Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door debsey
#714214
sinds een paar dagen ben ik nu behoorlijk geintresseerd in Barfen en of kvv maar ik weet alleen niet goed hoe hier mee te beginnen.

Ik heb een pup van nu 12 weken wat alleen brok en vlees uit blik gewend is.
Hoe zou ik zijn barf/kvv menu het beste kunnen samen stellen?

Het gaat hier om een engelse stafford pup ;)
Door *Natasja*
#714237
Ik denk dat je het beste eerst met KVV kunt beginnen (even kijken welk merk je makkelijk aan kunt komen en waar je pup het het beste op doet). Dan kun je op je gemakje hier lezen over BARF en langzaamaan overstappen op BARF of gedeeltelijk BARF/KVV
Door spyros legacy
#714259
ik heb hier nu een 16 weken oude pup die ook tot haar 12 weken brok kreeg.  Ik ben ook eerst overgestapt op KVV, dat hield ik een 10 dagen aan, en ben haar dan kippenekken en botjes beginnen geven.  Toen dat ook goed ging, ben ik volledig met de KVV gestopt en nu op 16 weken, barft ze voor 100%  Ze vind het heerlijk, soms kijkt ze me wel eens raar aan als ik haar wat nieuw geef, zoals volledige eendenkarkas, met kop en snavel eraan.  Maar ne even besnuffeld te hebben, begon ze er gretig aan te scheuren.  Leuk zicht als je die pups ziet worstelen met botten
Door Lizzy
#714346
Je kunt prima direct van brokken op BARF over stappen. Ik ben het daar dus niet mee eens, dat versvlees een tussenstap moet zijn. Nergens voor nodig.

Hoewel het in sommige gevallen handig kan zijn: je weet nog niks van BARF, je moet je nog gaan verdiepen en je moet met spoed over naar rauwe/verse voeding. In dat geval kan het handig zijn om, terwijl jij je in leest, eerst versvlees te geven.

Maar, ik vind eigenlijk dat je zelf je dusdanig moet inlezen in de materie dat je vrijwel helemaal zelf een menu kunt samenstellen voor je hond. Want anders ga je geheid fouten maken, omdat je niet weet wat je voert en waarom. En zeker bij een pup is het essentieel dat je weet wat je doet. En geen fouten maakt. Want dat moet je pup dan wel levenslang bezuren. En nu is het helemaaaal niet moeilijk, zelf samenstellen. Maar je moet wel weten wat je doet.

Dus, begin in de bieb te lezen en begin deze link te bestuderen :
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Begin vooral met zachte vleesbotten. Dat zijn: kippennekken. En als dat goed gaat: eendennekken. En als dat goed gaat, ingeknipte kippenvleugels of kipkarkassen of delen van hele kip, behalve de poten. Die nog even niet. Of parelhoenkarkas of delen van hele parelhoen. Of een heel kwarteltje. En als dat goed gaat: kun je eendenkarkas of delen van hele eend, konijn geven. En als dat ook goed gaat, kun je bijvoorbeeld geitenribben of lamsribben gaan geven. En geef dan niet 1 enkele rib maar meerdere ribben aan elkaar.

Als je hond erg gevoelig is, zou ik rustig aan beginnen. Niet teveel verschillende soorten vlees, vleesbot en orgaanvlees afwisselen, maar gewoon rustig aan opbouwen, totdat je aan ongeveer 4 a 5 diersoorten zit.

Je kunt bijvoorbeeld de volgende aanhouden: 50% vleesbot, 10% a 15% groentemix, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees. Tussendoor kun je dan nog gezonde tafelrestjes geven en dingetjes als zuivel, eitje, etc. De BARF rekenhulp is erg handig. Die kun je hier vanaf halen: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48
Door debsey
#714616
oke bedankt voor jullie berichten  :)

ik heb al het een en ander door genomen op dit fora en ben nu een stuk wijzer en nog meer van mening dat brokken toch niet 'goed'zijn voor de hond.

zodra ik alles door heb ga ik eerst maar eens beginnen met kvv en dan rustig aan overstappen naar Barf ;)
Door Kagootje
#714877
ik heb ook een pup van nu 14 weken, maar is met 8 weken ook over gegaan eerst naar kvv met af en toe een kippenekje platgeslagen...en nu is ze helemaal over op barf en barft lekker mee met de rest en ze doet het super...ook een sbt ;)
Laatst gewijzigd door Kagootje op za 24 feb 2007, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door