Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#717249
Ik heb twee kilo kippenpens gekocht, om het gewoon eens uit te proberen. En wat variatie aan het menu te brengen.

Mikki vind ze heerlijk ;D

Maar nu was ik nieuwsgierig naar iets. Vaak rolt er nog iets van graan of mais uit. Ik weet niet zeker wat het nu is.
Maar is dat nou niet slecht voor de hond? Het is wel weer van zo;n kleine hoeveelheid, dat ik me er niet echt zorgen over hoef te maken.
Maar ik vroeg het me toch af, omdat je vaak hoort dat dit weer slecht voor een hond is (dat mais/graan bedoel ik).

Groetjes

Roellie
Door Mevroi Kruim
#717268
Kippen hebben geen pens  ;D Koeien en geiten en schapen hebben een pens, dat zijn herkauwers met meer magen. Kippen hebben maar een maag, en die heet gewoon 'maag'  ;D
Het klint alsof je kippenmagen met voering hebt. Normaal als je kippenmaagjes koopt dan wordt de binnenste wand, die heel hard en taai is, verwijderd. Die binnenwand is gelig, en er zitten vaak nog kleine steentjes in die de kip gebruikt om granen mee te malen (grit). Ook kan er nog graan in de maag zitten.
Als je hond niet allergisch is voor graan kan het geen kwaad om te voeren. Ik zou er echter beslist geen hoofdmaaltijd van maken. De maag is maar een miniem deeltje van de kip en om de maatlijd een beetje in verhouding te houden is het slim om niet te veel van een orgaan te voeren. HEt hoofdbestanddeel van het dieet van de hond is vleesbot, orgaan is maar een klein percentage, en daarvan is maag weer een onderdeel.
Door Roellie
#717293
Hahahaha, maar dat bedoel ik ook. Maagjes. Pensjes/maagjes ik dacht dat het op het zelfde neer kwam :D

Enfin, maar ik geef het ook niet als hoofdmaaltijd. Net zo als morgen dan krijgt ze een halve kilo geitenrib, en dan een beetje van die kippenmaagjes erbij. (ongeveer 150 tot 200 gram).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#717299
Kruimel schreef: Kippen hebben geen pens  ;D Koeien en geiten en schapen hebben een pens, dat zijn herkauwers met meer magen. Kippen hebben maar een maag, en die heet gewoon 'maag'  ;D
Om maar even de wijsneus uit te hangen  :wavetowel2: : kippen hebben 2 magen, een kliermaag en een spiermaag.
Door Mevroi Kruim
#717300
Dorothea2 schreef: Om maar even de wijsneus uit te hangen  :wavetowel2: : kippen hebben 2 magen, een kliermaag en een spiermaag.

:-[ :-[ :-[ vergeten  :-[ :-[ :-[

Komt ervan als je zelf de wijsneus wilt uithangen  :-[ :-[ :-[

Maar iig hebben ze geen pensjes  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door