Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mystic Moonlight
#712192
Maandag:    1 kilo pens (schaap)

Dinsdag:      Vasten

Woensdag:  600 gram spiervlees snippers (rund)

Donderdag:  600 gram Visprodukten

Vrijdag:        300 gram Eeendenekken
                    300 gram Penslappen (rund)

Zaterdag:     600 gram Vleesmix Rund/Schaap/Geit,spiervlees, kopvlees, orgaan

Zondag:       500 gram Kipkarkas
                    500 gram Organen van Kip zoals hart, lever, nier, maag.




Maandag:     Vasten

Dinsdag:       600 gram Kippenekken

Woensdag:   600 gram Vleesmix 60% rundspiervlees 20% kipkarkas 20% pens

Donderdag:   1 kilo vlees verschillend bij slachthuis.

Vrijdag:          Vasten

Zaterdag:      1 runderstrot
                     300 gram schapenvet
                     1 rauw ei en biogarde

Zondag:        250 gram spiervlees snippers (rund)
                     1 parelhoen

En dan iedere dag een klein schaaltje Kefir, en af en toe natuurlijk een stukje fruit of tafelrestjes.
Mijn bullen zijn nu net 1 week aan het BARFEN en het gaat super ;)
Door Mystic Moonlight
#712329
[quote="Kruimel"]
Ik zie maar weinig bot in je menu zo op het eerste gezicht.
[/quote]

Ik heb eendennekken, kippenekken, kipkarkassen, runderstrot, hele vissen met graat en bij gemengd vlees van slachthuis zit ook vaak kippevleugels en dergelijke met bot.
Door Lizzy
#712408
Volgens mijn berekening geef je in percentages (en strot valt bij mij niet onder bot. Vis is wat discutabel. De hele vissen bevatten zo weinig bot dat ik hele vissen niet tot bot reken. Vissenkoppen bevatten wel veel kraakbeen dus die laat ik onder bot vallen. Bij jou is me niet duidelijk wat je voert, maar omdat je hierboven schrijft hele vissen, heb ik het onder vlees/vis laten vallen):

16% vleesbot (en dat is 8% kaal bot)
48% spiervlees
37% orgaanvlees

Zou ik de hele vissen onder vleesbot laten vallen: voer je 26% vleesbot.
Door Lizzy
#712503
Ik zou zelf wat meer vleesbot gaan geven. Zo'n 40% a 50%. En verder zou ik de helft minder orgaanvlees gaan voeren. Ik vind 15% a 20% orgaanvlees genoeg.

Je vlees/diersoort afwisseling is overigens erg mooi!
Gebruikersavatar
Door chery
#719361
Ik hou meestal aan:
70% spiervlees
15% orgaan{waarvan een plukje lever per week iets van 75 gram}
15% {vlees]bot.

Een vissie gooi ik er zo tussendoor.
Pens reken IK als compleet, ook omdat ik echt vuile pens voer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#719373
[quote="beau en senna"]
Ik hou meestal aan:
70% spiervlees
15% orgaan{waarvan een plukje lever per week iets van 75 gram}
15% {vlees]bot.

Een vissie gooi ik er zo tussendoor.
Pens reken IK als compleet, ook omdat ik echt vuile pens voer.[/quote]

Goh, compleet door het vuil? Ik dacht dat mensen pens compleet noemde vanwege het eiwitpatroon en de bijna perfecte Ca/f?

Maar waarom dan uberhaupt nog zo'n lijstje, dan zou je dus 100% vuile pens kunnen voeren en klaar zijn we.
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 04 mar 2007, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dogshome
#719654
[quote="beau en senna"]
Ik hou meestal aan:
70% spiervlees
15% orgaan{waarvan een plukje lever per week iets van 75 gram}
15% {vlees]bot.

