Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door daanentous
#715967
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over de kennelkuch enting. Bij mij op de hondenschool heeft een dierenarts voorgesteld om de kennelkuch enting verplicht te stellen (naast de reeds verplichte entingen). Ik ben daar persoonlijk helemaal niet blij mee en ga dit dan ook zeker aankaarten bij het bestuur. Maar ik wil mijn feiten graag eerst even goed op een rijtje hebben. Voor zover ik weet geeft de kennelkuch enting geen 100% bescherming omdat er meerdere bordetella bacteriëen zijn die de ziekte veroorzaken. Maar biedt de enting wel 100% bescherming tegen de de Bordetella bronchiseptica waarmee wordt geënt? En hoe komt het dat veel honden juist kennelkuch krijgen na deze enting? Is daar een goed uit te leggen verklaring voor?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Door Suzan54
#716007
Hier zou ik ook wel meer over willen weten. Kunnen de honden als ze besmet raken door het contact met andere honden of door de vaccinatie dan ook onze katten ermee besmetten?
Door Cathy
#716212
daanentous schreef: Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over de kennelkuch enting. Bij mij op de hondenschool heeft een dierenarts voorgesteld om de kennelkuch enting verplicht te stellen (naast de reeds verplichte entingen). Ik ben daar persoonlijk helemaal niet blij mee en ga dit dan ook zeker aankaarten bij het bestuur. Maar ik wil mijn feiten graag eerst even goed op een rijtje hebben. Voor zover ik weet geeft de kennelkuch enting geen 100% bescherming omdat er meerdere bordetella bacteriëen zijn die de ziekte veroorzaken. Maar biedt de enting wel 100% bescherming tegen de de Bordetella bronchiseptica waarmee wordt geënt? En hoe komt het dat veel honden juist kennelkuch krijgen na deze enting? Is daar een goed uit te leggen verklaring voor?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
De DA hoort zijn kassa al rinkelen !!!

Gr Jet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#716233
daanentous schreef: Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over de kennelkuch enting. Bij mij op de hondenschool heeft een dierenarts voorgesteld om de kennelkuch enting verplicht te stellen (naast de reeds verplichte entingen). Ik ben daar persoonlijk helemaal niet blij mee en ga dit dan ook zeker aankaarten bij het bestuur. Maar ik wil mijn feiten graag eerst even goed op een rijtje hebben. Voor zover ik weet geeft de kennelkuch enting geen 100% bescherming omdat er meerdere bordetella bacteriëen zijn die de ziekte veroorzaken. Maar biedt de enting wel 100% bescherming tegen de de Bordetella bronchiseptica waarmee wordt geënt? En hoe komt het dat veel honden juist kennelkuch krijgen na deze enting? Is daar een goed uit te leggen verklaring voor?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
100% bescherming..nope, dat biedt geen enkele enting, dus deze ook niet.

Wanneer je inent dan breng je als het ware een beetje ziekmakende stof in waarop het lichaam dan reageert door het aanmaken van anti-stoffen. In de meeste gevallen wordt de kennelhoest-enting tezamen met een coctail gezet en in veel gevallen is dat nou net teveel van het goede. Het immuunsysteem draait dan op volle toeren en kan dit alles niet goed aan. Hierdoor zakt de weerstand en krijgt dat ienepiene beetje bordetella wat ingespoten is blijkbaar de kans zich te ontwikkelen. Dit zie je meestal binnen 14 dagen na de vaccinatie gebeuren.
Toen wij nog tegen kennelhoest vaccineerden hadden we meerdere malen pr jaar een uitbraak binnen onze roedel. Omdat we toen zoiets hadden..."helpt geen fluit die spuit kan me centen beter in de put mikken" zijn wij gestopt met die bordetella-vaccinatie....en zowaar mirakel....al jaren geen kennelkuchje meer gezien en dan komen onze honden gewoon in het bos, op show, hondenschool enz.
Duzzzzz ieder meot doen wat die denkt wat goed is, hier komt de Bordetella=vaccinatie er niet meer in.
Volgens het nieuwe Nobivacschema zit bordetella tegenwoordig inbegrepen in de 9 wekenvaccinatie van een pup. Dit onderdeeltje heb ik de laatse keer dus ook geweigerd.
Een hondenschool die mij verplicht deze enting te laten zetten kan wat mij betreft de boom in.

Tegenwoordig schijnen ze katten ook te vaccineren tegen Bordetella vertelde mijn Da, omdat men vermoed dat veel verkoudheidjes/niesziektetjes worden veroorzaakt door de Bordetella.
Voor de besmettelijhied maakt het niet uit of de hond ziek is geworden door zijn vaccinatie of door de hond van de buren.
Door daanentous
#716248
De DA hoort zijn kassa al rinkelen !!!
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte.

