Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door danou2004
#711722
Vanaf welke week/leeftijd mag of kan een pup op kvv?ik heb bruno vanmorgen een heel klein beetje smuldier compleet laten proeven en voordat ik met mn ogen kon knipperen was het ook weg.Wat is dan het beste voor hem en hoeveel?
Door Lizzy
#711730
Vanaf een leeftijd van 4 weken.

Wat bedoel je met "wat is dan het beste voor hem"?

Hoeveel versvlees je hem moet geven: een pup eet 5% tot 10% van het huidige lichaamsgewicht. 5% is dan voor een pup van een groot ras en 10% voor een pup van een mini-ras. Voor Bruno zou ik dus 5% van zijn lichaamsgewicht geven.

Hoe ouder de pup wordt, de minder hij weer gaat eten. Dus bij een leeftijd van ongeveer 4 maanden groeit de hoeveelheid voer niet meer mee met het lichaamsgewicht. De hoeveelheid voer stabiliseert zich (en je blijft dan dus steeds dezelfde hoeveelheid voer geven, ook als je pup zwaarder wordt). Bij een leeftijd van een maand of 7, zal de hoeveelheid langzaam af gaan nemen naar 4% naar 3% naar 2% van het lichaamsgewicht.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#711731
Vanaf 4 weken kan een pup op de kvv. Die van jou nu overzetten is dus geen probleem. IK zou dit zo snel mogelijk doen. Een pup eet zo'n 50 gram per kg. lichaamsgewicht. Dit is een richtlijn, zodra je ziet dat die wat inleverd de hoeveelheid opvoeren.

(goed gedaan meid!)
Door danou2004
#711734
[quote="Lizzy"]
Vanaf een leeftijd van 4 weken.

Wat bedoel je met "wat is dan het beste voor hem"?

Hoeveel versvlees je hem moet geven: een pup eet 5% tot 10% van het huidige lichaamsgewicht. 5% is dan voor een pup van een groot ras en 10% voor een pup van een mini-ras. Voor Bruno zou ik dus 5% van zijn lichaamsgewicht geven.

Hoe ouder de pup wordt, de minder hij weer gaat eten. Dus bij een leeftijd van ongeveer 4 maanden groeit de hoeveelheid voer niet meer mee met het lichaamsgewicht. De hoeveelheid voer stabiliseert zich (en je blijft dan dus steeds dezelfde hoeveelheid voer geven, ook als je pup zwaarder wordt). Bij een leeftijd van een maand of 7, zal de hoeveelheid langzaam af gaan nemen naar 4% naar 3% naar 2% van het lichaamsgewicht.
[/quote]Met het beste voor hem bedoel ik wat ik dan precies kan geven.gewoon smuldier wat danou ook al krijgt?en dat dan afwisselen met verschillende smaken?heb vanalles in de vriezer
Door Lizzy
#711743
Oh bedoel je zo.

Je hebt vele opties.

Je kunt alleen Smuldier Compleet geven. Volgens mij hebben ze niet zoveel verschillende Compleet-varianten bij Smuldier trouwens. Ergo, volgens mij hebben ze maar 1 complete versie.

Je kunt dus Smuldier Compleet afwisselen met een ander merk versvlees dat compleet is. Ik vind dat dit de voorkeur verdiend boven alleen 1 smaak Smuldier Compleet. Ik zou dan zelf voor een merk kiezen dat gemalen bot bevat. Maar goed, dat moet jij zelf natuurlijk uitmaken!

Je kunt Smuldier Compleet geven en af en toe afwisselen met Smuldier enkel-voudig. Maar, doe dit niet te vaak of vul het goed aan (denk daarbij aan vleesbot en groentes en ei ei vis en zuivel). Ik zou zelf ook zeker niet te vaak Smuldier pens en Smuldier hart erbij geven. Dat zijn allemaal al vleessoorten die ook ruim aanwezig zijn in Smuldier compleet.

