Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Farideh
#714386
Afgelopen week is het me eindelijk gelukt, de katten zijn over op Carnibest. Gina mijn Maine Coon was het moeilijkst over te zetten maar die gilt nu om het hardst, ik heb haar nog nooit zo mee gemaakt!

Diesel, mijn rode kater ging gemakkelijk om. Ik heb ze voorzichtig omgezet en heb de eerste paar dagen er wat gekookt water overheen gedaan (ook voor Gina omdat die het eerst niet wilde hebben).
Sinds gisteren krijgen ze het volledig rauw en ze vonden het heerlijk.
Alleen vandaag heeft Diesel alles eruit gebraakt. Vanmorgen heeft hij wel alles gegeten maar een paar minuten later lag alles er weer uit. Vanavond heeft hij alleen wat likjes genomen en weer 2 keer overgegeven.

Heb ik het toch te snel gedaan? Ze zijn al ruim 5 dagen helemaal over, maar dus tot gisteren met gekookt water eroverheen. Komt dit door de Carnibest? Is het gewoon toeval en een onschuldige infectie?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Door Suzan54
#714440
Of een verstopping. Sommige katten hebben er problemen mee dat ze het opeens zonder al die vulstoffen als granen moeten doen. Daarom adviseerde laatst een dierenarts om bij dieren van rassen waar aanleg zou zijn voor endeldarmverlamming en bij oudere dieren om er Isogel door te mengen.

Maar die spugerij kan ook heel goed gewoon toeval zijn.
Door Rowena
#714443
Ik barf nu met mijn katten. Maar ken dat probleem wel. Ik dacht dat kvv wel handig was om mee te beginnen en voor als ik een dagje weg ben en iemand anders zou voeren maar mijn ene kat kotst ook kvv uit (bandit en carnibest) Waarom hij dit doet geen idee. Hij heeft ook een tijdje barf gekotst maar dat is nu al een stuk minder. Maar ik weet dus niet waarom ze het doen.
Door *Robin*
#714481
Even goed opletten of hij naar de bak gaat anders kan het idd een verstopping zijn. Heeft hij nog andere dingen gegeten of alleen CB??
Door Femke
#714833
Kan het niet zijn dat het een beetje te koud is als je het geeft? Hier heb ik een hond, die meteen de boel weer uitspuugt als zijn eten te koud is.
Ik zou denk ik nog wat langer doorgaan met het kokend water overgieten, en dat dan langzaam afbouwen.
Verder natuurlijk goed in de gaten houden dat je kat verder niet ziek oogt ofzo.
Door Farideh
#714918
Pfff, vandaag heeft hij weer gegeten. Eerst wilde hij zijn Carnibest niet meer eten, hij heeft toen eerst een kippennek van me gehad.
Of hij gepoept heeft weet ik niet, hij poept al jaren niet meer op de kattenbak maar buiten.
Ik ga inderdaad maar wat langer door met het gekookte water over de carnibest heen, en dit langzamer afbouwen.
De kippennek en de carnibest zijn er tot nu toe ingebleven.
Hij was gisteren ook veel matter en lag veel te slapen, wilde ook niks met eten te maken hebben. Misschien was het toch een virusje of bacterie.
Door Borke
#715042
Veel braken kan duiden op haarballen.
Het kan ook komen omdat je kat het eten te lekker vindt en daardoor te snel en gulzig eet. is dat het geval, dan kan vaak kleine porties geven of langzaam met de hand voeden een oplossing zijn.
Door Natasja22
#717308
1 van mijn katten is ook erg gevoelig.
kan zijn dat hij het te snel heeft gegeten en daarom de boel uitkotst.
zou kunnen proberen zijn porsie in twee keer te geven(neem aan dat je 2x p dag voert, dan word het dus 4x p d).
Misschien helpt het.
Kotsen kan niet liggen aan het geen dat je er geen gekookt water overheen hebt gedaan, dan zou die dat eerder uiten aan diaree...
Door Farideh
#725339
Inmiddels gaat het nog steeds niet goed met vers vlees en Diesel...
Hij bleef maar steeds braken. Was voor mijn hond bij de dierenarts en heb het hem voorgelegd. Volgens hem kon het bij katten soms zeer moeilijk gaan. De braakreflex komt volgens hem door het rauwe vlees wat zijn spijvertering niet gewend is. Aan het begin van de dunne darm zitten receptoren die de voeding herkennen en als het hun niet aanstaat geven ze een braakreflex.
Hij raadde aan om het voorzichtig met schesir te mengen en het zo uit te bouwen.

Ook dit heb ik geprobeerd (zelfs met een theelepeltje of minder aan rauw erin) maar hij blijft braken. Geef hem nu maar enkel schesir en dat gaat prima. Diesel was nooit ziek, heb hem ook nog nooit zien braken en nu braakte hij al tijden lang bijna iedere dag. Kon het niet meer aanzien :(
Neem nu maar genoegen met 1 kat op Carnibest (en moet haar gaat het prima!!)

Ik heb nu ook Bandit gehaald misschien als ik het kan opbrengen krijgt hij dat. Voorlopig maar eerst alleen schesir. Zijn er nog meer van dit soort hoogwaardige blikvoeders?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door