@ Angelique, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ben zelf ook zeker niet van plan om tegen kennelkuch te gaan enten. Ik weet trouwens nog niet hoe het bestuur staat tegenover het advies van de dierenarts, maar ik wil ze in iedergeval ook even de andere kant van het verhaal laten zien.

Helaas heb ik op het moment grotere zorgen dan alleen de kennelkuch enting, want ik zou juist met Tous beginnen met doggydance en nu zag ik dat haar laaste cocktail enting van maart 2004 is. Mijn argument dat de enting drie jaar bescherming biedt (ookal was dat toen nog niet geregistreerd, de entsof is niet gewijzigd) is nu dus niet meer bruikbaar. Eigenlijk wil ik geen cocktail meer enten, maar het vooruitzicht dat ik met Tous geen doggydance kan doen vind ik ook flink balen. Misschien moet ik nu dus wel sowieso stoppen bij de hondenschool, kennelkuch enting of niet... :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#716288
daanentous schreef: Ja, dat was ook mijn eerste gedachte.

@ Angelique, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ben zelf ook zeker niet van plan om tegen kennelkuch te gaan enten. Ik weet trouwens nog niet hoe het bestuur staat tegenover het advies van de dierenarts, maar ik wil ze in iedergeval ook even de andere kant van het verhaal laten zien.

Helaas heb ik op het moment grotere zorgen dan alleen de kennelkuch enting, want ik zou juist met Tous beginnen met doggydance en nu zag ik dat haar laaste cocktail enting van maart 2004 is. Mijn argument dat de enting drie jaar bescherming biedt (ookal was dat toen nog niet geregistreerd, de entsof is niet gewijzigd) is nu dus niet meer bruikbaar. Eigenlijk wil ik geen cocktail meer enten, maar het vooruitzicht dat ik met Tous geen doggydance kan doen vind ik ook flink balen. Misschien moet ik nu dus wel sowieso stoppen bij de hondenschool, kennelkuch enting of niet... :(
Je kunt nu enkel een DHP-vaccin halen, dat is dan toch weer wat minder dan wat er voorheen gespoten werd. De Pi en Bordetella zitten tegenwoordig in één ander vaccin, de KC, de Lepto kon al apart.
Door daanentous
#716346
Ik ga eerst een titerbepaling laten doen en kijken of ze dat accepteren. Zo niet, dan heb ik pech. Tenzij de titer heel laag is laat ik haar niet meer enten, alleen tegen lepto.
Door amiwoods
#716710
die discussie heb ik hier op de hondenclub ook gevoerd.
ik ent gewoon niet  punt..
nu beweerd dus diegene die het er graag door wil hebben dat alles wordt gevaccineerd dat mijn honden die van hun ziek maken want de mijn zijn niet geent en nu krijgen die van hun kennelhuch ???
want die van mij dragen dan de besmetting bij ::)
dan geven ze toch eigenlijk zelf het antwoord al, die enting werkt voor geen meter. en daarbij kunnen ze ook zorgen dat hun honden een betere weerstand krijgen door die brokkies links te laten liggen.
maarja ik ben volgens hun niet wijs want ik ent niet en ik voer rauw ???
Door daanentous
#716780
amiwoods schreef:
maarja ik ben volgens hun niet wijs want ik ent niet en ik voer rauw ???
Ja, dat gevoel ken ik :P
Heb ook eigenlijk geen zin om mijn keuze te moeten verdedigen tegenover mensen die zich er nog nooit in hebben verdiept. Ik begrijp trouwens oprecht niet waar ze zich zo druk over maken. Als zij zich zo veilig voelen bij die entingen, wat maakt het dan uit of mijn honden wel of niet geënt zijn?
Door Boefke
#716985
daanentous schreef:Eigenlijk wil ik geen cocktail meer enten, maar het vooruitzicht dat ik met Tous geen doggydance kan doen vind ik ook flink balen. Misschien moet ik nu dus wel sowieso stoppen bij de hondenschool, kennelkuch enting of niet... :(
Misschien moeten we samen gaan doggydance-trainen. Iedereen uit de buurt Zaanstad die niet wil enten mag meedoen :D
Door amiwoods
#717077
daanentous schreef: Ja, dat gevoel ken ik :P
Heb ook eigenlijk geen zin om mijn keuze te moeten verdedigen tegenover mensen die zich er nog nooit in hebben verdiept. Ik begrijp trouwens oprecht niet waar ze zich zo druk over maken. Als zij zich zo veilig voelen bij die entingen, wat maakt het dan uit of mijn honden wel of niet geënt zijn?
ik snap het ook niet waar ze zich druk over maken, ze fokken al zo'n 30 jaar dus tsja die weten het altijd beter he :( maarja als het verplicht wordt is het einde oefening bij die club.
ik denk dat ik dan maar zelf ergens ringtraining ga geven. :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door