1 jaar
Nobivac DHP + Nobivac Lepto + Nobivac KC

** Ik zou geen kennelhoest enten. Lepto doe ik geen uitspraak over: ik vind dat iedereen zelf deze beslissing moet nemen. Ik zou wel Nobivac DHP enten.
Door daanentous
#719784
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord.
Het gaat mij er eigenlijk niet zo zeer om wat een fokker doet, die doet vaak ook maar wat de dierenarts adviseerd denk ik, of wat Nobivac zegt, maar wat het beste entschema zou zijn voor een pup zonder daarbij de gemiddelde dierenarts al te overstuur te maken. Dus als je het voor het kiezen hebt, of je nou fokker bent of niet, zou je dan voor het eerst enten op 8 weken met puppy DP en dan met 12 weken DHP en op 16 en 19 weken lepto? (als je dus wel tegen lepto zou willen enten) en daarna pas weer een booster met DHP en eventueel lepto op 1 jaar.
Kennelkuch laat ik hierbij buiten beschouwing, want dat vind ik ook volkomen onzin.
Door Sennaruby
#800489
Oud topic, ik weet het, maar ik vind het wel een interessante vraag van daaentous! Dus ik hoop dat je je mening hierover nog wilt geven, Lizzy!

Groetjes,

Fieke
Door Decibels
#800494
ik ben dan wel geen Lizzy, maar wil toch even mijn mening geven. persoonlijk vind ik dat puppen veel te jong met allerlei rotzooi volgespoten worden. Vroeger entte ik mijn pups ook volgens de 'boekjes', met veel proplemen...allergische reacties en ook wel eens een anafylactische shock. Dat was toen de parvo net opkwam in Nederland (eind jaren 70 meen ik) Op een gegeven moment (na wéér een nest met ent-problemen) heb ik de knoop doorgehakt...mijn pups worden niet meer ge-ent. Ze krijgen met 12 weken de cocktail en een maand later herhaling weil/parvo. That's it. Als het goed is geeft moeders afweer genoeg mee voor die 12 weken. Dat houdt dan wel in dat mijn pups pas ná de 12e week naar de nieuwe eigenaar mogen, want je kan geen ongeëntte pups plaatsen....maar al die extra dingen, die ik i.v.m hun leeftijd met ze moet doen, heb ik er graag voor over. Sinds ik mijn pups niet meer ent (onder de 12 weken) heb ik geen ent-problemen meer gehad....
Door Helen
#800515
Decibels schreef: ik ben dan wel geen Lizzy, maar wil toch even mijn mening geven. persoonlijk vind ik dat puppen veel te jong met allerlei rotzooi volgespoten worden. Vroeger entte ik mijn pups ook volgens de 'boekjes', met veel proplemen...allergische reacties en ook wel eens een anafylactische shock. Dat was toen de parvo net opkwam in Nederland (eind jaren 70 meen ik) Op een gegeven moment (na wéér een nest met ent-problemen) heb ik de knoop doorgehakt...mijn pups worden niet meer ge-ent. Ze krijgen met 12 weken de cocktail en een maand later herhaling weil/parvo. That's it. Als het goed is geeft moeders afweer genoeg mee voor die 12 weken. Dat houdt dan wel in dat mijn pups pas ná de 12e week naar de nieuwe eigenaar mogen, want je kan geen ongeëntte pups plaatsen....maar al die extra dingen, die ik i.v.m hun leeftijd met ze moet doen, heb ik er graag voor over. Sinds ik mijn pups niet meer ent (onder de 12 weken) heb ik geen ent-problemen meer gehad....
Ik zou nooit een pup kopen van een fokker die de pups op 12 weken pas naar de nieuwe eigenaren mee geeft. En ik zou nooit een pup kopen van een fokker die op 12 weken pas voor het eerst ent zonder daarvoor getiterd te hebben. En ik zou nooit een pup kopen van een fokker die de honden direct na de enting naar een nieuw huis stuurt. Ik zou absoluut niet willen hebben dat een pup en een enting en een verhuizing in 1 keer moeten verwerken.

Ook zou ik daarnaast niet zo veel waarde hechten aan een entadvies in een blad die niet geschreven is door een medicus.
Door Decibels
#800550
Helen schreef: Ik zou nooit een pup kopen van een fokker die de pups op 12 weken pas naar de nieuwe eigenaren mee geeft. En ik zou nooit een pup kopen van een fokker die op 12 weken pas voor het eerst ent zonder daarvoor getiterd te hebben. En ik zou nooit een pup kopen van een fokker die de honden direct na de enting naar een nieuw huis stuurt. Ik zou absoluut niet willen hebben dat een pup en een enting en een verhuizing in 1 keer moeten verwerken.

Ook zou ik daarnaast niet zo veel waarde hechten aan een entadvies in een blad die niet geschreven is door een medicus.

