Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nemosh
#715462
Is iedere hond gek op BARF?
Hier hebben we het idee dat de baasjes enthousiastrer zijn dan de hond :)
Onze hond begraaft zijn eten, laat het aan al het bezoek zien, die daar niet zo blij mee zijn met zo'n lap rauw vlees aan hun voeten.
maar opeten ho maar!
we zijn van kant en klare vleesvoeding aan het overstappen omdat hij met zijn amper 1 jaar  tandsteen krijgt en hij van brokken héél mager wordt.
maar tot nu toe hebben we nog niks kunnen ontdekken dat hij met smaak opeet.
en we hebben toch al wat geprobeerd.
je kunt je hond toch ook niet laten vasten tot ?????
een dag of 4 eten is voor onze hond dus ook niet vreemd.
en ja het wordt hem aangeboden  (3/4 maal per dag)maar na een half uur ruim ik de boel weer op.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#715477
Ik denk dat jouw hond gewoon nog moeten leren grotere stukken vlees te eten. Tenminste, ik neem aan dat je dat aanbiedt. Het feit dat hij het begraaft dan wel laat zien aan iedereen, is volslagen normaal hondengedrag. Hij ziet het nog meer als bezit dan als voedsel, vermoed ik. Misschien moet je overgang makkelijker maken door het in kleinere porties aan te bieden wellicht gemengd met kvv.
Door Fynn
#715478
Ja er zijn natuurlijk honden die wat moeilijker met eten zijn.
Bij ons krijgen ze 2x per dag eten,eten ze het niet op s'morgens krijgen ze het pas weer s'avonds .
Maar het is bij ons nog nooit voorgekomen dat ze het niet wilde hebben wij geven kvv en een paar keer week barf.
Misschien kanje met wat kip beginnen en kvv bij voeren.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door Mevroi Kruim
#715537
Ben het met Rovanna eens, het kan zijn dat het allemaal nog wat te nieuw is voor je hond.

Maar als je hond een historie heeft van moeilijk eten dan kan het goed zijn dat hij gewend is geraakt om problemen te maken rond z'n eten, gewoon lekker voor de aandacht. Net als bij kinderen dus.
In dat geval is het belangrijk om eten totaal oninteressant te maken.
Ik zou hem sowieso ff een dag niks geven, dat kan geen kwaad. En dan z'n eten geven, bij voorkeur moet hij er ook wat voor doen, dus bv netjes zitten en wachten totdat je toestemming geeft om te gaan eten. Dan loop je weg.
Wil hij niet eten dan neem je het zonder commentaar weg. Dat was het dan voor vandaag, morgen weer een kans.
Morgen zelfde verhaal. Eet hij, mooi meegenomen; eet hij niet, jammer dan, morgen weer. Dikke kans dat hij gauw genoeg krijgt van het spel en gewoon gaat eten.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#715550
Heb je al geprobeerd om het eerst in zeer kleine stukjes te snijden?
Als hij het dan wel eet, ga je langzaam de stukken groter maken, tot je uiteindelijk iets in z'n geheel kunt geven.
Op die manier valt het kwartje dat het eetbaar is, wat hij krijgt voorgeschoteld.
Door nanna
#715766
hier ook een zeer moeilijke eter heb van alles geprobeerd maar hij eet dan met gemak 5 dagen niet hij heeft er geen problemen mee en weigerd continu.
Ben na 5 dagen toch maar weer wat gaan geven want je begon te zien dat hij erg aan het afvallen was.(duitse dog). Probeer het steeds weer en heel soms eet hij iets  gritere stukken .Ik helemaal blij natuurlijk  :yeah: :wiggle:
Door Alonso
#715768
Hier heb ik ook een giga stuntelaar die gerust alles laat staan, vooral als het om geitenribben gaat.
Maar ik bied het gewoon s'avonds weer aan en eet hij het niet dan haal ik het binnen 10 min. weg.
Gisterenavond koos hij eieren voor zijn geld en heeft hij de ribben toch maar opgegeten.

Long zijn ze niet gek op maar ik kleine stukjes willen ze het wel hebben.
Door Nemosh
#715795
Bedankt voor alle tips.
Ga het eens in stukken snijden.
Want gemalen wil hij het niet ...
Ach het heeft ook wel iets om lekker te hakken en te snijden , maar het is toch wel leuk als je het idee hebt dat het gewaardeerd wordt.

Weet iemand nog waar je in de buurt van Nijmegen of Wijchen kalfbot op de kop kan tikken.
Heb diverse slagers geprobeerd maar die hadden het niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#715811
Nemosh schreef: Bedankt voor alle tips.
Ga het eens in stukken snijden.
Want gemalen wil hij het niet ...
Ach het heeft ook wel iets om lekker te hakken en te snijden , maar het is toch wel leuk als je het idee hebt dat het gewaardeerd wordt.

