Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#715853
Hallo,
na een tijdje zoeken, twijfelen, afwegen enz.. heb ik de knoop doorgehakt en mijn honden op de KVV van AHV-Breda overgezet.
Ondanks mijn 'vrees' dat mijn Sheltie er eventueel slecht zou kunnen op reageren, heb ik hem toch ook op de Vlees-Pens compleet gezet. Mijn 'cold turkey' overstap dateerd van verleden week woensdag.
Hier nu mijn vraag: sedert vrijdag heeft Arran dus opnieuw diarrhee en omdat ik dacht, hier gelezen te hebben, dat dit wel eens zou kunnen gebeuren, maak ik mij voorlopig niet echt zorgen, hoewel de diarrhee ook vandaag nog aanhoudt.
Vroeger had Arran eigenlijk net zolang diarrhee als ik hem rundsvlees te eten gaf en eens die lam&rijst brok en ook lam blik (OK, ik weet ondertussen, dat er alleen troep in zit, maar ik zeg dit er bij om de situatie uit te leggen  :)) kreeg, was de diarrhee over.
Toen ik beslist had om kvv te geven, wou ik ook voor hem gewoon proberen, omdat ik zoiets had van: misschien kwam die diarrhee ook van al die troep uit de brokken en de blikken. Niet dus, blijkbaar  :-[
Nog even bij vertellen, dat ik ook probiotica geef en nu sedert vrijdag ook terug Unda 243 (homoeopathische druppels tegen darmklachten). Ik wil er ook nog bij zeggen, dat zijn diarrhee deze keer toch een stuk minder erg is, dan het vroeger geweest is. Poeh, 'k ben nog altijd niet aan mijn vraag toe  ::)
Hoelang kan die diarrhee ongeveer duren, als hij alleen voortkomt van die overschakeling ? En dus, vanaf welk momentmag ik aan nemen, dat het misschien toch wel een reactie is op het rundsvlees dat er in zit, en kan ik hem beter iets anders geven ?

Alvast bedankt voor jullie raad.
Marion
Door Femke
#715912
Als je hond erg heftig reageert op deze overschakeling dan zou ik eerst eens een paar dagen kokend water over de KVV gieten. Dan is het tenminste niet helemaal rauw meer en je hebt kans dat je hond het een stuk beter verdraagt.
Als het na een paar dagen beter is, kun je het kokend water wat gaan afbouwen (steeds iets minder lang in het gekookte water laten staan) totdat je na een tijdje weer helemaal op rauw staat

Ondertussen lekker doorgaan met de probiotica. Hoe geef je die? Als je het door het eten doet: zorg ervoor dat het eten niet te heet of te koud is, want daar kunnen de probio's slecht tegen.
Door simplythedogs
#715933
[quote="Femke"]
Als je het door het eten doet: zorg ervoor dat het eten niet te heet of te koud is, want daar kunnen de probio's slecht tegen.[/quote]
Ik doe ze idd door het eten, maar ik heb er niet zo echt een idee van, WAT te heet of te koud is ? Ik geef de probiotica dus 's avonds maar het vlees heeft dan al een hele dag op kamertemperatuur gestaan om te ontdooien. Zou dit dan nog te koud kunnen zijn ?
Nu wij het er over hebben. Een van mijn andere honden krijgt zijn probiotica nadat ik een beetje hete kippebouillon over het vlees heb gegoten (hij will vreemd genoeg niet echt goed eten  :-\). Als ik het dus goed begrijp is dat (behalve voor de smaak dan misschien) ook zinloos wegens te warm ?!

Marion
Door Rosita
#715962
Het zou ook kunnen dat AHV niet zo goed valt. Mijn herder Vito kan er ook niet goed tegen, en hij eet al vanaf 7 wk uitsluitend vers. Laatst had hij last van een hardnekkig virus en hij verdroeg toen bijna niets meer behalve Carnibest Light en Smuldier Compleet. Wellicht, als de diaree aanhoud, zou je een ander merk kunnen proberen. De overgang van brok/blik naar vers vlees is natuurlijk best wel groot. Het is een stuk vetter en rauw. Dus misschien een ander merk dat wat minder vet is en even de kook erover.
Door simplythedogs
#715965
[quote="Rosita"]
Het zou ook kunnen dat AHV niet zo goed valt. [/quote]
Dat vermoeden heb ik alvast bij een van mijn andere honden, terwijl ik er drie heb, die het schitterend vinden, en die het zonder te pinken op eten.
Tja, misschien echt wel voor twee een ander merk en de rest op de AHV houden. Ik vindt die AHV namelijk niet zooooo slecht, omdat die niet zo brijig is en daar boven op valt die prijs ook mee. Ik ben bang, dat mij die Carnibest of Bandit stukken van mensen gaat kosten  :-[

Marion
Door Femke
#715984
[quote="simplythedogs"]
Ik doe ze idd door het eten, maar ik heb er niet zo echt een idee van, WAT te heet of te koud is ? Ik geef de probiotica dus 's avonds maar het vlees heeft dan al een hele dag op kamertemperatuur gestaan om te ontdooien. Zou dit dan nog te koud kunnen zijn ?
Nu wij het er over hebben. Een van mijn andere honden krijgt zijn probiotica nadat ik een beetje hete kippebouillon over het vlees heb gegoten (hij will vreemd genoeg niet echt goed eten  :-\). Als ik het dus goed begrijp is dat (behalve voor de smaak dan misschien) ook zinloos wegens te warm ?!