IK zou nooit een pup van 7 weken kopen die net een dag of wat ervoor én gechipped is én alleen maar een pupenting heeft gehad. Meningen daarover verschillen....gelukkig wel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#800553
Wel "grappig" hoor dat een redactie een artikel wil gaan weigeren omdat het niet in het eigen straatje past ;D

En wat Helen al zegt...je bent een niet-medicus en dan zal men jouw entverhaal niet echt serieus nemen, vooral omdat je die dus nergens op kunt staven. Jammer dat het je niet zo interesseert wat fokkers doen of denken. Meestal zijn dat voor de pupkopers de mensen waar advies gehaald wordt, naast of vlak na de dierenarts.

Dat je tegen een verplichte kennelhoestenting bent daar kan ik mee inkomen, want daar zou ik bij onze kc ook niet blij mee zijn. Maar daar tegen ageren vind ik alweer een hele andere insteek dan mensen een pupentingsadvies te geven, DAT lijkt me nou helemaal geen taak voor een redactielid.
Door daanentous
#801271
Ik vind dit een beetje een rare reactie. Ik vind dat een redactie zeker kritisch mag zijn over welke artikelen er geplaatst worden in een clubblad. Zeker als deze artikelen niet door een lid worden ingestuurd, maar door een commerciële instelling. Wij hebben welliswaar zelf aan een dierenarts gevraagd om eens in de twee maanden een informatief stukje over gezondheid te schrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het clubblad kunnen gebruiken om "gratis te adverteren" en mensen aan te sporen om maar vooral te gaan overenten zonder zich daar verder in te verdiepen of met een woord te reppen over de mogelijke nadelen van vaccinaties. En dat was, zoals verwacht, idd. de strekking van het artikel. Iets uitleggen over een bepaalde ziekte is iets heel anders dan een subjectief relaas schrijven over waarom je vooral wel moet gaan enten, zeker als je daar als praktijk een duidelijk financieel voordeel van zult hebben.

En wie zegt hier dat de redactie zelf een pupentingsadvies wilde geven in het clubblad?? Ik lees dat nergens? Ik wilde de discussie met de dierenarts aangaan over deze kwestie en haar goed duidelijk kunnen maken met welke punten ik in haar advies problemen mee had (zoals het pups standaard enten tegen kennelkuch, iets wat ze in deze praktijk doen). Daar was mijn vraag dus voor bedoeld.
Ik hecht zelf trouwens ook niet zoveel waarde aan het entadvies dat door de meeste reguliere dierenartsen wordt gegeven. Net zo goed als het voedingsadvies....Zelf lees ik liever de ervaringen van zoveel mogelijk mensen die zich duidelijk in een onderwerp hebben verdiept zodat ik mijn eigen mening kan vormen.

En waar heb je gelezen dat het me niet intereseert wat fokkers doen of denken? Wederom een totaal verkeerde interpretatie waarschijnlijk door niet goed te lezen.
Ik schreef dat het "mij niet om ging wat een fokker doet" nav het antwoord van Lizzy dat "de meeste fokkers met 6 weken Nobivav puppy DP enten volgens het standaard Novivac schema en dat je daar weinig aan doet" Daar ging het mij niet om omdat ik gewoon wilde weten wat volgens de mensen hier het meeste ideale entingsschema zou zijn voor een pup. Ongeacht wat de meeste fokkers standaard doen en of je daar invloed op hebt of niet. Zou het artikel gaan over het kopen van een pup, dan krijgt het verhaal een andere strekking.
Maar als de mening van dierenartsen over de entingen zou veranderen , dan zou het entschema van veel fokker misschien ook veranderen.

Ik snap trouwens ook niet waarom je schrijft dat ik "mijn" entverhaal als niet-medicus nergens op zou kunnen staven. Kan een wel-medicus die adviseert om jaarlijks te enten en pups en hondenschool-gaande honden tegen kennelkuch te enten dat dan wel ???
Mijn bedoeling was juist om met argumenten te komen die ik wel ergens op kon staven. Overigens is dat goed gelukt en heeft de dierenarts haar artikel enigzins aangepast.
Door oebaya
#801331
Als je nu een entadvies wil waar een dierenarts misschien wel mee uit de voeten kan, kijk dan eens op internet. In Amerika worden al entprotocollen gehanteerd die een stuk zinniger zijn, dan de entprotocollen hier. Hieronder 3 links die je eens kan volgen en bekijken en het voordeel is: deze protocollen zijn opgesteld door dierenartsen.
http://www.vmth.ucdavis.edu/vmth/client ... proto.html
http://www.vet.upenn.edu/schoolresource ... ation.html
http://www.aahanet.org/About_aaha/About ... ine06.html
gr.
Nicolette
Door daanentous
#801430
Hoi Oebaya,

