Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mijnpon
#712210
Hallo, er is al vaker iets besproken over het voeren van paling.
Maar hoe ik ook zoek, ik kan nergens vinden waar er anders paling vandaan wordt gehaald dan het zelf opvissen ;D.

Ik kan natuurlijk naar de visboer gaan op de markt, maar het is natuurlijk behoorlijk prijzig.
Wie wel eens paling voert; waar haal je je paling vandaan en voor welke prijs?

En als jullie verdere adviezen over het paling voeren hebben, dan hoor ik dat graag.
alvast bedankt.
Door 202Spots
#712369
Zonde om aan de hond te geven....
Ik vind er trouwens ook wel heel weinig graat in zitten.
Door mijnpon
#712387
Zonde  :o
Dat betrek je denk ik op jezelf, omdat je het lekker vindt ;)

Ik kan mogelijk op een goedkope manier aan paling komen :).
Maar ik zoek vergelijkmateriaal, vandaar mijn vraag of er meerdere mensen zijn die op een andere manier aan paling komen dan via de visboer op de markt.

Dat er weinig graat in zit, weet ik. Maar paling past wel in het menu, wanneer er voldoende bot wordt gegeven.
Door PieterR
#712403
Vertel mij ook hoe goedkoop aan paling te komen!...maar euhh, niet voor in het menu hoor...ja, euhh...mijn eigen menu...en wel gerookt!  :-X
Door Lizzy
#712404
Nee sorry, ik geef geen paling, dus ik heb geen idee.
Door 202Spots
#712672
mijnpon schreef: Zonde  :o
Dat betrek je denk ik op jezelf, omdat je het lekker vindt ;)
Yup...vooral omdat het hier niet te koop is!! ;)
Maar wanneer je er goedkoop aan kan komen dan zou ik het beslist geven hoor!
Door karin2
#713073
wil je die paling dan rauw geven ?
ik veronderstel van wel anders zat je niet op dit forum ;)
ik heb wel eens gehoord dat rauw palingbloed giftig is en ook ontstekingen aan de ogen kan geven als het ermee in contact komt  :-\
Door karin2
#713076
Dat palingbloed giftig zou zijn, is niet waar. Het prikt enkel wanneer je het in de ogen krijgt en geeft hetzelfde gevoel als wanneer je uien schoonmaakt, maar dan krachtiger. Het beste is dan de ogen uit te spoelen met vers koud water.


Valt u ook niet die rode kleur op? Jawel, dit is palingbloed. Maar opgepast: dat bloed is giftig. Niemand van ons die dit wist. Dus komt het er bij de voorbereiding op aan om, vooreerst zowel je handen als je ogen te beschermen! Vervolgens moet je de vis van alle bloed zuiveren (uitvoerig spoelen).


ff gegoogled en de meningen zijn dus verdeeld : wel of niet giftig ?????
Door mijnpon
#713124
Het gaat hier om kweekpaling in brak (zout) water.
Ik vermoed dat wanneer ik ze voor de zekerheid 14 dagen invries er geen gevaar is ivm parasieten etc.
Daarna kan ik de paling rauw geven.

Ik weet niet wat jullie mening is. Mijn idee is om 1x per week paling te geven,
dus één maaltijd van vlees vervangen. Is dat te vaak, gezien het een vette vis is?
Door mijnpon
#713158
Nou, ik twijfel niet  :o.

Want ik weet dat er barfers zijn die wel 's paling hebben gevoerd of voeren. Alleen je moet zorgen dat ze 14 dagen in de vriezer hebben gelegen. Zoetwater paling (uit de rivieren) hebben wel meer toxinen, gezien de rivieren ook meer (of veel) bevuild zijn. Maar denk dat het dan niet alleen de paling is die dat heeft, maar ook andere ((vette) zoetwater) vis.

Daarom vermeld ik ook even dat het om kweekpaling (in brakwater) gaat.
Door karin2
#713160
Volgens mij maakt het niet uit of de paling gekweekt is of uit het "wild " gevangen is .
Ik heb altijd gehoord dat palingbloed giftig is en oogontstekingen of irritatie veroorzaakt als het in het oog komt .
volgens mij kan je het wel perfect geven mits goed gekuist en al het bloed weggespoeld .
en één keer per week of 2 weken lijkt mij niks teveel .
Door mijnpon
#713236
karin2 schreef: Volgens mij maakt het niet uit of de paling gekweekt is of uit het "wild " gevangen is .
Ik heb altijd gehoord dat palingbloed giftig is en oogontstekingen of irritatie veroorzaakt als het in het oog komt .
volgens mij kan je het wel perfect geven mits goed gekuist en al het bloed weggespoeld .
en één keer per week of 2 weken lijkt mij niks teveel .
Ik wil graag even reageren op de meldingen die van internet geciteerd zijn (en in deze topic is geplaatst) over palingbloed. Ik kan jullie  melden dat palingbloed niet giftig is (gelukkig). Daarover heb ik een kenner (die meer dan 20 jaar een visrestaurant heeft en zelf kok is) gesproken.

Hij heeft mij verteld dat kweekpaling anders is qua structuur (vlees) en heeft een dunnere vel. Maar voor de hond maakt dat verschil niet uit. Wel is het belangrijk een (zelf) uit wild gevangen paling schoon te maken, gezien deze haakjes in zich kan hebben (dit vond ik elders hier op barfplaats).

Wanneer jullie vis voeren (dus even in het algemeen). Vervangen jullie dan één maaltijd in vis óf krijgen ze één dag alleen maar vis. (echte beginnersvraag  :-[)
Door karin2
#713267
zo dan is dit waarschijnlijk weer zo'n hardnekkig bakerpraatje die maar niet de wereld uitwil  ;)
Door mijnpon
#713270
ben ik ook bang voor ::)

Hebben we allebei weer wat geleerd  ;D ;D
Nu zul je zien, dat wanneer ik ze de paling geef.....dat ze na het ruiken er niets van gaan eten  :D :D .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door