Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 0--suzz--0
#714246
Hallo,
Ik ben een tijdje bezig met wat meer informatie in te winnen over barf, ik wil dit namelijk ook graag gaan voeren... :)
Ik heb namelijk een mechelaar van 6 maanden en hij komt geen grammetje aan, je ziet zijn ribben heel erg goed...  :(
En zodra hij iets te eten krijgt wat afwijkt van zijn brokken (ja ik weet het  :-[) dan heeft hij diarree..
Hij krijgt wel al 2 dagen in de week Rodi...Dit vindt hij dan ook helemaal te gek...(niet vreemd als hij normaal brok krijgt haha)

Maar nou zou ik graag willen weten met wat voor een menu ik zou kunnen beginnen bij hem...?
Ik weet wel al dat ik met wat zachtere botjes moet beginnen alvorens ik naar de hardere ga...
Maar ik weet dus echt absoluut niet welke de zachte botjes zijn, hoeveel groente/fruit/spiervlees/orgaanvlees etc hij moet hebben... in welke verhoudingen enzo... :D
En welk vlees/groente/fruit/botten die hij dus absoluut niet mag hebben   :-\

Kan iemand mij hierbij helpen (vast wel, anders zit ik op et verkeerde forum haha)
Misschien dat iemand me helpt om een begin menu samen te stellen voor hem?  :angel2:

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door 0--suzz--0 op vr 23 feb 2007, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#714250
Ik zou beginnen met de brokken in de kliko te gooien en hem volledig op KVV te zetten. Als hij dat een beetje gewend is, kun je hem kippenekken gaan geven. Als dat goed gaat, kippevleugels (wel de bochtjes inknippen) en zo langzaamaan steeds meer botten en ander vlees, en kun je steeds meer maaltijden KVV gaan vervangen door BARF.

Over wat honden wel en niet mogen, kun je hier meer lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Door spyros legacy
#714254
in de bieb op dit forum vind je echt ALLE info die je nodig hebt om te beginnen met barfen.  ik ben ook beginnen barfen met info via deze site, tis echt heel goede en nuttige info

maar er zijn vast andere barfers die je kunne verder helpen, ikzelf ben ook nog maar enkele maanden bezig, dus leer zelf nog elke dag bij
Door tieneke
#714256
Ik zou de hond eerst volledig op kvv zetten,das het beste menu zeker met de diarree.
Gaat het goed op volledig kvv dan zou ik pas beginnen met barf  ;)
Door Lizzy
#714329
0--suzz--0 schreef: Hallo,
Ik ben een tijdje bezig met wat meer informatie in te winnen over barf, ik wil dit namelijk ook graag gaan voeren... :)
Ik heb namelijk een mechelaar van 6 maanden en hij komt geen grammetje aan, je ziet zijn ribben heel erg goed...  :(
En zodra hij iets te eten krijgt wat afwijkt van zijn brokken (ja ik weet het  :-[) dan heeft hij diarree..
Hij krijgt wel al 2 dagen in de week Rodi...Dit vindt hij dan ook helemaal te gek...(niet vreemd als hij normaal brok krijgt haha)

Maar nou zou ik graag willen weten met wat voor een menu ik zou kunnen beginnen bij hem...?
Ik weet wel al dat ik met wat zachtere botjes moet beginnen alvorens ik naar de hardere ga...
Maar ik weet dus echt absoluut niet welke de zachte botjes zijn, hoeveel groente/fruit/spiervlees/orgaanvlees etc hij moet hebben... in welke verhoudingen enzo... :D
En welk vlees/groente/fruit/botten die hij dus absoluut niet mag hebben   :-\

Kan iemand mij hierbij helpen (vast wel, anders zit ik op et verkeerde forum haha)
Misschien dat iemand me helpt om een begin menu samen te stellen voor hem?  :angel2:

Alvast bedankt!
Je kunt prima direct van brokken op BARF over stappen. Maar, ik vind eigenlijk dat je zelf je dusdanig moet inlezen in de materie dat je vrijwel helemaal zelf een menu kunt samenstellen voor je hond. Want anders ga je geheid fouten maken, omdat je niet weet wat je voert en waarom. Dus, begin in de bieb te lezen en begin de link te bestuderen die Natasja je al heeft gegeven.

Zachte vleesbotten zijn: kippennekken. En als dat goed gaat: eendennekken. En als dat goed gaat, ingeknipte kippenvleugels of kipkarkassen of delen van hele kip, behalve de poten. Die nog even niet. Of parelhoenkarkas of delen van hele parelhoen. Of een heel kwarteltje. En als dat goed gaat: kun je eendenkarkas of delen van hele eend, konijn geven. En als dat ook goed gaat, kun je bijvoorbeeld geitenribben of lamsribben gaan geven. En geef dan niet 1 enkele rib maar meerdere ribben aan elkaar.