Weet iemand nog waar je in de buurt van Nijmegen of Wijchen kalfbot op de kop kan tikken.
Heb diverse slagers geprobeerd maar die hadden het niet.
Wat wil je met zo'n kalfsbot....zijn meestal te harde botten om te eten en vernielen met gemak het gebitje wat ik toch wel zonde vnd bij een hond van één jaar.
Door conleeuw
#715813
ik heb een hond die meteen het gevoel had van.......yess, nu ga ik echt eten, en een ander, die vooral in het begin het gevoel had van, ben jij nou helemaal gek, dat kan ik niet eten hoor. maar, met kippennekjes en klein snijden/knippen/hakken ging het wel, nu eet ze grote stukken, maar nog steeds zijn sommige stukken te groot, bv. een hele kip.... dat gaat haar toch te ver, in stukken, dan wel grote stukken, dat eet ze wel, en heel graag. Ik heb ook vooral in het begin dingen in stukken moeten snijden. Dat heeft toch wel even geduurd eer ze grote stukken ging eten. maar nu eet ze de meeste dingen in grote stukken, dus ik zou eerst in stukken snijden en dan langzaam maar zeker stukken groter aanbieden. Als ze eenmaal grote stukken hebben gegeten en dan weigeren, dan zou ik het weghalen om morgen opnieuw te proberen, maar voor mij geldt dat er perken zijn. Ik laat mijn grote hond niet langer dan een dag vasten ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#715819
Hier zijn ze trouwens erg simpel, vooral diegene die al met barf zin opgegroeid. Wat in dat bakje ligt, of wat ze je om 18.00 uur in je voor je neus houden dat is eten. De ouderen willen nog wel eens twijfelen van "lust ik dat, ga ik dat eten?" maar dan is het ook simpel, jij traag, een ander graag.
Door Shiloh
#715902
Angelique schreef: Wat wil je met zo'n kalfsbot....zijn meestal te harde botten om te eten en vernielen met gemak het gebitje wat ik toch wel zonde vnd bij een hond van één jaar.
Mijn honden (een ervan is het broertje van Nemosh) zitten nog niet op BARF, maar krijgen wel
regelmatig een kalfsbot.
Volgens de slager zouden deze juist wel goed zijn voor het gebit, maar volgens jullie niet dus,
en kan ik ze (voorlopig) dus beter niet meer geven?
Door Mevroi Kruim
#715907
[quote="Shiloh"]
Mijn honden (een ervan is het broertje van Nemosh) zitten nog niet op BARF, maar krijgen wel
regelmatig een kalfsbot.
Volgens de slager zouden deze juist wel goed zijn voor het gebit, maar volgens jullie niet dus,
en kan ik ze (voorlopig) dus beter niet meer geven?
[/quote]

Een slager is deskundig op het gebied van welk vlees waar aan een koe/varken/schaap of hun kinderen zit en het voorbereiden ervan voor menselijke consumptie. Een slager is door de bank genomen GEEN deskundige op het gebied van hondenvoeding.

Kalfsbotten, en zeker pootbotten, zijn iha erg hard. Mensen die geen verstand van barfen hebben denken dan dat dat goed is want dan kan de hond ze niet opeten en botten zijn eng en gevaarlijk. De werkelijkheid is dat harde botten nauwelijks effect hebben op vuile gebitten maar wel risico opleveren op gebroken tanden/kiezen.
Wij geven de honden botten die ze kunnen opeten, als onderdeel van een verantwoorde voeding. Dus zachte botten. Kip, parelhoen, konijn, jonge geit, jong lam, daarvan kun je de botten voeren, behalve de dragende delen van lam/geit, de poten dus, die zijn te hard. Ribben, ruggegraat, schouderbladen, staarten, bekken, dat is allemaal goed te eten voor de meeste honden. En gevogelte gaat helemaal goed, muv kalkoen, dat zijn vaak wel vrij harde botten.
Door macgirlie
#715909
Dit snap ik ook niet helemaal, ik dacht dat kalfsbotten wel mochten, mits het niet van dragende delen komt. Dus geen poten, die vond ik er zelf ook wel heel erg hard uitzien. Maar bijv. kalfs-ribeye (dat zijn toch ribben of zo? )
Door Shiloh
#715913
[quote="macgirlie"]
Dit snap ik ook niet helemaal, ik dacht dat kalfsbotten wel mochten, mits het niet van dragende delen komt. Dus geen poten, die vond ik er zelf ook wel heel erg hard uitzien. Maar bijv. kalfs-ribeye (dat zijn toch ribben of zo? )
[/quote]

Dat dacht ik dus ook, maar volgens mij waren ze ook niet echt super hard hoor, zag er niet naar uit dat ze er
moeite mee hadden, en met een klein uurtje was alles helemaal verdwenen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door