Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#709626
Ik maak mij wat zorgen over Menno. Nog geen week geleden waren we bij de dierenarts voor de jaarlijkse controle. Gijs was helemaal goed, alleen de dokter vond dat de tandvleesrandjes van Menno licht onstoken waren, "waarschijnlijk door tandsteen, want daar zie ik ook wat van zitten. Niet er, het hoeft niet onder narcose gereinigd te worden ofzo. Koopt u maar wat speciale Hills brokjes, dan komt het vanzelf weer goed".
Niet dat ik geen vertrouwen heb in tandsteenbrokjes, ware het niet dat Menno brokjes gewoon in één keer doorslikt.

Menno eet alweer een paar jaar Carnibest, heel soms Carocat brokjes en verder geef ik 'm af en toe lamshart, kuikens of kippennekken.

PROBLEEM: Ik ben na de opmerking van de dokter toch wat scherper op zijn bekje gaan letten en mij valt op dat het tandvlees nog steeds rood is en dat het bij zijn hoektanden omhoog gaat. Tot mijn schrik kwam ik er vandaag achter dat één hoektand zelfs lijkt los te zitten. Hij laat het gewoon toe dat ik voel en kijk, hij lijkt het niet pijnlijk te vinden.

Ik ben van plan op zeer korte termijn toch maar weer eens de dierenarts er wat beter naar te laten kijken - alsmede te vragen hoe het kan dat zij de losse tand woensdag een week geleden gemist heeft, ik doe toch niet voor niets een jaarlijks consult?

Voordat ik dat doe wil ik toch hier nog eerst even vragen of er nog mensen zijn die tips hebben?
- Kunnen tanden ook weer vaster groeien of is het onontkeerbaar?
- In mei wordt Menno 13, komt het vaker voor dat katten dan al losse tanden hebben?
- Is het erg voor een kat als hij zijn tanden verliest.
- Kan zoiets in tijd van een week gebeuren? Is het redelijk dat ik de dierarts erop aanspreek dat zij dit vorige week gemist heeft?
Door Mevroi Kruim
#709634
Of tanden weer vast gaan zitten - geen idee. Dat katten al ruim voor hun 13e een groot deel van hun gebit kunnen verliezen: nou en of. Dankzij de brokjes. Mijn Kruimel heeft vrijwel geen kies meer in haar bekkie en dat eet lastig. Een enkele tand of een paar is geen probleem met eten.
Kruimel bleek veel tandsteen en tandvleesontstekingen te hebben. Nu ze barft zijn haar resterende tanden schoon en stevig. Hetzelfde geldt voor mijn andere 4 bejaarde katten die hebben (vrijwel) complete gebitten maar die waren echt smerig toen ze nog brok aten. Nu ze barfen en dus regelmatig flinke stukken vlees en botjes moeten kauwen zijn de tanden en kiezen schoon en sterk.
Geen beter tandenborstels dan grotere stukken vlees en botjes. Ik kan je dus alleen maar aanraden vaker bv kippennekken, stukken rund- lams- of kippenvlees e.d. te geven.
Door Robian
#709651
Vorige week is bij Meisje (13 jaar) een hoektand in het tandvlees afgebroken.

Ongeveer een uur na het afbreken heeft de DA de tandwortel uitgeboord.
Daarvoor heeft ze het bekkie onderzocht en het tandvlees was rood en behoorlijk opgezet.
De tijdsduur tussen afbreken en onderzoek was niet zo lang dat het tandvlees al zo opgezet had kunnen zijn.
Volgens de DA was de tand onder het tandvlees aangetast en dat was dan tevens de oorzaak dat het zomaar afbrak.

Het kan dus zijn dat die tand pas sinds kort loszit.
Ik heb aan Meisje dus helemaal niets gemerkt. Meisjes tanden waren volgens de DA netjes voor haar 13 jaar. Ze krijgt Barf.
Door Mieuw
#709672
Een aantal van mijn katten hebben ook last van een slecht gebit/tandvlees. Ik weet dat het wel vaker voorkomt bij raskatten, dus dat is in hun geval 'de verklaring' (niet dat het dan automatisch "goed" is...). Hoe en waarom het bij jouw kat komt weet ik niet. In elk geval heeft ook 1 van mijn jongere katten er last van, dus het hoeft niet aan de leeftijd te liggen.

