Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#708944
Mijn vriendin heeft een Border Collie met huidklachten,gepaard met jeuk.Had haar geadviseerd om vers vlees te geven.
Maar ook gezegd dat ze visolie eens kon proberen.Die van de Hema(geef zelf de krachtige visolie)
Dat advies heeft ze opgevolgd en ze vertelde mij dat zij de gezuiverde visolie van de Hema heeft gekocht.

Wat is  het verschil er nu tussen?Geef zelf dus de krachtige visolie.
Maar dacht eigenlijk dat die ook gezuiverd was.

Wie weet dit?
Door Lizzy
#709359
Op de site van Hema kijkend: heb ik het idee dat ze gestopt zijn met de gezuiverde visolie. Ze verkopen nu een ander type, de Voordeelpot Visolie Omega 3 300 softgels. Ze heeft dan waarschijnlijk de laatste pot gezuiverde visolie.

De krachtige visolie bevat ook borage olie. Die bevat de gezuiverde visolie en deze nieuwe visolie niet. Bovendien zijn de verhoudingen visolie in beide capsules anders. De krachtige visolie capsules leveren per 2 capsules:

Visolie 2000 mg (waarin: EPA 18%* en DHA 12%*), Borageolie 400 mg (waarin: GLA 18%*), Vitamine E 20 mg. (*relatieve vetzuur percentages).

De gezuiverde visolie bevat per 3 capsules: 1500 mg waarvan EPA 18% en DHA 12%.

Er zit dus in de gezuiverde visolie capsules per 3 capsules minder EPA en DHA dan in de krachtige visolie capsules per 2 capsules.
Door Copin
#709424
judith1967 schreef: He,dankjewel,Lizzy :-*

Ben ik toch goed bezig met mijn Krachtige visolie :D
Kan je ook teveel visolie geven?? wat zijn symptomen en hoe kan/moet je snel ingrijpen??
Door judith1967
#709571
Copin schreef: Kan je ook teveel visolie geven?? wat zijn symptomen en hoe kan/moet je snel ingrijpen??
Poehee,daar kan ik je geen antwoord op geven. :-[
Ik geef iig Cairo 2 x daags zo'n krachtige visolie caps.Deze dosis geeft ik omdat het ook goed is voor de gewrichten.Cairo is 11 jaar
Cairo eet zowiezo 1 x in de week panharing.

Mss dat iemand anders het antwoord weet.
Lizzy,weet jij het!!!!?????
Door geer
#709572
Copin schreef: Kan je ook teveel visolie geven?? wat zijn symptomen en hoe kan/moet je snel ingrijpen??
Teveel is nooit goed, maar volgens mij kan een hond redelijk wat omega 3 binnenkrijgen voor het teveel is...Volgens mij ligt het gevaar meer in het overdoseren van Omega 6 vetzuren, en dan met name voor mensen. Honden krijgen in hun voeding veel minder vetten binnen dan mensen, bij mensen doseer je omega 6 al snel over, bij honden niet echt. Maar teveel werkt ontstekingsbevorderend, in plaats van remmend. Al moet Tan dit maar even bevestigen ;D
Door Lizzy
#709578
Teveel visolie veroorzaakt diarree. Dat sowieso. Maar er staat ook op iedere verpakking dat je je aan de aanbevolen hoeveelheid moet houden. Ik denk dat dat weer vanwege de eventuele maag/darmbezwaren is, met visolie.
Door beestenboel
#709582
In visolie heb je veel kwaliteitverschillen, als er EPA 18% en DHA 12% in zit is dit een redelijk lage dosering. Die % geven aan hoe zuiver de violie is, dus hoe goed de kwaliteit is. Als je echt een goede wil hebben moet minimaal komen aan: EPA 30%* en DHA 20%
De HEMA kan natuurlijk wel zeggen dat het een sterke visolie is, maar vergeleken met de betere viloliesupplementen is het een gemiddelde dosering. Het is ook goed hoor, maar er zijn sterkere.

