Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Femke
#562550
Op m'n vorige pot probiotica stond dat je het beste de capsule leeg kon strooien in een glas lauw water, een kwartiertje laten staan en dan opdrinken.
Voor de honden gooi ik het meestal over het voer (dat is koelkasttemperatuur) maar als ze niet lekker zijn zoals Sunday van de week gaat het in een bakje biogarde (kamertemperatuur)

Laatst las ik echter, dat je de capsule heel moet laten? Er stond dat de capsule maar heel langzaam oploste omdat de bacteriën niet goed bestand waren tegen maagzuur.

Op google kan ik niet echt iets vinden, over hoe je probiotica moet gebruiken

Wat is nou de beste manier?

groetjes Femke
Door Sella
#562684
Ik heb probiotica poeder van de dierdrogist. Ik doe dat door een beetje yoghurt. En dat mag of in een beetje water en dan in een spuitje zonder naald in het bekje legen of over het eten.
Ik zal als ik eraan denk eens op het potje voor ons kijken straks.
Door Jojo
#562996
Ik weet niet hoor, of die probiotica wel wat doen :-\
Ik kan me niet voorstellen dat, als een bacterie als salmonella al niet kan overleven in die maag, dat die goede culturen dat dan wel kunnen ??? ::)
Door Lizzy
#563047
De meeste probiotica van vandaag de dag zijn zeer zuurbestendig en hebben een coating. En daarom overleven ze het maagzuur wel.

De capsule waar de gemiddelde probiotica in zit, stelt echt helemaal niks voor. Die zit er alleen om heen omdat het gemakkelijker doorslikt.

Mijn ervaring is dat je de capsule zo kunt geven of leeg kunt strooien over het voer (als deze niet te koud of te warm is). Beide werkt prima.
Door Amaryllis
#697978
is zo'n coating van een capsule niet zo bedacht dat hij doordat hij langzaam oplost op de juiste plek terecht komt in z'n geheel.Dus in de darmen, als de maag de laag niet aantast.Geef je de poeder zo dan gaat toch een deel van het effect of werking verloren in de maag door het maagzuur????
tenminste van deze gedachten maken pillenfabrikanten gebruik.Tabletten die slecht zijn voor de maag, inbranden zijn daarom ook voorzien van een coating.
Laatst gewijzigd door Amaryllis op do 25 jan 2007, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#698224
Amaryllis schreef: is zo'n coating van een capsule niet zo bedacht dat hij doordat hij langzaam oplost op de juiste plek terecht komt in z'n geheel.Dus in de darmen, als de maag de laag niet aantast.Geef je de poeder zo dan gaat toch een deel van het effect of werking verloren in de maag door het maagzuur????
tenminste van deze gedachten maken pillenfabrikanten gebruik.Tabletten die slecht zijn voor de maag, inbranden zijn daarom ook voorzien van een coating.
Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef: de capsules waar probiotica in zit: stellen niks voor. Die zijn alleen om het slikken van het spul makkelijker te maken. Probiotica kun je ook los, als poeder kopen. En de yakult drankjes: die hebben ook geen beschermlaag. Dus nee, in geval van probiotica denk ik het niet.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#698567
De meeste omhulsels van tabletten en capsules stellen niets voor.
Alleen als er iets op staat van "enteric coated" , "maagsap-resistent" of er vermeld staat dat je ze niet mag kauwen en dus heel moet doorslikken, kun je er van uit gaan dat er een speciaal laagje om heen zit.
Bij mijn weten is dat bij probiotica nooit het geval!
Door beestenboel
#706447
Als op de verpakking staat dat je de capsules open kan maken en oplossen in water, dan is dat omdat de bacterien dan beter bestand zijn tegen het maagzuur.
ALs je een capsule geeft zijn ze zeg maar 'dood' en als je ze een kwartiertje in lauw water doet komen ze  tot leven en dan gaan ze dus minder snel kapot.
Wat zelfs nog beter is om hem op lege maag te geven, dan gaan ze snel door de maag naar de darmen, maar als er eten 'in de weg zit' duurt het langer voordat hij de maag is gepasseerd en kunnen er dus meer kostbare bacterien verloren gaan. ;)
Door doubansluna
#707277
[quote author=beestenboel link=topic=23252.msg706447#msg706447

Sorry hoor,... iets heeel anders.. ik blijf maar naar je filmpje naast je login naam kijken... ERG LEUK!!!! ::)

Groetjes Debbie
Gebruikersavatar
Door Angelique
#708070
Jojo schreef: Ik weet niet hoor, of die probiotica wel wat doen :-\
Ik kan me niet voorstellen dat, als een bacterie als salmonella al niet kan overleven in die maag, dat die goede culturen dat dan wel kunnen ??? ::)
Of foute bacteriën niet overleven in de maag betwijfel ik. Ik denk dat een hond die een goede weerstand heeft deze bacteriën gewoon het hoofd kan bieden.
Door beestenboel
#709584
doubansluna schreef: [quote author=beestenboel link=topic=23252.msg706447#msg706447

Sorry hoor,... iets heeel anders.. ik blijf maar naar je filmpje naast je login naam kijken... ERG LEUK!!!! ::)

Groetjes Debbie
dank je :)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door