Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suusje
#714747
Ik heb een vraagje over paardenvlees. Ik geef mijn honden meestal lam, geit, kip, ree, bok, vis, kalf, konijn en haas.
Geen paard dus omdat ik hoorde dat er juist in paardenvlees erg veel spierversterkende middelen zitten. Volgens de universiteit van wageningen. Er is een groot onderzoek geweest met name naar snacks waar in paardenvlees verwerkt is, daaruit kwam dit naar voren. Het zou vooral kankerverwekkend zijn.
Hebben jullie hier ook van gehoord?
Gezien het gevarieerde menu van onze dames zit ik niet verlegen om paardenvlees, maar ik vroeg het me af of dit wel bekend was.

Groet,
Door Lizzy
#714748
Nee, bij mij was dit niet bekend. Ik voer overigens ook geen paardenvlees, maar om een andere reden. Maar, als dit werkelijk waar zou zijn, vraag ik me toch af waarom paardenvlees nog wel voor menselijke consumptie verkocht mag worden...?
Door suusje
#714766
Daar ging het hele gedoe juist om! het paardenvlees is verwerkt in snacks zoals fricandellen, kroqetten ed. Nu blijkt dit in Duitsland, Belgie, Engeland en Frankrijk al bij wet verboden te zijn.
Nu willen ze dat dus ook in Nederland gaan verbieden. Was bij business news op radio 2. Ik luister niet naar wat ik hoor op verjaardagen en zo hoor ;D
Ik zal eens zoeken of ik er iets van kan vinden op het web.
Door Kagootje
#714861
ik heb wel paardenvlees in mijn menu, maar wat is er dan niet goed aan paardenvlees?
is het beter om het niet te voeren?
Door kaszi
#714872
In Belgie wordt er gewoon paardenvlees gegeten hoor, paardenfilet etc. En het is behoorlijk prijzig. Zou het raar vinden dat indien al die middelen erin zitten het geconsumeerd mag worden door de mens....
Gebruikersavatar
Door Binno
#714882
suusje schreef: Daar ging het hele gedoe juist om! het paardenvlees is verwerkt in snacks zoals fricandellen, kroqetten ed. Nu blijkt dit in Duitsland, Belgie, Engeland en Frankrijk al bij wet verboden te zijn.
Nu willen ze dat dus ook in Nederland gaan verbieden. Was bij business news op radio 2. Ik luister niet naar wat ik hoor op verjaardagen en zo hoor ;D
Ik zal eens zoeken of ik er iets van kan vinden op het web.
Ik heb wel iets gehoord en gelezen over paardenvlees in snacks, maar er werd daar niet over spierversterkende middelen of kankerverwekkende dingen gesproken.
Het ging hem over het feit dat mensen niet weten dat er in sommige snacks paardenvlees verwerkt wordt omdat het niet vermeld wordt, mensen krijgen op die manier toch paardenvlees binnen, ook als ze dat om principiële redenen niet willen...

---
In veel frikandellen, kroketten en hamburgers is paardenvlees verwerkt. Dat meldde de Stichting Wakker Dier donderdag op basis van onderzoek dat ze liet uitvoeren door studenten van de Wageningen Universiteit. Die onderzochten 286 snacks. In 32 procent daarvan bleek paardenvlees te zitten.

Wakker Dier liet het onderzoek uitvoeren omdat het aantal vragen van consumenten over het gebruik van paardenvlees toeneemt. Volgens de stichting zien de meeste mensen het paard als huisdier en niet meer als landbouwdier. Daardoor zouden minder mensen het vlees willen eten.

http://www.wakkerdier.nl/docs/paardenvleesonderzoek.pdf

bron: ANP nu.nl en Wakkerdier.nl
Door suusje
#714910
O.K.! Hoef ik niet verder te zoeken, valt wel mee dus. Ik had het bericht maar half gehoord.
Pffff, ik wil nooit iemand ongerust maken.. sorry voor het geval ik dat wel heb gedaan. :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door