Een van haar hoektandjes heeft ook los gezeten, maar na een AB kuurtje is haar tandvlees redelijk goed gekomen en zit het tandje ook weer vast (had de DA ook gezegd). Wel is het tandje wat uit de kaak naar beneden gezakt, dus het is nu ietsje langer dan haar andere hoektandje. Volgens de DA zijn de wortels van die tandjes ong. net zo lang als de tandjes zelf, dus dat ik daaraan kon zien hoe erg het los zat of er uit kon vallen.
In elk geval worden nu regelmatig alle tandjes gepoetst met het aller kleinste, aller zachtste babytandenborsteltje wat ik bij de drogist kon vinden, en speciale honden/katten tandpasta van de DA.

Over hoe erg het is weet ik niet precies. Ik heb weleens gehoord dat een kat wat last kan krijgen van z'n zelfvertrouwen zonder z'n hoektandjes. Het zijn tenslotte van nature jagers die die tandjes nodig hebben.

Hoe snel zoiets kan opzetten weet ik niet precies. Als je DA vorige week uberhaubt niet naar de gebitten van je katten gekeken heeft is het ook logisch dat hij niets gezien heeft, maar goed, mijn DA kijkt jaarlijks toch altijd even naar de gebitjes, dus dan is het sowieso stom dat hij niet gekeken heeft. Als hij wel gekeken heeft, heeft hij óf niet goed gekeken, óf het is idd in record tempo op komen zetten... Ik zou er hoe dan ook wel even naar vragen.
Door Rosita
#709674
Dat het tandvlees terugtrekt onder invloed van tandsteen komt heel vaak voor, maar volgens mij trekt het zo wie zo terug naarmate een kat ouder wordt. Het gebit van mijn kat Dayna is op 2 onder hoektanden na  helemaal getrokken en haar ene overgebleven hoektand  is uit zichzelf er uitgevallen en de ander zal er op een gegeven moment ook wel uitvallen. Het tandvlees trekt zich namelijk steeds meer terug. Volgens de DA kan dit geen kwaad. Bij mijn andere kat gebruik ik eens in de 2 mnd een tandenkrabber en poets ik 1x per week. Hij eet dan wel regelmatig een kippennekje, maar is voor de rest erg gesteld op zijn gemalen kvv. Ook hij heeft rode randjes, denk dat heel veel katten ouder dan 3 jaar dit hebben (of ze moeten iedere dag heel wat weg kluiven, maar ook dan zie je wel eens een randje aanslag op de tanden).
Gebruikersavatar
Door Mischa
#709678
Bedankt voor de reacties zover.

Eigenlijk maak ik me, nu ik zo teruglees, meer zorgen over het tandvlees dan het tandsteen. Dat laatste zit er wel wat, maar niet veel en dan ook nog eens alleen bij de kiezen. Terwijl waar ik me zorgen over maak toch echt de hoektanden betreft.
Volgens mij worden hoektanden ook niet echt schoner van kippennekken e.d. omdat - dat is tenminste mijn indruk - deze niet gebruikt worden bij het eten, maar meer zijn voor vechten en de jacht zelf.

Ik denk dat ik zo spoedig mogelijk de dierenarts moet bellen voor een afspraak en moet aandringen op een antibioticumkuur. Die onsteking wordt - in ieder geval niet op korte termijn - geremd door meer kippennekken, en ik denk dat de ontsteking nu het meest urgente is dat aangepakt moet worden.
Heeft iemand nog ervaring met een homeopatisch middel waarmee ik het tandvlees zou kunnen ondersteunen.

Trouwens Mieuw, goed nieuws dat tanden blijkbaar soms toch weer vaster kunnen gaan zitten. Zal ook een navraag doen over kattentandpasta en poetsen proberen.

