Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Magic
#716469
Ik heb van de week weer een klein pakje met 24 schijfjes gehaald het viel me op dat het vlees de schijfjes in eens rood zijn.
En er veel vloeistof uitkomt, ook ruiken ze anders.

Is iemand anders dat ook opgevallen ?
Laatst gewijzigd door Magic op di 27 feb 2007, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#716585
[quote="Magic"]
Ik heb van de week weer een klein pakje met 24 schijfjes gehaald het viel me op dat het vlees de schijfjes in eens rood zijn.
En er veel vloeistof uitkomt, ook ruiken ze anders.

Is iemand anders dat ook opgevallen ?
[/quote]

Ja dat is me 2 maanden geleden al opgevallen. De energique nr 1 was ook ineens rood. Ik weet niet of ze iets veranderd hebben. Ik heb nu een nieuwe doos gekocht en daar hebben de plakken de oude kleur maar als je goed kijkt zie je er rode stukjes in zitten.
Door van de Berner beren...
#716798
Ja... hier ook opgemerkt, sinds twee maand... bij 2 dozen Energique nr.1, grootverpakking...
Meer rund, minder kip was mijn eigen conclusie, zo op het oog  ;)
Door Cathy
#716881
Ja bij mij ook , met nr1 , de eerste doos zat meer pens in ( groen ) en de tweede doos meer rundvlees ( rood ) .

Gr Jet
Door Salty
#717254
Energique heeft haar productieproces verder geoptimaliseerd .Dit staat ook op de website vermeld en waarschijnlijk heeft het hier mee te maken.Onderstaande stukje is afkomstig van hun website.


Natuurlijke kleur
Een extra voordeel van de optimalisering is dat het verse vlees zijn natuurlijke kleur beter behoudt, zodat uw honden verzekerd zijn en blijven van complete verse vleesmaaltijden, die niet alleen lekker zijn maar ook de gezondheid van de hond ten goede komt.
Door Mevroi Kruim
#717284
Interessant. En wat houdt dat in, 'optimaliseren'? Zou ik wel eens willen weten, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Wat ik zou kunnen bedenken is dat het korter aan de lucht wordt blootgesteld. Vlees wordt grijs door oxidatie, dus als je het snel verpakt na het malen oxideert het minder.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#717285
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een vies "chemisch" kleurtje, helemaal niet de kleur van vlees, lijkt meer op frolicrood.  :-\
Door Salty
#717309
[quote="Kruimel"]
Interessant. En wat houdt dat in, 'optimaliseren'? Zou ik wel eens willen weten, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Wat ik zou kunnen bedenken is dat het korter aan de lucht wordt blootgesteld. Vlees wordt grijs door oxidatie, dus als je het snel verpakt na het malen oxideert het minder.
[/quote]

Het wordt inderdaad vlugger verpakt dus korter aan de lucht bloot gesteld
Hier de volledige tekst van de website.

Sneller en verser
Energique heeft haar productieproces verder geoptimaliseerd zodat onze producten nu sneller en dus nog verser in de verpakkingen terecht komen.

Energique complete vers vlees maaltijden zijn samengesteld uit de beste kwaliteit kip en rundvlees uit Friesland. In Energique nr.4 wordt o.a lamsvlees uit Nieuw Zeeland verwerkt. In onze producten wordt geen varkensvlees verwerkt. Energique werkt “bach gewijs”. Grote hoeveelheden vers vlees en ingrediënten worden gemalen en gemengd tot een ijskoud vleesdeeg. Het ijskoude vleesdeeg wordt via een transportband naar een stansapparaat geleid, hier wordt het vleesdeeg o.a gestanst in de bekende “driehoek –vorm” van Energique.

Vervolgens gaan de vleesschijven, via een transportband, naar het vrieshuis.
Bij een temperatuur van – 40 graden Celsius worden de schijven razendsnel bevroren, en belanden zo, na controle, vers in de verpakkingen.
Door Cathy
#717712
[quote="Tinker"]
Weet iemand hoeveel een doos van 12 kilo kost van Energique en dan nummer 4?Ik betaal nu 2,80 voor 600 gram,daarmee komt de kiloprijs op € 4,65 wat behoorlijk aan de prijs is.Is het voor een grote verpakking goedkoper?En zit er in een 12 kiloverpakking ook van die 25 grams rondjes?
[/quote]

Ongeveer 40, euro !

Gr Jet
Gebruikersavatar
Door Dian
#717721
[quote="Tinker"]
Weet iemand hoeveel een doos van 12 kilo kost van Energique en dan nummer 4?Ik betaal nu 2,80 voor 600 gram,daarmee komt de kiloprijs op € 4,65 wat behoorlijk aan de prijs is.Is het voor een grote verpakking goedkoper?En zit er in een 12 kiloverpakking ook van die 25 grams rondjes?
[/quote]

Zijn 100 gr. hamburgers
Door conleeuw
#717786
[quote="Kruimel"]
Interessant. En wat houdt dat in, 'optimaliseren'? Zou ik wel eens willen weten, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Wat ik zou kunnen bedenken is dat het korter aan de lucht wordt blootgesteld. Vlees wordt grijs door oxidatie, dus als je het snel verpakt na het malen oxideert het minder.
[/quote]maar dan nog zou je niet verwachten dat bij het ontdooien en blootstellen aan de lucht dat de vlees erg rood blijft, het hoort te verkleuren naar donker... bijna bruin/grijs van kleur, tenzij er sulfiet in verwerkt wordt of een of andere kleurstof wordt toegevoegd, dan blijft het natuurlijk of moet ik zeggen onnatuurlijk rood van kleur. Overiginds is het verboden om sulfiet in menselijke vlees te gebruiken, maar nog vindt de keuringsdienst van waren met enig regelmaat kleine hoeveelheden sulfiet her en der in de gehakt..... maar of het verboden is voor dierelijke producten, dat weet ik niet.
Door conleeuw
#717859
[quote="Joke Miedema"]
Ik heb gehoord dat de rode stukjes stukjes cranberry zijn.
[/quote] ;D dat is inderdaad rood, en veel vit C is ook nog een perserveermiddel ;) staat het niet op de lijst van ingredienten dan? of is die niet bekend :-\
Door Cathy
#717909
[quote="Tinker"]
Oh das nou jammer,want het is wel heel makkelijk doseren op deze manier met die inimini rondjes ;) :D
[/quote]

Je kunt ook rondjes krijgen in 12 kilo verpakking !

Gr Jet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door