Als je hond erg gevoelig is, zou ik rustig aan beginnen. Niet teveel verschillende soorten vlees, vleesbot en orgaanvlees afwisselen, maar gewoon rustig aan opbouwen, totdat je aan ongeveer 4 a 5 diersoorten zit.

Je kunt bijvoorbeeld aanhouden: 50% vleesbot, 10% a 15% groentemix, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees. Tussendoor kun je dan nog gezonde tafelrestjes geven en dingetjes als zuivel, eitje, etc. De BARF rekenhulp is erg handig. Die kun je hier vanaf halen: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48
Door 0--suzz--0
#714381
Ik zal me zeker eerst gaan inlezen hoor... En eerst de brokken opmaken.. :-[
Ja sorry, t waren prijzige brokken (Dogloversgold) en vind het zonde om ze weg te gooien... Ik heb het geld ook niet op de rug groeien, ik ben nog altijd student namelijk haha  8)

Ik heb die rekenhulp opgeslagen, maar ik kom er geen wijs uit... Als ik het gewicht invul van Thorax dan doet hij voor de rest niks?

Toch bedankt voor de info overigens  ;)
Laatst gewijzigd door 0--suzz--0 op vr 23 feb 2007, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#714385
0--suzz--0 schreef: Ik zal me zeker eerst gaan inlezen hoor... En eerst de brokken opmaken.. :-[
Ja sorry, t waren prijzige brokken (Dogloversgold) en vind het zonde om ze weg te gooien... Ik heb het geld ook niet op de rug groeien, ik ben nog altijd student namelijk haha  8)

Ik heb die rekenhulp opgeslagen, maar ik kom er geen wijs uit... Als ik het gewicht invul van Thorax dan doet hij voor de rest niks?

Toch bedankt voor de info overigens  ;)
Je mag je tekst trouwens gewoon neertikken, zonder bolt te maken (ik vind dat eerlijk gezegd lastig lezen :-[).

Ja groot gelijk, dat je ze eerst opmaakt, die brokken. Je kunt overigens ook al heel goed bijvoorbeeld 's morgens brokken en 's avonds barfmaaltijden gaan geven! Je kunt je hond qua vleesbotten dan vooral kippennekken geven. En tegen de tijd dat je brokken op zijn, is ie daar aan gewend en kun je ook nieuwe vleesbotjes gaan introduceren.

Qua de rekenhulp: je moet het gewicht van je hond in vullen. Dan het percentage per dag. Een volwassen hond eet tussen de 2% en 5% van het lichaamsgewicht waarbij 2% is voor een grote/middelgrote hond en 5% voor een mini-ras. Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Daarna vul je de percentages vleesbot, orgaanvlees, groentemix, etc. in zoals jij het wilt voeren. Bijvoorbeeld: 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees, 20% spiervlees. Dan zie je daaronder een rijtje met de hoeveelheden zoals je ze per week voert.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#714649
Mij duurde het ook vrij lang voor ik volledig overschakelde naar Barf, zag door de bomen het bos niet meer en wist niet waar te beginnen.
Ik ben begonnen om eerst een vooraad aan te leggen in de vriezer zodat ik echt vanalles in huis had, en tussendoor maar lezen, rekenen en puzzelen.
Toen ik de barfrekenhulp had ingevuld en de vriezer vol had was het in ene duidelijk en ben begonnen.
Wat voor mij dus de drempel enorm verlaagde was het feit om alles in huis te hebben.
Door 0--suzz--0
#714679
Hoi hoi,
Daar ben ik dus zelf ook mee bezig nu... Ik heb al de vissenkoppen hahahah  :D
Nee maar dan weet ik waar ik alles kan krijgen, en weet ik ook dat ik alles in huis heb zodat ik niet nog ergens voor moet gaan rennen en het dan nergens krijgt...

En voorlopig heb ik nog wel even wat brokken die op moeten... En misschien omdat hij zo'n gevoelig maag/darmkanaal heeft dat ik eerst helemaal over ga op kvv ipv 2 dagen wat ik nu doe...

Toch bedankt!
Groetjes
Door Yves
#714687
Ik vind de tip van Lizzy een hele goeie. Nl. naast je brokken nu alvast kippennekken geven. Dan kan jouw hond al wennen aan het eten van botten.

Want als straks de brokjes op zijn dan kan je niet meteen beginnen met zalmkoppen en ribben enzo
Door 0--suzz--0
#714688
Nee dat snap ik  ;D Maar ik moet eerst die kippennekken ergens vandaag zien te halen  ;)
En op moment ben ik nog ziek, dus ik zal moeten wachten totdat ik beter ben, en dus naar een poelier kan gaan  :D

Toch bedankt!  :P
Door Yves
#714740
Gelukkig! Ik dacht toch maar ff voor de zekerheid melden.

Ik kon zelf niet aan kippennekken komen, dus ik ben met Yves met kipkarkas begonnen. Deze werden wel eerst flink plat geslagen met een bijl.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door