Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sennaruby
#714129
Hallo allemaal,

Op een ander forum zit iemand met een kat van nog geen 1 jaar die kale strepen heeft op haar zij. Geen schimmel oid (met uv-lamp gekeken), wel wordt er misschien nog een biopt genomen. De poes is gesteriliseerd.
Nu bleek uit onderzoek dat de schildklierwaarde (neem aan T4) verlaagd was (8) en dat het vetgehalte in het bloed 3 is (erg hoog).

Ze zijn naar een internist geweest in  Utrecht en die zegt dat het niets ernstigs is en dat hypothyreoidie wel vaker voorkomt (ik dacht juist dat dat bij katten zelden tot nooit voorkwam, maar wie ben ik  ;)) Omdat de kaalheid niet symmetrisch is, zou het volgens die internist geen schildklierprobleem zijn. Nu willen ze een huidbiopt nemen, maar als ik hun was, zou ik liever een uitgebreider bloedonderzoek doen (compleet schildklierpanel laten prikken of zo), het is toch niet normaal dat een zo jonge kat zo'n lage T4-waarde heeft?!

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes,

Fieke
#714133
Ik vind het wel erg kort door de bocht van die internist om het af te doen als niets ernstigs als je alleen de T4 maar meet... Wie weet is er wel iets met die schildklier en dat zie je echt niet alleen aan de T4.
Deze kat krijgt trouwens RC..... maar schijnt geen jeuk oid te hebben.

Dank je voor je reactie!!

Groetjes,

Fieke
#714207
Voor zover ik weet komt hypothyreoidie inderdaad vrijwel nooit voor bij katten.
In geval van plaatselijke kaalheid zou ik altijd een biopt laten nemen, maar in dit geval zeker ook een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.
Ik dacht trouwens dat schimmels gekweekt werden en dat je pas na een week of twee een duidelijk resultaat had. Overigens jeuken schimmels bij de kat niet, dus het kan kloppen dat ze er geen last van zou hebben.
#714478
Van die schimmel klopt. Bailey had als kitten ook een schimmelinfectie. hij werd er op zijn pootje helemaal kaal door. de losse huidcellen waren erg vet en kleefde aan zijn pootje. ik moest hem elke week wassen met water gemengd met een poedertje en hij moest medicijnen slikken. hij had er geen jeuk aan maar die vette huidschilfers leken wel kaarsvet wat in zijn vacht zat. Toen die plak eraf was (brokkelde stukje bij beetje af) had hij een grote kale plek op zijn enkel.
Omdat ik zo veel met hem bezig was kreeg ik er zelf ringworm door ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door