En inderdaad het is niet goed te veel visolie binnen te krijgen...te veel is nooit goed. Met vetzuren (bijv. omega 3,6 en 9) is het belangrijk dat je een balans hebt. Ik weet dat mensen extra omega 3 nodig hebben omdat die verhouding vaak uit balans is, de meeste mensen krijgen te weinig omega 3 binnen waardoor je geen balans meer in die hoeveelheid vetzuren heb.

Ik weet niet meer precies wat die verhoudingen bij honden zijn, ik dacht dat het (omega 3,6,9 ) 1 : 2 : 2 is, maar als iemand die verhoudungen precies wil  weten moet ik dat weer even opzoeken.

Dus als je alleen maar visolie geeft is dat natuurlijk heel goed zeker voor de huid, maar als je dat heel lang wil gaan doen zou ik het toch aanvullen met de omega 6 (bijv. Tarwekiemolie)en 9 (olijfolie) om toch die balans te behouden.
Door Lizzy
#709583
beestenboel schreef: In visolie heb je veel kwaliteitverschillen, als er EPA 18% en DHA 12% in zit is dit een redelijk lage dosering. Die % geven aan hoe zuiver de violie is, dus hoe goed de kwaliteit is. Als je echt een goede wil hebben moet minimaal komen aan: EPA 30%* en DHA 20%
De HEMA kan natuurlijk wel zeggen dat het een sterke visolie is, maar vergeleken met de betere viloliesupplementen is het een gemiddelde dosering. Het is ook goed hoor, maar er zijn sterkere.

En inderdaad het is niet goed te veel visolie binnen te krijgen...te veel is nooit goed. Met vetzuren (bijv. omega 3,6 en 9) is het belangrijk dat je een balans hebt. Ik weet dat mensen extra omega 3 nodig hebben omdat die verhouding vaak uit balans is, de meeste mensen krijgen te weinig omega 3 binnen waardoor je geen balans meer in die hoeveelheid vetzuren heb.

Ik weet niet meer precies wat die verhoudingen bij honden zijn, ik dacht dat het (omega 3,6,9 ) 1 : 2 : 2 is, maar als iemand die verhoudungen precies wil weten moet ik dat weer even opzoeken.

Dus als je alleen maar visolie geeft is dat natuurlijk heel goed zeker voor de huid, maar als je dat heel lang wil gaan doen zou ik het toch aanvullen met de omega 6 (bijv. Tarwekiemolie)en 9 (olijfolie) om toch die balans te behouden.
Omega 6 vetzuren krijgt de hond (en mens) al in (te) ruime maten binnen via de voeding. Via kip en ander vlees. Omega 9 vetzuren hebben voor de hond geen enkele wetenschappelijke aangetoonde voordelen.
Door beestenboel
#709596
Lizzy schreef: Omega 6 vetzuren krijgt de hond (en mens) al in (te) ruime maten binnen via de voeding. Via kip en ander vlees. Omega 9 vetzuren hebben voor de hond geen enkele wetenschappelijke aangetoonde voordelen.
Inderdaad omega 6 krijgen ze voldoende binnen, maar als je ineens veel omega 3 zou gaan geven dan kan die balans verstoord raken en dan is het goed om dat weer in evenwicht te houden.
En over die omega 9 , dat is waar, maar ook dat heeft te maken met dat evenwicht wat je moet zien te behouden.

Dus ik bedoelde het meer...als je de omega 3 lange tijd geeft zou ik het aanvullen zodat je toch een belans houd in die omega 3, 6 en 9
Door Lizzy
#709613
beestenboel schreef: Inderdaad omega 6 krijgen ze voldoende binnen, maar als je ineens veel omega 3 zou gaan geven dan kan die balans verstoord raken en dan is het goed om dat weer in evenwicht te houden.
En over die omega 9 , dat is waar, maar ook dat heeft te maken met dat evenwicht wat je moet zien te behouden.