Bedankt voor je antwoord. Inmiddels is het betreffende artikel allang geplaatst, maar ik heb een interessante discussie met deze dierenarts gehad. De AAHA Canine Vaccine Guidelines had ik zelf ook al gevonden, Ik heb deze en diverse andere artikelen doorgestuurd aan de dierenarts. Wat ik jammer vind is dat er nog steeds overal wordt gesproken over een drie-jaarlijkse vaccinatie van o.a. Parvo zonder dat er met een woord wordt gerept over de mogelijkheid van een titerbepaling.
Ook spreken veel dierenartsen nog niet graag over de mogelijke bijwerkingen van vaccinaties. Deze worden volkomen genegeerd of van tafel geveegd. Deze dierenarts gaf ook eerlijk toe dat haar doel met dit stukje was om mensen vooral te motiveren om te enten, terwijl mijn doel zou zijn om mensen juist en grondig te informeren zodat ze zelf kunnen beslissen.

De puppyentingen blijven een lastige kwestie. Gelukkig ben ik hier dankzij de lezing van Tannetje Koning al weer een stuk wijzer over geworden, een kant en klaar antwoord op mijn vraag is er helaas niet echt.
Door Femke
#801435
daanentous schreef: Wat ik jammer vind is dat er nog steeds overal wordt gesproken over een drie-jaarlijkse vaccinatie van o.a. Parvo zonder dat er met een woord wordt gerept over de mogelijkheid van een titerbepaling.
tja, mijn DA wilde wel een testkit voor titerbepalingen bestellen en met alle liefde deze uitproberen op mijn honden, maar hij deed het niet omdat hij dan bang was dat hij met de andere 10 tests zou blijven zitten.
Toen ik opperde dat hij er over na kon denken om die andere 10 tests in te zetten bij mensen die een afspraak hebben om hun hond te vaccineren begon hij met heel veel eeeuhs en maaaars en hij eindigde met: ons vaccinatiebeleid is opgesteld in overleg met zeer vooraanstaande virologen, die er jaren voor gestudeerd hebben dus dat wou hij niet 1, 2, 3 veranderen.
(en ik had het alleen maar over het doen van een titerbepaling bij 10 honden ::), ik heb met geen woord gerept over het veranderen van zijn vaccinatiebeleid)
Door Bieke
#801519
Ik denk er zo over.
Zo lang de dierenartsen in hun opleiding nog gehersenspoeld worden door fabrieksvoerfabrikanten en farmaceutische firma's
zal er niets veranderen. Deze firma's sponseren de faculteit en hebben het dus voor het zeggen.
Ondanks het feit dat dierenartsen in opleiding toch mensen zijn met een meer dan gemiddelde intelligentie, gebruiken de meesten hun hersenen alleen maar om te studeren op wat deze firma's zeggen. Pas na hun studie als ze aan het werk zijn, komen de vragen (als het goed is). Maar dan zitten ze in een groepspraktijk en moeten ze doen wat de baas vindt dat het meeste geld oplevert. Maar er zijn uitzonderingen. En dat zijn de mensen die verder denken en zich verder bekwamen in alternatieve geneeswijzen en voeding.
Ik heb jammer genoeg door ervaring wijzer geworden geen hoge pet op van reguliere dierenartsen en trek mijn eigen plan. Mijn pup van een nooit gevaccineerde supergezonde moeder is nu 8 maanden. Ze heeft alleen met 7 weken 1 DP spuit gehad. Ze gaat net als haar moeder overal mee naar toe. En als we net gevaccineerde pups tegenkomen, die virus uitscheiden, wordt zij geboosterd.
Ik wilde indertijd alleen Parvo hebben, maar die hadden ze niet. Ik zit nog met 2 oudere honden met vaccinatieschade.
En dat is een dure grap, ook al heeft de een alleen pupentingen en 1 booster gehad en de ander alleen pupentingen. Ik vaccineer nu al 9 jaar niet meer.
Door conleeuw
#801538
Bieke schreef: Ik denk er zo over.
Zo lang de dierenartsen in hun opleiding nog gehersenspoeld worden door fabrieksvoerfabrikanten en farmaceutische firma's
zal er niets veranderen. Deze firma's sponseren de faculteit en hebben het dus voor het zeggen.
is dat zo? :-\
Door Bieke
#801633
Ik weet dat er op de faculteit grote vitrinekasten staan met verschillende merken fabrieksvoer. Daar kunnen de studenten zeker 30% korting op krijgen.
Toen ik vorig jaar naar de Felcandag ging, kregen we materiaal van Royal Canin, dus vermoedelijk sponsert deze op het ogenblik en we moesten vooral niet vergeten in de pauzes naar de stands van andere sponsers te gaan kijken. Daar stond Intervet.
Hill's is ook een grote sponser in veel landen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door