Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Alithia
#709819
Hallo allemaal!

Schreef ik in mijn voorstelbericht nog dat ik brokken voerde omdat ik liever lui dan moe was… :-[

Na een paar weken hier lezen begon er toch wat te kriebelen. En niet alleen bij mij: mijn herderkruising Nina van anderhalf beet haar poten helemaal stuk. Daarnaast had ze al weken lang last van enorme jeuk aan haar linkeroor. Ik was al een paar keer bij de dierenarts langsgegaan, maar van mijt was geen sprake, en aan de voeten was ook niets te ontdekken.

Twee weken geleden was ik een hele dag weg, vanwege mijn cursus. Toen ik thuiskwam en de bench van Nina opendeed stormpelde ze eruit. Ze had van drie poten een teen zodanig afgeknaagd dat het vlees zichtbaar was. Het eelt was er helemaal af.  :o AU! Ik was het knagen al een tijdje aan het verbieden / voorkomen. Onder andere door het aandoen van een kap ’s nachts. Maar ja, dat is natuurlijk ook maar een lapmiddel en nog vervelend ook. Vervolgens ben ik dus het internet op gegaan om te zoeken naar de oorzaak van dit pootkluiven. Mijn hond is geen gestresst typje. Wel heel fanatiek, maar thuis gewoon rustig en relaxt. Opvallend genoeg vond ik nog de meeste informatie op versvoer forums! Hmmmm….

Die maandag dus gelijk maar vlees ingekocht. Ik zou het eens een weekje proberen. Nou, dat was voor mijn honden geen probleem! Ze knaagden zich vrolijk door de kippenvleugels en runderschenkels heen. Na drie dagen kreeg Nina al een zachtere vacht. Nu na tien dagen is niet alleen de vacht van Nina verbeterd, maar ook die van mijn zwarte koningspoedel Plumeau van 6 jaar. Plumeau was al vanaf 1.5 jaar grijs aan het worden, en geloof het of niet, die vacht van Plumeau wordt zwarter!!!

OK. Ik ben dus overtuigd. En ik ben overstag. Ik ga over op vers. Ben nu al een paar dagen fanatiek aan het zoeken naar een vrieskist. Wat een vragen heb je dan opeens! Kist of kast? Hoeveel liter? Etc. Als ik het nu goed begrijp is een kist makkelijker dan een kast omdat er meer in kan. 1 kg vlees neemt ongeveer 2 liter ruimte in beslag, dus een kist met inhoud van 300 liter zou ongeveer 150 kg vlees kunnen bevatten. Nu nog een goeie vinden huh. Want pas daarna denk ik dat ik echt verantwoord aan de gang kan. Nu koop ik nog vlees bij de supermarkt, en dat is na tien dagen toch al een hele dure grap aan het worden!

Maar goed, ik ben dus OM!  ;D

Alithia
Door Mevroi Kruim
#709829
Gefeliciteerd! Vooral je honden  ;D

Kist kan meer in dan kast maar is lastiger met er iets uithalen en goed indelen. Je kunt er boodschappenkratten inzetten, dat vergemakkelijkt het overzicht houden. Ik ahd een kist en heb nu een kast, daar ben ik echt supertevreden mee. Mocht er ooit nog iets bijkomen dan wordt dat een kist voor de grote dingen.
Door Elvira
#709833
Een kist is goedkoper en er kan meer in. Ik heb met de ladendiepvries gehad dat  ik een la niet meer open kreeg, hier zaten lamsribben in. Toen heb ik een kist gekocht. Het is wel veel moeilijker alles terug te vinden. Wat betreft de oren : ik heb gehoord van honden die altijd ooronstekingen hadden, nadat ze op rauwe voeding overgingen hebben ze er geen last meer van gehad. 

Veel plezier met het rauw voeren van je honden, het is een genot om ze te zien eten, vind ik
Door Lizzy
#709878
Hee, geweldig dat je OM bent ;D! Gefeliciteerd. Ik heb zelf 3 kasten en een kist. Kasten zijn veel overzichtelijker en daarom handiger. Maar ik vind een kist ideaal... En het ideaalst is beide ;D. Nee serieus, ik heb de kleine dingetjes zoals pakjes kip en pakken pens en pakjes orgaanpakket en pakjes eendennek en bakjes groentemix in de kast. Lekker overzichtelijk. En de hele prooidieren, grote vleesbotten zoals geitenribben, lamsribben, kalfswervels in de kist.
Door Alithia
#710029
:D Tja, mijn honden maken ook niet echt bezwaar moet ik zeggen!