Dus ik bedoelde het meer...als je de omega 3 lange tijd geeft zou ik het aanvullen zodat je toch een belans houd in die omega 3, 6 en 9
Ja, en ik ben het daar dus niet mee eens. Wanneer je rauwe voeding voert en weinig wild of vette vis of groente geeft, dan krijgt je hond dus standaard teveel omega 6 binnen en kun je dus probleemloos omega 3 vetzuren geven. Juist. En omega 9, nogmaals, zinloos om te supplementeren. Natuurlijk moet je geen absurt grote doseringen omega 3 gaan geven. Maar ik denk dat dat sowieso nergens goed voor is. Het gaat inderdaad om balans tussen 3 en 6 en het menu van de hond is dus te rijk aan omega 6 (wanneer je dus geen vette vis, etc. voert).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 feb 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beestenboel
#709676
Lizzy schreef: Ja, en ik ben het daar dus niet mee eens. Wanneer je rauwe voeding voert en weinig wild of vette vis of groente geeft, dan krijgt je hond dus standaard teveel omega 6 binnen en kun je dus probleemloos omega 3 vetzuren geven. Juist. En omega 9, nogmaals, zinloos om te supplementeren. Natuurlijk moet je geen absurt grote doseringen omega 3 gaan geven. Maar ik denk dat dat sowieso nergens goed voor is. Het gaat inderdaad om balans tussen 3 en 6 en het menu van de hond is dus te rijk aan omega 6 (wanneer je dus geen vette vis, etc. voert).
is prima hoor dat je het er niet mee eens bent ;), maar het is een feit dat een hond meer omega 6 nodig heeft dan omega 3. Dus het is prima dat ze veel omega 6 binnen krijgen via voeding.
Omega 9 is niet zinloos als je langere tijd extra omega 3 geeft. Inderdaad als je geen grote hoeveelheden geeft hoeft het niet per see, maar ik zou het wel doen als je het langere tijd geeft.
Ik ben zelf orthomoleculair adviseur en heb door studie om mijn vakkennis op te bouwen bepaalde kennis opgebouwd over dit soort onderwerpen, het zijn dus niet dingen die ik zomaar roep. Ik dacht misschien wordt het gewaardeerd dat ik deze kennis met jullie deel ;)
Door Copin
#709769
Lizzy schreef: Teveel visolie veroorzaakt diarree. Dat sowieso. Maar er staat ook op iedere verpakking dat je je aan de aanbevolen hoeveelheid moet houden. Ik denk dat dat weer vanwege de eventuele maag/darmbezwaren is, met visolie.
yups, idd, maar meestal worden menselijke verpakkingen gekocht en daarin verschillen de dossisen nogal.
Dan wordt meestal gezegd de helft van mensen dosis, maar als we nu gemiddeld 60kg/mens rekenen en die moet laten we zeggen, 3 stuks/dag nemen, dan is voor hond van 20kg 1 capsule genoeg, dacht ik...
slechter wordt het bij een dosis zoals op mijn verpakking staat:

EPA omega 3


Inhoud: 80 -180 caps


Visolie is rijk aan de poly-onverzadigde “omega 3” vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren zijn essentieel voor een normaal functioneren van ons organisme. Ze ondersteunen het behoud van een gezonde circulatie, zijn goed voor de cholesterol- en triglyceridenspiegel en houden de gewrichten soepel. EPA en DHA verbeteren de concentratie, het geheugen en de leerprestatie bij jong en oud. Omega 3 vetzuren worden ook aanbevolen tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode en voor energieke kinderen met leermoeilijkheden.