Rosita, zijn tandenkrabbers gewoon bij de dierenwinkel te verkrijgen?
Door Suzan54
#710494
In hoeverre een kat tot op hoge leeftijd een goed gebit houdt wordt bepaald door de wisselwerking tussen aanleg en milieu. Met de beste aanleg en de slechtste voeding (brokjes, dat mag ik hier wel zeggen :)  ) kan een kat nog heel ver komen. Sommige dieren hebben alles mee, aanleg en goede voeding en dan bedoel ik het knaagwerk met rauw vlees etc. en niet de KVV, al dat zeker perfecte voeding.
Punt is wel dat wanneer er wat tandsteen is, dat dit een bron van bacteriën is dat heel riskant kan zijn. Een goede gezondheid begint in het bekje dus ik raad je aan om toch dat gebitje te laten reinigen en je kat te stimuleren zoveel mogelijk te knagen op rauwe zaken. Die loszitterij kan zich verbeteren wanneer er minder belasting door bacteriën in het bekje spelen. Hét probleem zit hem nl. niet alleen in het tandvlees en het tandsteen maar dieper en dat wordt voor een groot deel door de algehele conditie bepaald.

Heel veel succes!
Door Nelly
#710571
Mijn ouwe Zipper (bijna 17) heeft nog een schitterend gaaf gebit, inclusief hoektandjes. Alles nog mooi schoon en niks afgesleten; hij bijt je nog zo de nek af ;) Bij wijze van spreken dan he 8)
Gebruikersavatar
Door Mischa
#710736
Weer bedankt voor de tips zover. Toch nog even dit:

- Het tandsteen van Menno is niet zo heel veel; immers, de dierendokter heeft alleen maar gezegd dat er wat zat. Ze heeft ook een kassala, dus als het enigszins zou kunnen had ze me heus wel voorzichtig geadviseerd de boel even op te frissen - voor een vriendenprijsje natuurlijk.
Daarbij gaat het ook om de hoektanden, het tandvlees daar is rood, bol en omhooggetrokken. Ik kan volgens mij een stuk van de wortel zien en bij deze tanden zit juist geen tandsteen.

- Menno is geen brokken of blikvoerkat. En van de twee is hij nou juist wel degene die nekjes, botjes e.d. eet. Gijs eet dat niet. Toen ik Gijs alweer bijna 12 geleden op straat vond, was het een al wat oudere kat met flubberbuik, interende spiertjes en een bekje vol grijze, groezelige, glazige kleine tandjes. Dat is hij nu nog, nauwelijks veranderd.
Ik ga dan denken dat de oorzaak bij Menno iets anders is. Hij is de jongste, had altijd de mooiste tanden en eet wel botjes.

Waar ik dus denk ik eigenlijk naar op zoek ben zijn tips die iets verder gaan dan, geef meer botjes te eten - al doe ik dat nu natuurlijk wel ;O). Die ontsteking moet gewoon zo snel mogelijk weg.

Maandag gaan Menno, ik en portemonnee weer naar de dierenarts. Ik zal haar dan vragen het gebit te reinigen. Het beetje tandsteen dat er zat is voor het meeste ook alweer weg, maar ik denk dat als ze het schoonmaakt dat ze er sowieso wat beter naar kan kijken. Verder hoop ik op grof geschut (AB) en dat ze zegt dat de tand nog niet getrokken hoeft te worden.

Zelf ben ik ondertussen begonnen elke dag Menno's tandvlees te masseren met interdentale borsteltjes en ook de tandjes poets ik er voorzichtig mee. Menno vind dat prima en lijkt geen pijn te hebben. Ook stinken uit zijn bekje doet hij niet echt. Wel ruikt het borsteltje na gebruik nogal naar Waddenzee... kan ook niet echt goed zijn.

Ik hoop op nog wat goede tips en laat maandag wel weer weten hoe het Menno bij de dierenarts is vergaan.

Groetjes
Door *Robin*
#710790
Veel succes met Menno, ik hoop dat zijn tandje weer vast groeit hoor!
Ik had vorige week een ongelukje met Bailey. hij sprong tegen mijn vinger aan met zijn tandje (die kleintjes tussen de hoektanden) tegen mijn nagel. Hij trok een ernstig pijnlijk gezicht en zijn tandje zat heel erg los... :( een dag later was hij eruit.... hij zal deze niet missen maar toch vind ik het jammer. Het was mijn schuld en nu heeft hij een klein open plekje in zijn onderkaak maar hij heeft er sinds het tandje weg is geen last meer van. eerst trok hij zijn kaak snel naar onder als ik eraan kwam. nu geeft hij geen kick meer :)
nogmaals succes en ik hoop dat het goedkomt met je rode ventje! :-*
Gebruikersavatar
Door Mischa
#711275
Zou het voor een kat een goed idee zijn om twee maal daags met een watenstaafje gedrenkt in 3% waterstofperoxide langs de rode tandvleesrandjes te strijken?