Je kunt Smuldier Compleet geven en dit op een gezonde wijze aanvullen. Je kunt bijvoorbeeld 1 maal per week een paar rauwe sardientjes geven. Of een zalmkop. Je kunt af en toe een maaltje spiervlees met bijvoorbeeld groente van je eigen maaltijd geven. Je kunt 2 keer per week een lekker vers/rauw eitje met schil geven. Je kunt af en toe een lekker vleesbot geven, goed voor z'n tandjes! En ik denk dan in eerste instantie aan delen van hele kip. Of eendennek. Of eendkarkas. Of parelhoenkarkas. Of delen van heel konijn. Of een heel kwarteltje. En later, als ie wat groter is en vleesbot goed verteerd, kun je hem ook geitenribben geven. 
Door danou2004
#711749
Kvv met een pup is nieuw voor mij.danou kreeg pas na een paar maand vers omdat ik gewoon niet eerder wist dat dat beter was.Had er al wel van gehoord maar ze kreeg toen nog gewoon brok.Vind het gewoon allemaal een beetje eng om zo,n jong pupseltje ineens wat anders te geven al weet ik dat het goed zit maar ben denk ik bang dat hij tekort krijgt ofzo.
Ik ga voor mezelf eens even een week schema maken voor voer naar aanleiding van de antwoorden en dan kom ik er vast wel
Door danou2004
#711755
[quote="Tinker"]
Wat eet Bruno op dit moment dan als ik vragen mag?
[/quote]Die eet nog die puppybrokken van de fokker maar daar wil ik vanaf en net als danou vers geven.Die kleffe stinkdrollen vind ik maar niks want die worden steeds groter  :o
Door Lizzy
#711764
[quote="danou2004"]
Kvv met een pup is nieuw voor mij.danou kreeg pas na een paar maand vers omdat ik gewoon niet eerder wist dat dat beter was.Had er al wel van gehoord maar ze kreeg toen nog gewoon brok.Vind het gewoon allemaal een beetje eng om zo,n jong pupseltje ineens wat anders te geven al weet ik dat het goed zit maar ben denk ik bang dat hij tekort krijgt ofzo.
Ik ga voor mezelf eens even een week schema maken voor voer naar aanleiding van de antwoorden en dan kom ik er vast wel
[/quote]

Maar waarom vertrouw je er wel op dat alles wat hij nodig heeft wel in een brok zit en niet in een compleet versvlees?
Door danou2004
#711766
[quote="Lizzy"]
Maar waarom vertrouw je er wel op dat alles wat hij nodig heeft wel in een brok zit en niet in een compleet versvlees?
[/quote]op brokken vertrouw ik zeker niet maar dit krijgt hij nog omdat hij dit mee had gekregen maar ik wil er heel graag vanaf en het liefst zo snel mogelijk.En mn vriend was nog niet echt overtuigd van vers maar ik heb besloten het gewoon te doen en dat hij niet moet zeuren  :P Over een half uurtje krijgt hij weer eten.zal ik hem wat smuldier voorzetten?
Door Malamoods
#711770
Hoe oud is je pup nu? Ik heb Ikijok vanaf de eerste dag meteen, zonder pardon, op kvv gezet. Toen was hij 9,5 weken oud en had daarvoor bij de fokker ook brokken gehad. Uiteindelijk staat hij nu op volledig barf.... De kvv geef ik alleen als we eens een weekendje weggaan.... Of als ik tijdgebrek heb, maar da's zelden nog... De overgang van brok naar kvv is zonder problemen verlopen hoor, dus... Lekker die brokken wegsmijten en de kvv geven zou ik zeggen....

Rachel.
Door danou2004
#711774
[quote="Malamoods"]
Hoe oud is je pup nu? Ik heb Ikijok vanaf de eerste dag meteen, zonder pardon, op kvv gezet. Toen was hij 9,5 weken oud en had daarvoor bij de fokker ook brokken gehad. Uiteindelijk staat hij nu op volledig barf.... De kvv geef ik alleen als we eens een weekendje weggaan.... Of als ik tijdgebrek heb, maar da's zelden nog... De overgang van brok naar kvv is zonder problemen verlopen hoor, dus... Lekker die brokken wegsmijten en de kvv geven zou ik zeggen....

Rachel.
[/quote]Hij is nu 8 week maar groeit als kool een (vr)eet als de beste
Door Malamoods
#711778
Als je hond nog zo jong is, heeft hij nog maar heel kort brokken gegeten. Dan is de kans enorm groot dat de omschakeling naar versvlees helemaal geen problemen geeft! Ik denk zelfs dat nu overschakelen makkelijker is, dan over een aantal weken. Hoe eerder je overstapt, hoe makkelijker het zal gaan. Hoe langer hij gewend raakt aan die brokken, hoe meer ontgifting er kan gaan plaatsvinden... Niks afbouwen, ik zou hem a la minue overzetten...

ps. wel een lekker beessie!

Rachel.
Door danou2004
#711786
[quote="Malamoods"]
Als je hond nog zo jong is, heeft hij nog maar heel kort brokken gegeten. Dan is de kans enorm groot dat de omschakeling naar versvlees helemaal geen problemen geeft! Ik denk zelfs dat nu overschakelen makkelijker is, dan over een aantal weken. Hoe eerder je overstapt, hoe makkelijker het zal gaan. Hoe langer hij gewend raakt aan die brokken, hoe meer ontgifting er kan gaan plaatsvinden... Niks afbouwen, ik zou hem a la minue overzetten...

ps. wel een lekker beessie!

Rachel.
[/quote]Lief he?kan me ook niet meer voorstellen dat er een dag is geweest zonder hem...heb hem net nog even gewogen maar is is al 8 kilo!ik dacht rond de 7  ???
Door danou2004
#711815
[quote="Angelique"]
Ik zou wel wat meer variatie in merkjes geven.
[/quote]welke merken onder andere dan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door