Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jaap/bruno
#709944
Hallo,

Ik heb een bordeauxdog pup van ongeveer 5 maanden en ik voer sinds een maand of drie Carnibest natuur.
Hij doet het er erg goed op.
Als ik op de site van CB lees dat een opgroeiende pup 40-50 gr/kg lichaamsgewicht mag hebben , dan kom ik nu uit op ongeveer 1.4 kg CB/dag.
Hond weegt nl bijna 30 kg.
Ik vindt dit erg veel en wordt ook duur, en ik  voer hem nu als volgt ;

per dag;

1 kilo CB
200 gr kippennekken
100 gr kippenhart en af en toe een beetje kippenlever
en twee kippenvleugels om de dag

1 dag in de week geef ik hem CB en een zalmkop.
Gisteren ook voor het errst een panharing gevoerd (niet schoongemaakt )

Voer ik hem zo genoeg, of teveel ?

Hond is absoluut niet dik en vraagt eigenlijk om meer eten.
Door judith1967
#709993
Kippe hart en lever is orgaan en dat zit al voldoende in CB.
Dan zou je hem beter iets van spiervlees erbij kunnen geven.En dan iets anders dan rundvlees.Bijv iets van  geit of lam of schaap of kip of hert en paard.
Door tieneke
#710079
Je geeft al kippebotten etc dus zou ik een grote vriezer aanschaffen en lekker gaan barfen  ;)
Is stukken goedkoper dan kvv met de juiste adresssen.
Door Lizzy
#710193
jaap/bruno schreef: Hallo,

Ik heb een bordeauxdog pup van ongeveer 5 maanden en ik voer sinds een maand of drie Carnibest natuur.
Hij doet het er erg goed op.
Als ik op de site van CB lees dat een opgroeiende pup 40-50 gr/kg lichaamsgewicht mag hebben , dan kom ik nu uit op ongeveer 1.4 kg CB/dag.
Hond weegt nl bijna 30 kg.
Ik vindt dit erg veel en wordt ook duur, en ik  voer hem nu als volgt ;

per dag;

1 kilo CB
200 gr kippennekken
100 gr kippenhart en af en toe een beetje kippenlever
en twee kippenvleugels om de dag

1 dag in de week geef ik hem CB en een zalmkop.
Gisteren ook voor het errst een panharing gevoerd (niet schoongemaakt )

Voer ik hem zo genoeg, of teveel ?

Hond is absoluut niet dik en vraagt eigenlijk om meer eten.

Ja, Bordeauxdoggen eten veel.... Een pup van 30 kg van deze leeftijd zal, denk ik, maximaal 5% van zijn lichaamsgewicht eten. Dat is 1500 gram per dag. En nu of zeer binnenkort zal de hoeveelheid voer die hij nodig heeft al gaan dalen naar 4%. Maar, tegen die tijd weegt hij meer, dus het beste houd je dat gewoon goed in de gaten.

Ik snap dat Carnibest erg duur is. Kun je twee dingen doen: of deels zelf gaan samenstellen, of een ander merk versvlees erbij gaan voeren dat goedkoper is. Dat eerste verdiend mijn voorkeur. Maar, zoals je dat nu doet: ik zou daar toch wat kleine aanpassingen in maken. Je moet het zo zien: je hond krijgt Carnibest en daar zit al kip in. En jij voegt toe: kip en kip en zalmpanharing. Volgens mij kan dat beter, maar de vraag is natuurlijk wel een beetje of je daarmee dan werkelijk goedkoper uit bent dan wanneer je gewoon 1,5 kg Carnibest per dag voert.... Als je aan goedkope adressen kunt komen: zeker weten!

OK, je voert dus nu ongeveer 2/3 Carnibest en 1/3 zelf samengesteld.

Het zou mooi zijn als je dit soort toevoegingen van louter kip weet te beperken tot maximaal 2 maal per week. En dan 1 maal per week een zalmkop. En 1 maal per week panharing. Of een lekker vleesbot zoals geitenrib (geef nooit enkele ribben!) of een kalkoennek met wat pens. Kijk met kalkoennek ook altijd even goed of je hond 'm niet in 1 keer naar binnen wil klokken! Dan heb je al 4 dagen 'gedekt'. Ik zou dan zelf 1 maaltijd met bijvoorbeeld eendennekken of eendenkarkassen geven, 2 maaltijden met spiervlees kunnen geven. Bijv. runderkopvlees of kalkoenvlees of hertenvlees of lamsvlees of geitenvlees - zie adresjes in Vraag & Aandbod - met bijvoorbeeld de restjes groente van je eigen maaltijd (geen prei/ui). Bijvoorkeur geef je bijvoorbeeld 1 x runderkopvlees (kun je goedkoop aan komen) en 1 keer geitensnippers (kun je ook goedkoop aan komen).

Dit geeft je pup meer afwisseling en dat is naar mijn smaak beter dan alleen kip en wat vis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door