Marion
[/quote]

het beste is gewoon op kamertemperatuur, want de bacteriën kunnen niet goed tegen hele hoge of lage temperaturen.

Ik geef het vaak in biogarde (1 of 2 eetlepels, eerst ff een tijdje uit de koelkast zetten).
Door Femke
#715986
[quote="simplythedogs"]
Dat vermoeden heb ik alvast bij een van mijn andere honden, terwijl ik er drie heb, die het schitterend vinden, en die het zonder te pinken op eten.
Tja, misschien echt wel voor twee een ander merk en de rest op de AHV houden. Ik vindt die AHV namelijk niet zooooo slecht, omdat die niet zo brijig is en daar boven op valt die prijs ook mee. Ik ben bang, dat mij die Carnibest of Bandit stukken van mensen gaat kosten  :-[

Marion
[/quote]

en zelf samenstellen? Dan kun je precies uitvogelen waar je hond niet goed op reageert en wat je dus beter niet kunt geven.
En het is vaak nog stukken goedkoper ook
Door simplythedogs
#715996
[quote="Femke"]
en zelf samenstellen?[/quote]
Je bedoeld dan echt barfen waarschijnlijk..... Ik denk, moest ik maar één hond hebben, dan zou ik het misschien nog doen, maar voor vijf en straks zes honden..... nee hoor. Zie ik echt niet zitten.
Ik denk wel, dat er ook in de kvv producten een heel pak keuze is en ik heb eigenlijk voor iedereen die AHV genomen omdat je met grote hoeveelheden een prijsvoordeel hebt. Daar komt nog bij dat ik eigenlijk nog zo een beetje in de test fase zit, en ik moest wel met iets beginnen en dat was dan die AHV. Zoals gezegd, heb ik er drie, die het toch wel graag eten. De Sheltie zag het in begin ook wel zitten, maar volgens mij is het misschien door die diarrhee dat hij  er nu een beetje vreemd naar kijkt, maar hij eet het toch op. Tja en dan blijft er maar eentje, waar ik so een beetje aan hem zie, dat hij het met tegenzin eet. Desnoods kan ik misschien ook wel twee op iets anders zetten en drie op de AHV laten.

Groetjes
Marion
Gebruikersavatar
Door Angelique
#716010
[quote="simplythedogs"]
Je bedoeld dan echt barfen waarschijnlijk..... Ik denk, moest ik maar één hond hebben, dan zou ik het misschien nog doen, maar voor vijf en straks zes honden..... nee hoor. Zie ik echt niet zitten.
Ik denk wel, dat er ook in de kvv producten een heel pak keuze is en ik heb eigenlijk voor iedereen die AHV genomen omdat je met grote hoeveelheden een prijsvoordeel hebt. Daar komt nog bij dat ik eigenlijk nog zo een beetje in de test fase zit, en ik moest wel met iets beginnen en dat was dan die AHV. Zoals gezegd, heb ik er drie, die het toch wel graag eten. De Sheltie zag het in begin ook wel zitten, maar volgens mij is het misschien door die diarrhee dat hij  er nu een beetje vreemd naar kijkt, maar hij eet het toch op. Tja en dan blijft er maar eentje, waar ik so een beetje aan hem zie, dat hij het met tegenzin eet. Desnoods kan ik misschien ook wel twee op iets anders zetten en drie op de AHV laten.

Groetjes
Marion
[/quote]

Waar zie je tegenop? (vroeg zij die met 9 honden barft)
Door simplythedogs
#716033
Tegen het samenstellen. En dan nog niet gesproken over het feit, dat je moet zien, dat de honden niets tekort komen. Dan heb ik er ook nog lopen, die van de anderen zouden 'pikken'. Ik heb van die langzame eters en van die schrokkers, die waarschijnlijk zelfs een half rund in een keer zouden inschlikken  ::)
Wat je aan groenten wil bij geven moet je dan ook op voorhand bereiden. Ik heb ook geen grote diepvriezer om hoeveelheden voor zes honden in te vriezen en om de twee dagen ergens opnieuw gaan halen, wat zes honden nodig hebben..... laat maar, hoor.
En dan heb ik het nog niet over de vakantie gehad. Is toch wel handig, als je daar kvv kan geven, want wij hebben een campingkoelkast, waar je ook mee kan invriezen. Dus kan ik al voor een aantal dagen mee nemen. Dat kan ik met mijn botten dus niet.
Enfin: ik zie het echt niet zitten, hoor  :-\
Marion
Door K&D
#716056
De eerste pens die de dames hier kregen was gemalen pens van Smuldier. Daar raakten ze van aan de dunne. Nu ze penslappen krijgen, hebben ze daar geen last meer van. Misschien laxeert de gesneden pens?
Overigens ben ik ook, zoals meer,  met kvv begonnen, en barf nu volop. Het zelf samenstellen is niet zo moeilijk. Het lijkt lastiger dan het is, maar ik vind het wel veel leuker.
Laatst gewijzigd door K&D op ma 26 feb 2007, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door