Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fido
#711262
Onze twee siamezen worden rauw gevoerd, kvv en barf.
De voordelen van rauwe voeding (en de lol) wegen bij ons het zwaarst maar de katten zijn wel verschrikkelijke, vol energie zittende monsters.

Ze vliegen over je heen, nemen sprongen zoooooo groot door de halve kamer heen. Je schrikt je af en toe lam.
Je kan niets op tafel, aanrecht enz laten liggen of het wordt opgegeten. Zelfs als ik sta te koken en ik draai me om dan wordt er al gejat >:(
Lades worden opengemaakt, inhoud wordt op gekauwd, schoenveters of andere touwtjes worden doorgebeten, plastic tassen worden opgegeten, zelfs de omgeslagen rand vuilniszak om de vuilnisbak gaat eraan.
Als je naar de keuken loopt dan blèren ze al om eten.

Nu niet denken dat ze niet genoeg te eten krijgen want dat krijgen ze wel. Meer voeren maakt ze dikker.

We zijn al een tijdje aan het experimenteren wat dit gedrag kan indimmen.
voeren op verschillende plekken
op verschillende tijden voeren
voer verstoppen
bulk voeren
langere tijd (24uur) tussen de voerbeurten
geen kvv maar alleen barf
grote stukken vleesbotten zodat ze er een tijd mee bezig zijn

Het geeft geen verbetering. Af en toe zeggen we in een grap; We gaan jullie brokken geven, heb je lekker pijn in je buik en blijf je rustig ;)

Dat onze katten niet de enige monsters zijn weten we ondertussen :D
Een aantal klanten die van brok overgegaan zijn naar rauwe voeding hebben ons kenbaar gemaakt dat hun kat(ten) zo veranderd zijn. Ze springen op de aanrecht, zijn zeer voergericht enz enz.
Natuurlijk leggen wij uit dat ze nu gezonde vol energie katten, met katteninstinkt hebben gekregen. Dat het dus bewijst dat met die brok de kat niet lekker in zijn vel zat.

Helaas zijn er ook eigenaars die door dit gedrag weer stoppen met rauw te voeren.

Wat is jullie ervaring?
Is dit een "prijs" die je betaald voor rauwvoeren bij katten? Of hebben jullie daar een oplossing voor gevonden?
#711285
hihih het klinkt hier ook erg bekend maar het heeft iets geholpen om ze bij elke maaltijd een vleesbot te geven. Als ze KVV krijgen vind ik ze ook heeeeel erg en dat probeer ik mede daardoor ook tot een minimum te beperken...

Al mijn vorige katten kregen alleen brok en die deden dit ook trouwens.... ( ik had geen vuilnisbak maar een bioemmer met klem en die kregen ze nog open!)
#711343
Heb hier ook twee siamezen maar ik herken niets in jou verhaal.Hier eten ze ook bijna geen vers :'( :'( :'(Wat ik ook doe ze vertikken het om alles mee te eten.
Ben al blij dat ze een heel klein beetje rund paard en kipfilet eten maar dan moet het al gemalen zijn en een grote hoeveelheid van dat smerige blik voor erdoor :-[ :-[
Vis vertikken ze helemaal . :'( :'((eigen wijze krengen)
#711435
Dat zal hier niet gebeuren maar mijn eten zit dan ook in een kast met een slot erop.....

hahahahah klinkt bewust maar kwam gewoon zo uit!

Maar ik heb nog even goed op ze gelet vandaag en eigenlijk valt het wel mee, ze denken gewoon vanaf 4 uur dat het etenstijd is. Dat is dus drie uur struikelen voor ons.