Een vissie gooi ik er zo tussendoor.
Pens reken IK als compleet, ook omdat ik echt vuile pens voer.
[/quote]

Ik denk dat je dan toch een denk foutje maakt.
Want vuile pens is niet compleet  ;)
Gebruikersavatar
Door chery
#719753
Pens, vuile pens is één uitstekende Voeding voor honden , en dat kan probleemloos twee keer per week geven en trekt de prijs geweldig naar beneden. een hele lamspens moet je vinden rond de euro per stuk, en nogmaals onderschat de voedingswaarde van pens niet, die is uitmuntend.

dit schrijft Juliette over vuile ongespoelde pens:

The raw uncleaned paunches of healthy grass fed animals can be fed with much benefit to all breeds of dogs. I learned this from a gypsy in the Forest of Dean, this man had bred many famous greyhounds , an he told me that such fare was the finest of natural food tonics. I have fed as he recommended, with great benefit to my dogs.

Vuile pens is een van de drie spiersoorten, met een uitstekende ca/ph verhouding , haast 1 op 1, de voedingswaarde van vuile pens, en hiermee bedoel ik niet de inhoud, maar de lichtjes gespoelde of zelfs ongespoelde wand van de vierkamer magen van de grazers, is voor honden één van de beste maaltijden die je hem kan voorzetten en die kost haast niks.
Indien je ze in ongemale toestand, in hele lappen dus , en die vind je gegarandeerd voor eenprikje bij elke islamiet, kan je hem dt gerust twee dagen per week voeren , en anders niks.
Je trekt je totale prijzenpakket gevoelig omlaag en je hond is er gegarandeerd heel goed mee af, op voorwaarde dat ze ongemalen is en je hond er zijn gebit kan op onderhouden.

Wat die pens en spiervlees betreft en de hele verhouding spiervlees in een prooidier, is hele theorie hierover als volgt:

Rauwe vlezige botten : je voert bij vlees bot bij om de calcium/fosfor verhouding. vlees bevat geen ca (of heel weinig) wel ph, en vise versa.

Pens is wel degelijk spiervlees, de wanden van holle organen, zijn glad spierweefsel, heeft voldoende % goede kwaliteit eiwit , en ph en ca in een goede verhouding aanwezig.

Uiteraard is een compleet prooidier het ultieme, maar voor nogal wat mensen is het moeilijk , of niet altijd eenvoudig om complete prooidieren te bemachtigen, of te combineren ook dikwijls qua prijs edm.

Dan is twee tot zelfs drie pensdagen inbouwen een méér dan valabel alternatief, juist omwille van die kwaliteit van die pens, die is te veel onderschat. Als je deze vuile , groene pens dan in hele lappen voert, dan moet de hond daar ook stukken aftrekken en sleuren en dat reinigt ook het gebit.

Als je ooit de gelegenheid hebt om een lezing van Lonsdale bij te wonen, zal die je dat perfect kunnen bevestigen.

   
   







--------------------------------------------------------------------------------

Verhouding calcium/fosfor uitgedrukt in mg per kilo van rund bijvoorbeeld:

pens 1100 mg calcium, 1400 mg fosfor
hart 73.5 mg calcium, 1690 mg fosfor
spiervlees (mager) 90 mg calcium, 1940 fosfor
lever 65.1 mg calcium, 3330 mg fosfor
Gebruikersavatar
Door chery
#720492
[quote="Angelique"]
Goh, compleet door het vuil? Ik dacht dat mensen pens compleet noemde vanwege het eiwitpatroon en de bijna perfecte Ca/f?

Maar waarom dan uberhaupt nog zo'n lijstje, dan zou je dus 100% vuile pens kunnen voeren en klaar zijn we.
[/quote]

Ik bedoel dat je zo ook aan je ruwe vezels komt!!!
Door Mevroi Kruim
#720548
De Ca/P-verhouding is in pens best netjes, maar het gehalte is te laag om aan de behoeftes van de hond te voldoen. Dat alleen al is een reden om bot te voeren. En verder voer ik iig niet alleen bot 'om de calcium/fosfor verhouding', er zit nog veel meer in bot dan alleen kalk en fosfor.
Gebruikersavatar
Door chery
#720554
Ja inderdaad, maar ik zorg dat ik in 2 weken compleet aan de behoeftes kom. Wat ik bedoel dat ik pens niet reken als orgaan o.i.d. maar als aparte maaltijd die heel nuttig is. Daarbij voer ik om de dag.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door