Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roland_en_Zaira
#714208
Wij hebben 2 Shelties. Een van 2,5 jaar (8,6 kilo) en een van 7 maand (5,2 kilo). Nu hebben we gelezen dat ik 2% van hun lichaamsgewicht aan voer moet geven per dag.

We komen dan uit op het volgende (volgens de barf rekenhulp grafiek):

                              Hond 1  Hond 2
Rauw vlees/bot     102   78.5    gram
Groente/fruit         33          24        gram
Orgaan                  18.5      14        gram
Tafel/supplement    8.5        7          gram
Spiervlees              8.5        7          gram

Nu hebben we daar het volgende schema in opgebouwd (2-wekelijks):

Week 1:
Maandag          Dinsdag              Woendag            Donderdag        Vrijdag                Zaterdag          Zondag           
kippennek        Zalm                    Geitenrib            Kippenvleugel    Eendennek        kippennek        geitenrib
groente            fruit                    groente              fruit                    groente              fruit                  groente
rundernier        lamshart              runderlever        Lamshart            rundernier          runderlever      lamshart
runderpens      geitenvlees        runderpens        Geitenvlees        runderpens        geitenvlees      runderpens
hokamix tablet  Hokamix tablet    hokamix tablet  hokamix tablet    hokamix tablet  hokamix tablet  hokamix tablet
                        1/2 ei                                            1 EL Biogarde                                1/2 ei

Week 2:
Maandag          Dinsdag            Woensdag          Donderdag        Vrijdag                Zaterdag            Zondag           
kippenvleugel  zalm                  kippennek            geitenrib          eendennek        kippennek          geitenrib
fruit                  groente            fruit                      groente            fruit                    groente              fruit
rundernier        lamshart          runderlever          rundernier        lamshart            rundernier       runderlever
geitenvlees      runderpens      geitenvlees          runderpens      geitenvlees        runderpens        geitenvlees
hokamix tablet  hokamix tablet  hokamix tablet hokamix tablet hokamix tablet hokamix tablet hokamix tablet
EL biogarde                                ½ ei                                              EL biogarde                                  ½ ei

De hokamix tabletten bevatten natuurlijke kruiden met daarin supplementen voor de vacht, huid en de vitaliteit. (Voor info kijk op [url=http://www.kroeske.nl[/color]http://www.kroeske.nl[/url])

Bovenstaande is ons eerste voedingschema volgens het BARF-systeem. Zou iemand hiernaar willen kijken of er eventueel iets verbeterd moet worden??
Na veel positieve berichten gehoord te hebben over rauwvoer, willen wij ook geheel opverstappen, maar daarintegen willen we wel dat ze de juiste stoffen binnenkrijgen.

Alvast bedankt!!!
Door Mevroi Kruim
#714290
Nou, ziet er helemaal niet verkeerd uit! 5 diersoorten tel ik in de gauwigheid, da's netjes.
En de verhoudingen kloppen vast wel, met de Rekenhulp  ;)
ALleen, ik denhk dat je het je wel moeilijk maakt door elke dag het volledige schema aan spiervlees, bot, orgaan, etc. te willen voeren. Dat hoeft echt niet hoor! Als je honden maar over bv een week gerekend alles binnenkrijgen.
Je kunt bv heel goed maandags vleesbot met orgaan, dinsdags vis, woensdags spiervlees, donderdags groente met vleesbot etc. geven. Het kan wel handig zijn om laxerende zaken als lever of groente te combineren met stoppende zaken als bot.
Door Roland_en_Zaira
#714307
Dankje wel voor de reactie!!!  ;)

't is inderdaad misschien makkelijker om het volledige schema over de week te verspreiden in plaats van over de dag  :D
Door Yves
#716507
Geef je alles te gelijk? Dit vraag ik omdat sommige honden niet goed tegen een combinatie van fruit en vlees kunnen. Ze worden nog al winderig.

Maar daar kom je snel genoeg achter.  :-X
Door Golum
#717752
[quote="Yves"]
Geef je alles te gelijk? Dit vraag ik omdat sommige honden niet goed tegen een combinatie van fruit en vlees kunnen. Ze worden nog al winderig.

Maar daar kom je snel genoeg achter.  :-X
[/quote]

Hihi, dus dat verklaart die lekkere windjes van Gol af en toe  ;D
Hoe kun je het dan het beste doen om de windjes te verminderen?
Door *Natasja*
#717834
[quote="Golum"]
Hihi, dus dat verklaart die lekkere windjes van Gol af en toe  ;D
Hoe kun je het dan het beste doen om de windjes te verminderen?
[/quote]

Het fruit niet tegelijk met het vlees geven, maar als tussendoortje
Door Roland_en_Zaira
#720787
Das een goed idee!

Maar onze jongste hond is echt een prinsesje.
jakkes ik lust geen fruit (banaan,appel,annanas,aarbei,enz.),
jakkes ik lust geen gemengde/pureerde groente....

Heb je een idee wat we als vervanging kunnen geven,
Vooral voor het fruit want met de groente zijn we nog aan het uitproberen.

groetjes Zaira en Roland
Door K&D
#720925
Wij geven onze dames zo 130 gram per dag. Ik verdeel echter zo weinig mogelijk omdat het inderdaad allemaal piepkleine beetjes worden. Ik heb groentemix wel eens in een ijsblokjesvorm ingevroren....dan had ik precies 20 gram  ;D

Nu geef ik zo makkelijk mogelijk, dus per dag bv. een penslap(je), een kipkarkas met stukje runderlever, bevleesde geitrib, 1/2 eendennek met wat rundvlees, enz.
Dan is het plots een stuk eenvoudiger. Het geeft dan ook niet dat er per dag verschil in de hoeveelheid voeding zit.  Als ze per week of per twee weken maar voldoende krijgen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door