Gelukkig snappen ze hier niet dat je ook kan miauwen!  :D :D :D
#711925
Hier zijn het net een partij wilde panters,zodra je met de bak vlees aankomt komen ze aangerend en hangen die krengen met hun vlijmscherpe nagels dwars door je broekspijpen!zodat je ze letterlijk en figuurlijk van je af moet schudden.
Dan moet je voor je eigen veiligheid voor alle 6 een stuk vlees op de grond gooien zodat je hierna de bak veilig op de grond kan zetten zonder nagels die ze in je hand slaan  >:( ondertussen is het net Artis met gillen,geslis,gegrom,en elkaar ontwijken  :o....alleen de 2 moeders en 1 kitten mag ik dan aaien terwijl ze in mijn buurt zitten te eten,de rest denkt:afblijven van mijn kipkluif of ander stuk vlees.
Als ze de aardige partij barf op hebben gaan ze slapies doen  8)...tot ze je uren later weer horen en dan denken dat ze weer eten krijgen  ::) echt irritant zijn ze dan en blijven voor je voeten lopen zodat je af en toe je nek breekt.
Nu ben ik er even vanaf en mag Jaco het doen...die schrok zich de eerste keer rot toen ze in zijn been hingen en hem hierna met bak en al in zijn handen grepen  ;D ;D ;D ;D

Het is wel een verschilletje vergeleken met onze eerste katten vroeger die volledig op brok stonden,ook de 2 moeders van de kittens stonden in het begin half op brok...moet je ze nu zien...net of er een nieuwe batterij inzit  :D
#712402
tieneke schreef: Hier zijn het net een partij wilde panters,zodra je met de bak vlees aankomt komen ze aangerend en hangen die krengen met hun vlijmscherpe nagels dwars door je broekspijpen!zodat je ze letterlijk en figuurlijk van je af moet schudden.
Dan moet je voor je eigen veiligheid voor alle 6 een stuk vlees op de grond gooien zodat je hierna de bak veilig op de grond kan zetten zonder nagels die ze in je hand slaan >:( ondertussen is het net Artis met gillen,geslis,gegrom,en elkaar ontwijken :o....alleen de 2 moeders en 1 kitten mag ik dan aaien terwijl ze in mijn buurt zitten te eten,de rest denkt:afblijven van mijn kipkluif of ander stuk vlees.
Als ze de aardige partij barf op hebben gaan ze slapies doen 8)...tot ze je uren later weer horen en dan denken dat ze weer eten krijgen ::) echt irritant zijn ze dan en blijven voor je voeten lopen zodat je af en toe je nek breekt.
Nu ben ik er even vanaf en mag Jaco het doen...die schrok zich de eerste keer rot toen ze in zijn been hingen en hem hierna met bak en al in zijn handen grepen ;D ;D ;D ;D

Het is wel een verschilletje vergeleken met onze eerste katten vroeger die volledig op brok stonden,ook de 2 moeders van de kittens stonden in het begin half op brok...moet je ze nu zien...net of er een nieuwe batterij inzit :D
Dit bedoel ik dus :D
Kan je begrijpen dat er klanten zijn die stoppen met rauw voeren en weer naar de brok, en dus rustige katten, terug gaan?
Dat is wat ik zo jammer vindt en helaas hebben we nog niet de oplossing gevonden om dit gedrag iets af te vlakken, vandaar dat ik hoopte dat hier iemand de "gouden" tip heeft ;)

Ps er zijn ook eigenaren die heel blij zijn dat hun kat 'tot leven is gekomen' ;D
#712407
Fido schreef:

Ps er zijn ook eigenaren die heel blij zijn dat hun kat 'tot leven is gekomen' ;D
Ik ook ze zijn hier met 4 maand naar barf gegaan en ze zijn gewoon veel leuker!!!!!
Het zijn nu jonge beesten ................
Door Boefke
#712427
Fido schreef: Dit bedoel ik dus :D
Kan je begrijpen dat er klanten zijn die stoppen met rauw voeren en weer naar de brok, en dus rustige katten, terug gaan?
Dat is wat ik zo jammer vindt en helaas hebben we nog niet de oplossing gevonden om dit gedrag iets af te vlakken, vandaar dat ik hoopte dat hier iemand de "gouden" tip heeft ;)

