Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door asvgils
#708720
Hallo,
Sinds kort weet ik dat mijn kat colitis ulcerosa heeft, dit is een chronische ontsteking van de dikke darm. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien met een bepaald soort voer goede resultaten behaald?
Goede raad is altijd welkom!

Grtjs, Astrid.
Door Lizzy
#708757
Hoi Astrid, allereerst welkom op Barfplaats. Ik heb persoonlijk geen ervaring met katten met een chronische dikke darm. Wel met honden. Ik denk dat je sowieso goed doet om probiotica te geven.

Verder geef ik een aantal mensen met ervaring even een seintje, of ze naar dit topic willen kijken. Inclusief Tannetje Koning. Zij is dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#708769
Hoi Astrid, is dat met een endoscopie vastgesteld of zomaar een goede gok van de dierenarts?
In principe heb ik een aantal honden met colitis ulcerosa goed gekregen puur door ze over te zetten op versvlees.
Ik weet niet wat je kat op dit moment eet?
Door asvgils
#709231
De ziekte is vastgesteld na een endoscopie waarbij tevens wat biopten zijn genomen. ( Dit overigens bij een andere dierenarts. Mijn eigen dierenarts was er na ruim een half jaar nog niet achter!)
Geen wilde gok dus gelukkig.
De kat eet momenteel Hills i/d.
Probiotica leek me ook al een goed idee, ik ken dat echter alleen voor mensen. Is die ook geschikt voor dieren of is daar iets anders voor?
Ik ga vanmiddag naar mijn nieuwe dierenarts, die ging zich in ieder geval oo verdiepen in de voeding.
Grtjs, Astrid.
Door Lizzy
#709238
asvgils schreef: De ziekte is vastgesteld na een endoscopie waarbij tevens wat biopten zijn genomen. ( Dit overigens bij een andere dierenarts. Mijn eigen dierenarts was er na ruim een half jaar nog niet achter!)
Geen wilde gok dus gelukkig.
De kat eet momenteel Hills i/d.
Probiotica leek me ook al een goed idee, ik ken dat echter alleen voor mensen. Is die ook geschikt voor dieren of is daar iets anders voor?
Ik ga vanmiddag naar mijn nieuwe dierenarts, die ging zich in ieder geval oo verdiepen in de voeding.
Grtjs, Astrid.
Ja, je kunt gewoon de mensenprobiotica kopen. Ik zou zelf een kwart van de mensendosering die op de verpakking staat aanhouden. Bij ieder merk is de dosering anders, dus vandaar dat ik zeg "neem een kwart van".
Door conleeuw
#709244
asvgils schreef: De ziekte is vastgesteld na een endoscopie waarbij tevens wat biopten zijn genomen. ( Dit overigens bij een andere dierenarts. Mijn eigen dierenarts was er na ruim een half jaar nog niet achter!)
Geen wilde gok dus gelukkig.
De kat eet momenteel Hills i/d.
Probiotica leek me ook al een goed idee, ik ken dat echter alleen voor mensen. Is die ook geschikt voor dieren of is daar iets anders voor?
Ik ga vanmiddag naar mijn nieuwe dierenarts, die ging zich in ieder geval oo verdiepen in de voeding.
Grtjs, Astrid.
ik wil toch even reageren, ik zelf heb geen kat of hond die colitis heeft, maar heb zelf wel ervaring met een darmziekte en wat ik er over heb geleerd is dat dieet van aller grootst belang is,  koolhydraten (dus tarwe, mais, rijst, aardapellen.....en dies meer ) zijn  uit den boze, hoe weet ik dit, omdat ik zelf mijn darmziekte onder controle heb weten te krijgen door dit soort koolhydraten uit mijn dieet te halen (een specifieke dieet voor mensen met darm ziekten) , brokken en blik voer van onze huisdieren bevatten ook dit soort koolhydraten, dus zou ik voorstellen dat je over ga op vers vlees voeding waar zo min mogelijk of liever helemaal geen van dit soort koolhydraten in zit. Uiteraard heb ik geen ervaring met katten, maar ik neem voor de gerief aan dat de darm slijmvlies van de kat net als die van de mens reageert op soortgelijke koolhydraten, daarbij komt nog eens dat juist de kat een carnivoor is, dus eigenlijk kan je stellen dat de enige echte juiste voer voor een kat vers moet zijn. Wellicht dat de toevoeging van probiotica (ja gewoon probiotica die voor de mens bedoeld is is geschikt) ook een heilzame effect zal hebben. Ik ben ook benieuwd naar de medicatie die deze kat krijgt, kan jij daar iets over vertellen? 
Tuurlijk is mijn commentaar niet gebasseerd op diergeneeskundige kennis  ;)
Sterkte ermee
Door Suzan54
#709280
Ik heb ook diverse genezingen megemaakt van katten met chronische darmkwalen (echt onzindelijk door diarree) die helemaal van hun probleem afkwamen door het fabrieksvoer af te zweren. Ik denk dat het niet alleen de hoeveelheid en zorgwekkende kwaliteit van de granen is maar ook de hulpstoffen om het eetbaar en aantrekkelijk te maken (conserveringsmiddelen, chemische toevoegingen en de lokstoffen).
Door Borke
#709616
Onze poes met 'spuitpoep' door voedselintolerantie kwam hier vanaf door uitsluitend vers te eten, op dieetbrokken van de DA reageerde zij niet meer. Zij poepte als 'karnemelk' en opeens waren het 'sigaartjes'. Ongelofelijk maar waar en inmiddels is ze kerngezond en bijna 13 jaar jong.
Door Helen
#709667
Mijn herder heeft een langdurige maag-darmontsteking gehad. Wij hebben het weer goed gekregen door langdurig kvv te geven (geen barf) en langdurig probiotica, multivitaminen en groene leem door het voer te geven. Verder de hond heel veel rust gegeven. Beweging alleen wat zij zelf aangaf.
Verder alle braaksessies (ze had goede ontlasting gedurende twee weken afgewisseld met braken en diarree sessies van ongeveer een week)direct gestopt met primperan en (ik ben ff de naam kwijt) dat spul wat een laagje legt over het maagdarmkanaal. Ze is binnen een paar weken opgeknapt en sindsdien zijn de klachten niet teruggekomen.
Door asvgils
#721378
Met de poes is het  gelukkig prima nu. :) Hij heeft een injectie gekregen met cortico steroïden en heeft sindsdien geen last meer. De da dacht op grond van de testresultaten wel aan een auto-immuun ziekte. Overigens had onze kat geen diarree, maar afwisselend in erge dan wel minder erge mate bloed bij zijn ontlasting. Ook geen lolletje!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door