Gebruik
Onderhoud circulatie, soepele gewrichten, cholesterol- en triglyceridenspiegel: 4 capsules/dag*

Energieke kinderen, concentratie en betere leerprestaties bij kinderen: 4 capsules/dag*

Geheugen en concentratie volwassenen: 6 capsules/dag*

Zwangerschap en borstvoeding: 2 à 4 capsules/dag*

Geestelijke ontwikkeling opgroeiende kinderen: 2 capsules/dag*

*Te nemen tijdens de maaltijden met wat water of vruchtensap.

Welke dosis moet ik nu in godsnaam aanhouden voor een actieve agility hond van 2j / 20kg ::)

Samenstelling


Samenstelling per 6 capsules
Vitamine E 300% * 30 mg
Visolie 3000 mg
EPA 33%
DHA 22%
* = % ADH = % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid




Ingrediënten
visolie (73%), gelatine, geleermiddel: glycerine, d-alfa-tocoferol, sojaolie.

Getest op dioxine & dioxineachtige PCB's en zware metalen.
Laatst gewijzigd door Copin op do 15 feb 2007, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#709775
Copin schreef: yups, idd, maar meestal worden menselijke verpakkingen gekocht en daarin verschillen de dossisen nogal.
Dan wordt meestal gezegd de helft van mensen dosis, maar als we nu gemiddeld 60kg/mens rekenen en die moet laten we zeggen, 3 stuks/dag nemen, dan is voor hond van 20kg 1 capsule genoeg, dacht ik...
slechter wordt het bij een dosis zoals op mijn verpakking staat:

EPA omega 3


Inhoud: 80 -180 caps


Visolie is rijk aan de poly-onverzadigde “omega 3” vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren zijn essentieel voor een normaal functioneren van ons organisme. Ze ondersteunen het behoud van een gezonde circulatie, zijn goed voor de cholesterol- en triglyceridenspiegel en houden de gewrichten soepel. EPA en DHA verbeteren de concentratie, het geheugen en de leerprestatie bij jong en oud. Omega 3 vetzuren worden ook aanbevolen tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode en voor energieke kinderen met leermoeilijkheden.


Gebruik
Onderhoud circulatie, soepele gewrichten, cholesterol- en triglyceridenspiegel: 4 capsules/dag*

Energieke kinderen, concentratie en betere leerprestaties bij kinderen: 4 capsules/dag*

Geheugen en concentratie volwassenen: 6 capsules/dag*

Zwangerschap en borstvoeding: 2 à 4 capsules/dag*

Geestelijke ontwikkeling opgroeiende kinderen: 2 capsules/dag*

*Te nemen tijdens de maaltijden met wat water of vruchtensap.

Welke dosis moet ik nu in godsnaam aanhouden voor een actieve agility hond van 2j / 20kg ::)

Samenstelling


Samenstelling per 6 capsules
Vitamine E 300% * 30 mg
Visolie 3000 mg
EPA 33%
DHA 22%
* = % ADH = % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid




Ingrediënten
visolie (73%), gelatine, geleermiddel: glycerine, d-alfa-tocoferol, sojaolie.

Getest op dioxine & dioxineachtige PCB's en zware metalen.


Sec gezien hoef je helemaal geen visolie te geven, wanneer je je hond ook verse vette vis en groente en bijvoorbeeld rauwe walnoten en bijvoorbeeld chlorella voert (niet allemaal tegelijkertijd, maar gewoon dit soort dingen in het menu). Wanneer je hond helemaal geen vette vis lust en je geen groente voert en ook geen rauwe noten, dan zou je visolie kunnen geven. Deze visolie capsules bevatten duidelijk niet zoveel visolie, want bij de meeste merken moet je er 1 of 2 (als volwassen mens) per dag nemen. Ik weet niet of dit een goedkoop merk visolie is, maar je bent dus vaak goedkoper uit met een iets duurder merk, waar je minder van moet nemen. Mocht je dus visolie willen geven, omdat je weinig/geen voedingsmiddelen geeft waar omega 3 in zit: dan kun je best 1 capsule per dag aan je hond geven. En dan even kijken hoe dat gaat.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door