Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danou2004
#711670
Op de sommige smuldier verpakkingen staan een hond en een kat afgebeeld maar op de compleet bv niet.houd dat nou in dat ik die alleen voor de hond kan gebruiken?ik wil namelijk mn katten ook op kvv hebben en op den duur ook op barf.Nu ze hier iedere keer wat hebben en ik bijna elke week wel naar de da moet heb ik het gehad.Heb er net een extra vriezer bij en dus ruimte zat eerst.Kan ik ze in een keer over zetten of moet dat geleidelijk en wat kan ik ze het beste voeren.smuldier is betaalbaar en mn setter krijgt het al en de sint bernard straks ook.
Door *Robin*
#711672
Ik denk dat je de katten ook wel over kan zetten op smuldier compleet hoor ;)
ik zou er een paar keer per week een beetje spiervlees bijgeven en/of een kuikentje e.d.
versvoer compleet, voor de hond is vaak lager in eiwit gehalte als versvlees voor de kat en er zit vaak veel pens in dus ik weet niet of ze het lusten :-\ de eiwit kan je zelf aanvullen, geef er desnoods twee keer per week een geklutst eitje erbij ofzo, vinden ze hier erg lekker ;)
Door danou2004
#711677
Dat heb ik nog nooit geprobeerd barf en kvv met katten is voor mij helemaal nieuw maar je merkt gewoon dat het beter is dat zie ik met honden die of kvv en barf staan ook.kan ik ze als ze een beetje gewend zijn ook laten kluiven aan kippenekken?heb net weer wat besteld op de markt
Door Dogshome
#711690
Onze poes vind de compleet versie erg lekker,en eet het al 3 jaar.
En zij doet het er goed op  :)
Door danou2004
#711704
Annicha schreef: Ja hoor kippenekken gaan prima, je kan ze als je denkt dat ze niet goed kauwen nog wel even platslaan.

Ze eten hier ongeveer hetzelfde als de hond.

Deze is handig voor barfkatten ( met dank aan Robin)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
Dat is het zeker!heb hem ff uitgeprint zodat ik het rustig bij een kop thee door kan lezen.
Door danou2004
#711706
En hoeveel moet ik geven van smuldier?Is dat ook zoveel % van het gewicht van de kat?
Door Suzan54
#711740
De samenstelling van Smuldier compleet vind ik helemaal niet geschikt voor de kat. Het tekort aan kwaliteitseiwitten kan je wel opvangen door je katten er hart, kip etc. bij te geven maar al die koolhydraten, waar honden minder schade van oplopen, is niet goed voor katten. Er is eerdaags een - uitverkochte - lezing over de relatie koolhydraten en het ontstaan van suikerziekte bij de kat in Utrecht (faculteit) en de schade aan de nieren wordt vaak pas duidelijk wanneer er geen weg meer terug is.
Drie jaar lijkt lang maar dat is het niet. De werkelijke schade is nog niet te zien!
Mensen die serieus een kat met suikerziekte hebben verzorgd, tweemaal daags klokslag exact op hetzelfde uur een infectie geven, ook wanneer je eens wilt uitslapen of uit eten zou willen gaan? Weekendjes weg en vakanties kan je helemaal vergeten. En voor nierpatiëntjes, is wanneer het nierfalen pas ontdekt wordt nadat bij de kat de verschijnselen zijn begonnen, ook meestal niet veel meer te doen. Chronisch beschadigd nierweefsel door verkeerde voeding herstelt zich niet meer.
Door danou2004
#711754
Suzan54 schreef: De samenstelling van Smuldier compleet vind ik helemaal niet geschikt voor de kat. Het tekort aan kwaliteitseiwitten kan je wel opvangen door je katten er hart, kip etc. bij te geven maar al die koolhydraten, waar honden minder schade van oplopen, is niet goed voor katten. Er is eerdaags een - uitverkochte - lezing over de relatie koolhydraten en het ontstaan van suikerziekte bij de kat in Utrecht (faculteit) en de schade aan de nieren wordt vaak pas duidelijk wanneer er geen weg meer terug is.
Drie jaar lijkt lang maar dat is het niet. De werkelijke schade is nog niet te zien!
Mensen die serieus een kat met suikerziekte hebben verzorgd, tweemaal daags klokslag exact op hetzelfde uur een infectie geven, ook wanneer je eens wilt uitslapen of uit eten zou willen gaan? Weekendjes weg en vakanties kan je helemaal vergeten. En voor nierpatiëntjes, is wanneer het nierfalen pas ontdekt wordt nadat bij de kat de verschijnselen zijn begonnen, ook meestal niet veel meer te doen. Chronisch beschadigd nierweefsel door verkeerde voeding herstelt zich niet meer.
Wat zou jij aanraden dan?alle tips zijn welkom
Door Suzan54
#711765
Ik ben voor alle vormen van variatie op vleesgebied maar ook voor vermijding van granen. Kleine beetjes kan weinig kwaad maar wat is een klein beetje. Wanneer het helemaal is weggemengd kan de kat onbedoeld er een teveel van binnen krijgen.
Ik heb een heel verhaal op mijn site staan zoals ik het tegenwoordig doe.
Mijn katten hebben ook wel een een plukje hondenkvv gehad maar dan is het van Carnibest en dat is qua kwaliteit niet te vergelijken met Smuldier.
Door Dogshome
#711897
Suzan54 schreef: Ik ben voor alle vormen van variatie op vleesgebied maar ook voor vermijding van granen. Kleine beetjes kan weinig kwaad maar wat is een klein beetje. Wanneer het helemaal is weggemengd kan de kat onbedoeld er een teveel van binnen krijgen.
Ik heb een heel verhaal op mijn site staan zoals ik het tegenwoordig doe.
Mijn katten hebben ook wel een een plukje hondenkvv gehad maar dan is het van Carnibest en dat is qua kwaliteit niet te vergelijken met Smuldier.
De een vind smuldier lekker ,de ander carnibest.
Onze poes kijk niet om naar Carnibest, maar wel zodra er een zak smuldier open gaat.
Maar ze eet gewoon mee met de honden, en eet eigenlijk nooit apart.
Ze gaat ook aan de haal met een lams nek of een stuk haas.
Dus ze komt niks te kort, en is al 16 jaar en kern gezond.
Door Nelly
#712113
Mijn katten hier eten vooral puur vlees, en dan afwisselend allerlei soorten runds- kippen-  en lamsvlees. Ook af en toe Smuldier, als ze het kunnen pikken van de honden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door