De lol die ze nu aan het eten hebben, dat is gewoon lachen! Vol verwachting wordt er naar de bak gestaard...

Als ie wordt neergezet wordt er eerst gekeken wat er vanavond nou toch weer allemaal in zit. Vandaag voor het eerst pens... (smuldier) op een laagje rijst, afgetopt met kippenvleugels en een mergpijpje. Goh.... dan wordt 't kiezen!  ;)

Hmmmm... nou, ehm, die kippenvleugels ken ik nou wel. Die leg ik even opzij. Huh... bruine stinkbrei? Dat zal dan die pens wel zijn. Rijst. hmmm aardig. Maar eerst het vlees! Het aandachtige gepier in die bak!  8) stukje voor stukje eten, in alle rust. Wat een verschil met dat geschrok van de brokken. Ik heb er zelf net zoveel lol in als de honden!

Wat betreft de vriezer: een kast neemt minder vloer in beslag, maar ik heb al een kleintje (zit vol met ons eigen eten). Het wordt waarschijnlijk dus wel een kist. En die moet in de schuur staan, waar het bij vorst buiten ook wel in de schuur wil vriezen. Bij sommige vriezers zie je staan dat de omgevingstemperatuur niet lager mag zijn dan 18 graden. Hebben jullie daar wel eens op gelet? Is er nog iemand die zijn vriezer in de koude schuur heeft staan, en zo ja, geeft dat problemen?

Alithia
@Lupa: ze vervelen zich zelden hier hoor! En ook als ik de hele dag weg ben worden ze minstens 1.5 uur uitgelaten! Het pootkluiven zie ik meer als een soort fixatie. (Die nu gelukkig minder wordt!)
Door tieneke
#710072
Wat fijn dat je ''om'' bent  :D
Zou de rijst weglaten,rijst =koolhydraat=graan en is vaak 1 van de grote veroorzakers van jeuk en andere klachten en de schenkel is weer een echte tandensloper met ook nog vaak afgebroken tanden en kiezen als gevolg,beter is het om lekkere vers lamsribben of kalfsribben te geven is ook nog eens een perfecte tandenborstel!
Sowiezo moet je niets meer geven van brood,pasta,hondenkoekjes,etc en kijken hoe de ene hond het verder doet op alleen rauw,veel succes!
Door Mevroi Kruim
#711520
[quote="Alithia"]
:D Tja, mijn honden maken ook niet echt bezwaar moet ik zeggen!

De lol die ze nu aan het eten hebben, dat is gewoon lachen! Vol verwachting wordt er naar de bak gestaard...

Als ie wordt neergezet wordt er eerst gekeken wat er vanavond nou toch weer allemaal in zit. Vandaag voor het eerst pens... (smuldier) op een laagje rijst, afgetopt met kippenvleugels en een mergpijpje. Goh.... dan wordt 't kiezen!  ;)

Hmmmm... nou, ehm, die kippenvleugels ken ik nou wel. Die leg ik even opzij. Huh... bruine stinkbrei? Dat zal dan die pens wel zijn. Rijst. hmmm aardig. Maar eerst het vlees! Het aandachtige gepier in die bak!  8) stukje voor stukje eten, in alle rust. Wat een verschil met dat geschrok van de brokken. Ik heb er zelf net zoveel lol in als de honden!

Wat betreft de vriezer: een kast neemt minder vloer in beslag, maar ik heb al een kleintje (zit vol met ons eigen eten). Het wordt waarschijnlijk dus wel een kist. En die moet in de schuur staan, waar het bij vorst buiten ook wel in de schuur wil vriezen. Bij sommige vriezers zie je staan dat de omgevingstemperatuur niet lager mag zijn dan 18 graden. Hebben jullie daar wel eens op gelet? Is er nog iemand die zijn vriezer in de koude schuur heeft staan, en zo ja, geeft dat problemen?

