Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Truus
#711157
Zou het nodig zijn om een oudere hond wel voor weil in te enten omdat misschien de weerstand minder wordt met de ouderdom?
Ik ent niet meer maar elk jaar twijfel ik hier over. Timo is 12.
Hoe denken jullie hier over ?
Door conleeuw
#711180
Truus schreef: Zou het nodig zijn om een oudere hond wel voor weil in te enten omdat misschien de weerstand minder wordt met de ouderdom?
Ik ent niet meer maar elk jaar twijfel ik hier over. Timo is 12.
Hoe denken jullie hier over ?
hoe ik voor mijzelf deze beslissingen maak is vrij simpel, maar dan nog twijfel ik.... ik vraag mijzelf af... stel nou dat ze het krijgt, en daaraan bezwijk, zal ik mijzelf het dan vergeven. Met Bess was mijn gevoel heel duidelijk, nee... dus, Bess is als pup volledig geent, en toen in de tussenliggende jaren helemaal niet, pas toen ze ouder werd ben ik weer gaan enten zo ongeveer 12... met mijn jonge honden twijfel ik nog steeds over weil, vooral omdat Dot zo'n water rat is...... ben er nog niet uit, de andere entingen hebben ze dit jaar niet meer  gehad ;) en zullen ze ook niet krijgen tot ze ouder zijn, veel ouder ;) sterkte met het maken van deze beslissing :-*
Door Truus
#711185
Dus als ik het goed begrijp dan ben jij wel vóór enten van honden op oudere leeftijd?
Ik ben het met je eens dat je je jezelf moet af gaan vragen van: stel dat ze toch iets krijgen, hoe reageer je dan....
Ik vind het moeilijk. Ben er wel over eens dat ze genoeg afweer hebben en ben tegen overenten. Een oudere hond kan zwakker worden en waar doe je nu goed aan.
Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden :-\
Door Cathy
#711190
Mijn oudste van 10 ent ik niet meer , ze mag  hier nergens het water van mij meer in , komt anders onder de uitslag te zitten .

Gr Jet
Door Truus
#711194
Cathy schreef: Mijn oudste van 10 ent ik niet meer , ze mag  hier nergens het water van mij meer in , komt anders onder de uitslag te zitten .

Gr Jet
Niet alleen door zwemmen in water kunnen het ze krijgen maar ook door andere oorzaken:

INFECTIE
Ziekte van Weil wordt veroorzaakt door bacteriën (leptospiren). Er zijn zeer veel sero- en subtypen van deze ziekteverwekkers bekend, waarvan een 20-tal de hond ziek kunnen maken. Met welk type een hond besmet kan raken, hangt sterk van zijn leefomstandigheden af (stad, platteland, buitengebied). De ziekteverwekker bevindt zich in de urine van het geïnfecteerde dier en via deze urine wordt de ziekte verspreid. Bijvoorbeeld door likken of snuffelen van hond tot hond, of via besmet (vooral stilstaand) water of vochtige bodems (modder). Maar ook besmet voedsel of drinkwater of de urine of beet van een knaagdier (ratten) zijn mogelijke besmettingsbronnen. Verder kunnen ook koeien en varkens kunnen als tussengastheer een besmettingsbron vormen.
Door conleeuw
#711196
Truus schreef: Dus als ik het goed begrijp dan ben jij wel vóór enten van honden op oudere leeftijd?
Ik ben het met je eens dat je je jezelf moet af gaan vragen van: stel dat ze toch iets krijgen, hoe reageer je dan....
Ik vind het moeilijk. Ben er wel over eens dat ze genoeg afweer hebben en ben tegen overenten. Een oudere hond kan zwakker worden en waar doe je nu goed aan.
Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden :-\
ja, ik weet dat het controversieel is, oude honden enten, maar ik heb toch het gevoel dat ze niet meer zo sterk zijn, dus als ze iets oplopen kunnen ze het niet zo makkelijk afschudden als een jonge hond, dus voor mijn gevoel zijn puppies en oude honden kwetsbaar, daarom heb ik wel geent....... nogmaals, het is een persoonlijke opvatting.  ;) ik zal het denk ik weer zo doen, tenzij er natuurlijk nieuwe info beschikbaar is waardoor ik besluit om toch maar niet te enten, gelukkig zijn mijn twee dames nu 3 en 4 dus hoef ik mij daar voorlopig nog niet zo druk om te maken, hoewel weil een knelpunt blijft ;) wat ik al schreef, Dot is gek op water, en de sloten hier vergaan van de ratten, tuurlijk loopt ook Jazz aan de waterkant te snuffelen, dus.......kweethetnogniet
Gebruikersavatar
Door Hitam
#711364
Ik wordt persoonlijk steeds kritischer ten aanzien van de weill enting.
Zeker na het lezen van het boekje van Monica Peichl.
Het is toch een entstof die zeer vervelende reacties kan geven en om die reden bij mensen niet meer gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#711369
Dit blijft toch een lastig onderwerp. Ik heb dit jaar voor het eerst Indy niet geent tegen Weil. Maar ik ben er nog steeds niet zeker van of het nou zo verstandig is. Want stel dat hij het wel krijgt, dan is het mijn schuld. pfff lastig hoor.
Hitam schreef: Ik wordt persoonlijk steeds kritischer ten aanzien van de weill enting.
Zeker na het lezen van het boekje van Monica Peichl.
Het is toch een entstof die zeer vervelende reacties kan geven en om die reden bij mensen niet meer gebruikt wordt.

Aan wat voor reacties moet ik dan denken?

Volgend jaar is het 3 jaar geleden dat hij z´n laatste cocktail heeft gehad. Moet ik dan weer enten tegen Weil of kun jë de cocktail ook in iets anders oplossen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#711602
De lepto enting bevat hele bacterien en dat zijn meer dan 3000 verschillende eiwitten waaronder bacteriele endotoxinen. Die kunnen erg veel vervelende reacties oproepen: allergische reacties, ontstekingen op verschillende plaatsen waaronder in hersenen en onderdrukking van het immuunsysteem.
In combinatie met andere entingen zorgt dat ervoor dat die minder goed werken.

Bij mensen worden er geen enkele entstof meer gebruikt waar hele bacterien in zitten.
Door Truus
#711604
Hitam schreef: De lepto enting bevat hele bacterien en dat zijn meer dan 3000 verschillende eiwitten waaronder bacteriele endotoxinen. Die kunnen erg veel vervelende reacties oproepen: allergische reacties, ontstekingen op verschillende plaatsen waaronder in hersenen en onderdrukking van het immuunsysteem.
In combinatie met andere entingen zorgt dat ervoor dat die minder goed werken.

Bij mensen worden er geen enkele entstof meer gebruikt waar hele bacterien in zitten.
Ik ben er uit..ga dus niet enten voor weil. Bedankt Tannetje, moest dit weer even horen.
Door Cathelijn
#711742
Fijn dat je er uit bent Truus. Ik nog niet...

Jonas heeft twee jaar geleden alleen Weil gehad, vorig jaar niks.
Floor heeft anderhalf jaar geleden alles gehad voordat ze bij mij kwam. Daarna niks meer.
Ze gaan misschien mee naar Hongarije dit jaar, dus ik ga me nog even beraden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door