Hoi Robin, wat vervelend wat er gebeurd is, maar ongelukjes kunnen gebeuren. Wel een geluk dat het om een klein tandje ging; als het om een hoektand ging had je nu waarschijnlijk ook last van je nagel. Auw...
Door *Robin*
#711327
Mischa schreef: Zou het voor een kat een goed idee zijn om twee maal daags met een watenstaafje gedrenkt in 3% waterstofperoxide langs de rode tandvleesrandjes te strijken?
Ik heb echt geen idee of dit goed of kwaad doet... :-\
Hoi Robin, wat vervelend wat er gebeurd is, maar ongelukjes kunnen gebeuren. Wel een geluk dat het om een klein tandje ging; als het om een hoektand ging had je nu waarschijnlijk ook last van je nagel. Auw...
Hihi ja en ik heb al niet van die harde nagels, het kwam gewoon heel ongelukkig aan... :-[ Ik vond het zo zielig :'( Maar gelukkig is het al weer over en hij heeft geen last meer van zijn tandvlees :D
Door Mevroi Kruim
#711502
Tom Lonsdale is heel erg gefocust op tandvleesontsteking, ook als oorzaak van allerlei andere nare ziektes bij katten. En volgens mij heeft hij zeker een punt.
Als jouw kat nekken en lappen vlees eet en z'n gebit is toch niet schoon, dan vind ik het zeker een goed idee om naar de da te gaan en de boel te laten schoonmaken. En zelfs een ab-kuur kan zin hebben als het ontstoken is.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#712000
Menno en ik zijn weer terug van de dokter. Zoals te zien op de foto is Menno een hoektand armer.

Afbeelding

Op de foto is duidelijk het randje van het glazuur te zien. Dit randje stak bij Menno uit, ongeveer halverwege het schone rechte stuk stopte het tandvlees. Het is nou niet echt een tand waarvan je zegt dat er veel tandsteen op zit - ik heb het er tenminste niet nog stiekum voor de foto af zitten bikken. Ik denk dat het donkere stuk de ontsteking is, het ruikt tenminste naar een mosselbank. Het rozige vlees helemaal rechts zal dan nog wel gezond zijn.

Vanochtend kwart voor negen Menno afgeleverd bij de dierenarts. Ze zei dat als de tand zo los zat als dat 'ie zat, deze niet meer te redden is. Ze had het er over dat een soort vliezen die horizontaal op de wortel zitten, en voor de verankering in het tandbeen en -vlees zorgen, al kapot waren.
Wat moet dat moet. Menno zijn gebit is gereinigd en er is ook nog een klein kiesje verwijderd.
Ik heb nog wel gevraagd hoe het kon dat haar collega dierenarts dit nog geen tien dagen geleden gemist heeft. Zij zei dat het kon. Het zal wel, maar ja, die viezigheid die aan de wortel hing was van buitenaf ook inderdaad niet te zien.

Met Menno gaat het goed. Hij mag alleen vandaag nog niet eten. Hij ligt nu voor zijn etensbak te slapen en als ik langsloop probeert hij mij aan te kijken met een blik van "Ik ben Rasta Rostelli en jij gaat mijn bakje vullen".

Toch ben ik nu wel wat in de war. Is het nou echt zo goed, dat versvlees? Er zijn per slot van rekening wel twee gebitselementen gesneuveld. En dan weer zo'n dierenarts "Ja Carnibest, vlees en nekjes... ik ken dat wel, maar dat plakt zeker. U kunt beter zussemezobrokken kopen".

Ik ga nu de tand proberen schoon te maken. Te zijner tijd zal ik er een mooi 'haaietandhangertje' van laten maken.     :'(
Laatst gewijzigd door Mischa op ma 19 feb 2007, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#712003
Nog vergeten: hij heeft ook een anitbiotica kuur meegekregen, maar dat spreekt waarschijnlijk voor zich.
Laatst gewijzigd door Mischa op ma 19 feb 2007, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door