Alithia
@Lupa: ze vervelen zich zelden hier hoor! En ook als ik de hele dag weg ben worden ze minstens 1.5 uur uitgelaten! Het pootkluiven zie ik meer als een soort fixatie. (Die nu gelukkig minder wordt!)
[/quote]

Ja, ikke. Ik had een tweedehands kist in de garage staan en die deed het niet meer als de temperatuur onder de 10º kwam. Niet echt praktisch. Ik heb nu een nieuwe kast, die staat binnen en doet het altijd.
Er zijn hele dure kisten/kasten die minder temperatuurgevoelig zijn en de nieuwe zijn ook veel beter geisoleerd dus dan is het niet zo'n drama alstie het eens wat minder doet. Maar er hangt wel een prijskaartje aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#711645
Ik heb de vrieskast in de schuur staan, eentje speciaal voor koude ruimtes. Tot nu toe doet hij het prima, maar ja, het heeft hier maar een paar nachten een klein beetje gevroren (hij staat er pas sinds de zomer). Duidelijk is dat hij met 0-10 graden geen problemen heeft. Het was niet de goedkoopste die er te krijgen was maar hij was ook niet zo heel veel duurder.
Door Alithia
#714022
Ik heb uiteindelijk toch maar voor een nieuwe gekozen. Zaterdag komt hij. Het is er eentje van 300 liter inhoud en hij kan tegen koude ruimtes.

Vanaf volgende week kan ik gaan inslaan! Ik woon in Ermelo, iedereen die mij wat te bieden heeft en in de directe omgeving woont is van harte welkom!

:)

Alithia
Door Alithia
#715092
:D :D :D

Hij staat er.... mijn fonkelnieuwe vrieskist! Wat een PLEK!!!

Vanmiddag gelijk goedkope groenten gekocht en licht geblancheerd in afgepaste porties ingevroren. En ook al voor een hele week het menu voor beide honden klaargemaakt, afgewogen en in van die handige ziplockzakjes gedaan.

Wat een ruimte, heerlijk zeg! Ik heb een paar 9 liter curverboxjes gekocht, sticker erop met de naam van de hond en invriezen maar! Toen ik klaar was met alles wat ik al had gekocht en klaargemaakt en de hele boel had ingericht was had ik nog zoveel plek over dat ik gelijk mijn vrieskast maar heb leeggehaald!

Die staat nu te ontdooien, kan ik die eens even lekker schoonmaken, en alles paste nog met gemak in de kist erbij. Ik ben eigenlijk niet zo'n huisvrouw, maar al dat geordende vries-spul geeft me toch wel een erg voldaan gevoel!  :P

Vanaf maandag kan ik eens op mijn gemakkie gaan kijken wat er allemaal te vinden is in de buurt en dan langzaam maar zeker de hele kist vullen...

Bedankt voor alle tips! Enneh, nu ik kipkarkassen e.d. kwijt kan geef ik ze geen runderschenkel meer hoor!

Alithia
Door roefus
#715094
Da's het begin van de ellende....een fonkelnieuwe vriezer.  ;D ;D ;D
Voor je het weet is-ie vol, en raakt hij leger....dan denk je weer hoe hij vol moet worden  ;)
Door tieneke
#715239
[quote="Alithia"]


Vanmiddag gelijk goedkope groenten gekocht en licht geblancheerd in afgepaste porties ingevroren.


[/quote]
Niet meer blancheren,het is de bedoeling dat je de groenten volledig ongekookt geeft ;)
Dus alles wassen,pureren en dan pas invriezen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#715372
[quote="tieneke"]
Niet meer blancheren,het is de bedoeling dat je de groenten volledig ongekookt geeft ;)
Dus alles wassen,pureren en dan pas invriezen.
[/quote]

Hier krijgen ze ook alles geblancheerd, meer hap en meer smaak.
Door ulla
#715588
;)Die hap is visueel,en gepureerd lijkt mij de smaak ook niet verkeerd.
Hier gaat er trouwens van alles doorheen.
Sardines,soms ei,yogurt standaard,anders krijg ik geen prut in de blender.
E ze vinden het heerlijk :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door