Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#711500
Hoe vaak mag je een eetlepel vol tot poeder gemalen zaden/pitten mix geven?!
Het gaat om een mix van pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, heermoes en brandnetel.
Is het bezwaarlijk om daar elke dag een schepje van door het eten te doen?!
Door Lizzy
#711695
In mijn ogen kan het helemaal geen kwaad om elke dag een beetje te geven. Ik geef een mix van gemalen rauwe noten en zaden zo'n 2 keer per week. Ik zou in jouw geval (daar je kleine hondjes hebt) niet iedere dag een eetlepel geven maar eerder een kwart tot halve eetlepel. En dan ff kijken hoe het gaat. Waarom wil je het iedere dag geven?
Door Jojo
#711746
Ze heeft nogal gauw ´pasta´poep. Nou is dat niet zo erg omdat ze verder gewoon gezond is maar een franse bull heeft niet echt een staart maar een aan het kontje liggend ´stompje´van een cm of 4. Bij haar ligt ´ie zo vlak aan dat als de drolletjes té zacht zijn het allemaal onder aan dat staartje blijft plakken en dan is het poetsen geblazen :P Ik heb het idee dat, als ik er een lepeltje van die mix bij meng dat ze dan dus wel steeds mooie harde keuteltjes poept dus dacht ik het er maar gewoon iedere dag bij te doen ??? Kan ze door die mix teveel van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgen wat niet goed is?!
Door Lizzy
#711918
Jojo schreef: Ze heeft nogal gauw ´pasta´poep. Nou is dat niet zo erg omdat ze verder gewoon gezond is maar een franse bull heeft niet echt een staart maar een aan het kontje liggend ´stompje´van een cm of 4. Bij haar ligt ´ie zo vlak aan dat als de drolletjes té zacht zijn het allemaal onder aan dat staartje blijft plakken en dan is het poetsen geblazen :P Ik heb het idee dat, als ik er een lepeltje van die mix bij meng dat ze dan dus wel steeds mooie harde keuteltjes poept dus dacht ik het er maar gewoon iedere dag bij te doen ??? Kan ze door die mix teveel van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgen wat niet goed is?!
Volgens mij kun je het iedere dag geven. Gewoon een beetje, niet teveel. Je kunt wat zuinig aan doen met sesamzaad en zonnebloempitten. Sesamzaad bevat veel calcium (ik weet trouwens niet hoeveel vleesbot je geeft? Misschien moet je qua ontlasting daar ook even naar kijken) en zonnebloempitten bevat veel omega 6 vetzuur, ook niet ideaal. Misschien kun je anders een deel van de zaden vervangen door rauwe walnoten, hazelnoten, etc.
Door 202Spots
#712047
Jojo schreef: Ze heeft nogal gauw ´pasta´poep. Nou is dat niet zo erg omdat ze verder gewoon gezond is maar een franse bull heeft niet echt een staart maar een aan het kontje liggend ´stompje´van een cm of 4. Bij haar ligt ´ie zo vlak aan dat als de drolletjes té zacht zijn het allemaal onder aan dat staartje blijft plakken en dan is het poetsen geblazen :
Ik denk dat de zaadjes/nootjes mix de poep juist zachter maakt.
Wanneer je harder poep wil,dan kan je beter 'n mespuntje gemalen eierenschaal door 't voer doen.
Door Lizzy
#712110
Jojo schreef: Nou, gek genoeg heeft zij van meer bot geen harde witte ontlasting maar juist zachte witte ontlasting ???
Ligt dat er misschien ook aan welke botten je geeft?
Door Jojo
#712163
Nope :-\ Ze krijgt eendenekken, alle delen van de kip, ribben van hert/geit en lam. Het is best moeilijk om de goede balans in bot:vlees voor haar te vinden, ben al een paar maandjes bezig....
Door 202Spots
#712370
Jojo schreef: Nou, gek genoeg heeft zij van meer bot geen harde witte ontlasting maar juist zachte witte ontlasting ???
Bot met TEveel merg erin misschien?
Door Lizzy
#712405
Als de zaden en pitten helpt: zou ik lekker dat geven. Bij de meeste honden wordt de ontlasting van bot harder. Maar jouw hond reageert blijkbaar niet op de standaard manier. Lang leve het zelf samenstellen! Jij kunt jouw menu dus helemaal aanpassen aan hoe jouw hond reageert.
Door Jojo
#712468
Lizzy schreef: Als de zaden en pitten helpt: zou ik lekker dat geven. Bij de meeste honden wordt de ontlasting van bot harder. Maar jouw hond reageert blijkbaar niet op de standaard manier. Lang leve het zelf samenstellen! Jij kunt jouw menu dus helemaal aanpassen aan hoe jouw hond reageert.
Jaaa, daarom, ik goochel nog wel even verder ;) Ze is verder goed gezond en kan en wil alles wel eten dus er is geen haast bij geboden :P
Door Jojo
#712476
202spots schreef: Bot met TEveel merg erin misschien?
Nee ook al niet, dat zit hooguit een beetje in de ribben maar in de nekken bijvoorbeeld al weer niet. Tis gewoon witte bottenpap van te veel bot, waar mn reu dan al lang poeder zou blazen uit zn achterkant. Volgens mij zal het een wonder wezen als zij eens verstopt zou raken van te veel bot :rolleyes2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door