Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#712617
Vraagje 1: Armagnac had laatst een muis gevangen. Hij heeft hem netjes geruild voor een stukje gedroogd vlees  :P maar had hij hem op mogen eten??? want dat was hij wel van plan. Of loop ik dan risico op besmetting met parasiet(en) of ziektes.

Vraagje 2: Mijn laatste kipkarkassen bevatten nog alle organen, hart, lever, nier, slokdarm, gal, maag en alles wat daar nog om heen hangt. En die maag (en ook een soort voormaag(?) zit helemaal vol met stukjes graankorrel.  Niet geschikt voor een hond met graanallergie lijkt me, ik gooi ze zelf telkens weg maar is er iemand die dit geeft?
Door Boefke
#712692
ad 1.
Boef heeft wel eens een dode muis opgegeten (hij ruilde niet zo netjes als Armagnac). Hij heeft daar niets van gekregen, maar ik probeer het altijd wel te voorkomen. Je weet toch niet waar ze aan dood zijn gegaan, gif, ziekte.
Door arenda
#712748
Misschien ben ik dan erg gemakzuchtig hoor, maar ik zou met beide niet zoveel problemen hebben. Mijn katten vangen muizen bij de vleet en brengen ook nog weleens wat mee, dus zullen de honden die denk ook weleens naar binnen werken.Dat zijn dan weliswaar (zelf)gedode muizen, met een al dode muis langs de kant van de weg zou ik het risico van vergiftiging niet gaan lopen hoor.

En over dat graan in die maag, er zijn volksstammen honden die bijna alleen op granen leven ( kijk maar naar het hoofdbestanddeel van brok) en de meesten doen het daar op ( niet redelijk, en zeker niet goed misschien, maar ze doen het er wel op  8) ) . Dus die paar graantjes in zo n kippenmaagje..... En trouwens, als je het dan vanuit een zichzelfvoerend roofdier bekijkt....die pulkt het maagje er ook niet eerst even uit, om opzij te leggen voor ie toehapt.

Heeft je hond een granenallergie, dan kan ik het me wel voorstellen, maar anders  ::)
Door evds
#712860
Muizen die zelf gevangen worden (uitgraven) worden hap slik weg opgegeten (ook hele nestjes  :-\ ) Ik maak me geen zorgen over het eten van een gezonde muis. Dode dieren mogen ze van mijn niet aanvreten/opeten, je weet nooit.
Door Chaos
#712888
Ik tref vaak hele graankorrels aan in de ontlasting van de honden als ze eendennekken of karkassen gegeten hebben. Die zijn dus niet verteerd. Ik zou me niet teveel zorgen maken over wat overgebleven graan.

Marlies
#713011
bij de fazantkarkassen zaten laatst ook nog gevulde maagjes. ze aten eerst om de graankorrels heen en op het laatst hebben ze die ook nog opgegeten. maar als je hond een allergie heeft voor granen dan zou ik de granen eruit gepulkt hebben.
Door Mevroi Kruim
#713185
Muizen fungeren als tussengastheren voor de hondenlintworm. Dus je loopt een zeker risico, maar je merkt het wel als je hond lintwormen heeft en ze zijn makkelijk te bestrijden. Mijn honden vangen ook graag muizen en eten ze ook op. Nooit last van wormen.
Gebruikersavatar
Door pike
#713487
Dank voor alle reacties. :)
Die muis had hij zelf opgegraven. Vandaar dat ik achteraf ging twijfelen, het was wel een echte prooi van hem. Als het nog eens gebeurt dan mag hij hem houden. Hij vindt ook wel eens dode muizen, mollen, duif, en van de week ook een eend. Die pakt hij niet op. Hooguit gaat hij er op rollen. Oude lijken ruiken duidelijk anders :P.
En dan zal ik ook maar eens die gevulde maagjes geven. Ben benieuwd wat hij daarmee gaat doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door