Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Golum
#717390
Ik Barf nu inmiddels 8 weken, en ik heb het idee dat ik aardig bezig ben. Ik maak een menu wat ze per week nodig heeft, en schrijf per dag op wat ze eet en reken aan het eind uit wat ze dus daadwerkelijk gegeten heeft, want dat verschilt soms wel eens met wat ik van plan ben  ;D
Daarom schrijf ik ook even het menu op van vorige week en ben benieuwd wat jullie ervan vinden  :)


Week 7, 20 kilo, 4% v/h lichaamsgewicht +5600 gram per week.

Donderdag
500 gram runderkopvlees
250 gram kipkarkas

Vrijdag
500 gram parelhoenkarkas
150 gram groentemix
50 gram biogarde, kelp en wat schapenvet

Zaterdag
400 gram smuldier pens
350 gram kipkarkas
100 gram lamshart

Zondag
300 gram geitenrib
150 gram kipkarkas
450 gram geitenspiervlees
150 gram groentenmix
50 gram biogarde, kelp, schapenvet

Maandag
150 gram kippenvleugel
300 gram kippenlever
150 gram groentenmix
50 gram biogarde, kelp, schapenvet
70 gram lamshart
50 gram kopvlees

Dinsdag
150 gram eendennek
70 gram kippenvleugel
50 gram groentenmix
50 gram biogarde, kelp schapenvet

Woensdag
250 gram runderkopvlees
250 gram eendennek
300 gram sardines

En tussendoor heeft ze nog een kong gehad met wat biogarde en stukjes appel dus dat reken ik onder supplementen/extra (+- 100 gram), de vis had ik onder bot gerekend, is dat goed?
Gol heeft deze week wat minder gegeten, ik kom uit op 5330 gram.
Door Lizzy
#717611
Aangezien sardien nauwelijks graat bevat, heb ik het onder vlees gerekend. Ik kom afgerond op de volgende percentages:

42% vleesbot, 30% vlees, 17% orgaan, 11% groente

Ik tel een stuk of 7 diersoorten!

Al met al: ziet er perfect uit!
Door Golum
#717751
[quote="Lizzy"]
Aangezien sardien nauwelijks graat bevat, heb ik het onder vlees gerekend. Ik kom afgerond op de volgende percentages:

42% vleesbot, 30% vlees, 17% orgaan, 11% groente

Ik tel een stuk of 7 diersoorten!

Al met al: ziet er perfect uit!
[/quote]

Oh gelukkig  :D
Ja was inderdaad achteraf niet zo slim om sardines onder bot te rekenen, het is een heel prooidiertje dus wist niet zo goed wat ik ermee moest. In de zeer nabije toekomst wil ik ook hele prooidieren gaan geven, ik kan eindelijk aan konijn, fazant en hele parelhoenen komen  ;D Maar hoe bereken ik dat verder in het menu?

Ik probeer normaal aan 50% vleesbot te komen, maar mevrouw miept soms wel eens en soms is er een communicatie foutje met mn vriend waardoor hij wel eens iets te veel/ te weinig geeft.. En ik was een beetje bang dat ik te veel kip gaf, daar is het makkelijkst aan te komen.. Maar het valt mee dus  :) En binnenkort dus nog meer variatie! Tot nu toe is runderlever het enige wat Gol echt niet moest, ik had het goed verstopt tussen de groente mix maar ze bleef het uittuffen, echt alsof ze het vies vond. Gelukkig eet ze kippelever en organen van andere dieren, dus dat valt wel mee.

Oh ja, en waar heb je de 'supplementen' zoals biogarde enzo onder gerekend? Of heb je dat als extra gerekend? Ik hou het n menuutje als ongeveer 5% supplementen aan, en jij?
Door Lizzy
#717833
Hele prooidieren hoef je op zich niet te berekenen. Die zijn compleet, zeg maar. En op zich valt een sardien ook onder een heel prooidier hoor. Maar het percentage graat en orgaan is zo laag, dat ik ze gemakshalve onder spiervlees gooi. Zo krap komt dat allemaal niet. Nou, stel je geeft 3 keer per week hele prooidieren, dan laat je die gewoon voor wat ze zijn en kijk je nog even naar hetgeen er overblijft aan dingen die je geeft. Daar kun je dan (als je meer los vleesbot, vlees, orgaanvlees voert) nog even kritisch naar kijken. Of je niet heel veel orgaan of vleesbot geeft enzo. Over het overgebleven deel zou je nog een keer de percentages kunnen berekenen.

Ik heb de extra's helemaal niet berekend. Omdat ik die niet zo interessant vind. Ik zag wel op het blote oog dat je geen ongelofelijke hoeveelheden extra's geeft. Maar 5% is dus prima.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door