Ps er zijn ook eigenaren die heel blij zijn dat hun kat 'tot leven is gekomen' ;D
Nou, mijn katten zijn idd behoorlijk tot leven gekomen! Maar ja, ik kan me idd voorstellen dat er mensen zijn die daar eigenlijk stiekum helemaal niet zo blij mee zijn :-\ jammer hoor...
#712495
Tja ... ik kan begrijpen dat het als een schok komt wanneer je katten zich echt naar hun aard gaan gedragen, als je daarvoor alleen couch potatoes gewend was  ;D Ik persoonlijk merk trouwens niet zoveel verschil in activiteitenniveau, wel in algehele gezondheid. Maar ik heb ook een kattenbejaardentehuis  8)

Ik weet niet hoe oud jouw katten zijn Fido, maar eerlijk gezegd denk ik dat je met Siamezen nou eenmaal altijd van die ADHD-figuren hebt, ook met brok. Zo als jij ze beschrijft ken ik ze ook van vrienden en kennissen, ook als ze brok eten. Hoort nou eenmaal bij het ras.
En verder vraag ik me af of ze zich niet vervelen. Misschien moeten ze meer te doen hebben?
#712504
Hier vertonen de vier katten die hier rondlopen ook dat gedrag. Het zijn echt net echte tijgers  :o Vooral de twee jongste van dik 5 maanden worden helemaal wild als het voedertijd is. Ze rennen en vliegen en springen het vlees of wat ik dan ook geef bijna uit mijn handen.
De twee oudere genieten ook zo ontzettend van hun eten nu en ze zijn helemaal opgeleefd. Ze spelen meer, zijn alerter en slapen niet meer de godsganse dag. Ze denken ook echt dat ze echte tijgers zijn als je ze hoort grommen tijdens het eten  ;D :D

Geweldig!!

Groetjes,

Fieke
#712820
Wat je beschrijft herken ik aan een van onze 6 katten, maar zij ging letterlijk bijna dood van de brokken. Nu is het weer een super actieve jonge hinde van 13 jaar i.p.v. een mopperende oude taart.

De rest is net zo actief als ze waren op de brokken, ik zie wel verschil in een betere vachttextuur en een algehele mooiere vacht, minder en vastere poep. Verder als ik ze onbeperkt laat eten, dan laten ze het gewoon staan, ze zijn nu allemaal mooi op gewicht terwijl ze kunnen eten zoveel ze willen. Als ik dat met brokken deed dan waren ze veel te dik.
Verder maakt het niets uit qua gedrag, alleen bij die toenmalig zieke kat (voedselintolerantie en nieren).

Wellicht een kwestie van het ras, Maine Coons zijn een stuk stoicijnser dan Siamezen - die vind ik veel te druk en aanwezig - kwestie van smaak :)
#712990
;D ;D,Heel herkenbaar. Sinds Smirnoff van de brokken af is, worden er heftige pogingen ondernomen om de koelkast open te krijgen. Eten klaarmaken is een ramp wanneer hij in de keuken is, alles wordt uit je handen gemept.
En als Ascha heeft gegeten,wordt hij helemaal onderzocht of er misschien nog een klein stukje vlees aan z'n kin hangt.
#712993
Ik heb zelf geen kat maar mijn zus heeft er drie waaronder 2 siamezen waarvan er een te dik is. Nu heb ik haar ingelicht over barfen en Kvv en dat dat voor haar kat veel beter zal zijn dan de peperdure light-brokken van de dierenarts. Ze gaat in ieder geval proberen of hij KVV lust! Ik hoop dat het gaat lukken en dat alle drie de katten uiteindelijk over gaan op barf/kvv.
Maar voor de zekerheid laat ik haar dit topic maar niet lezen ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door