Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#70948
ach ik word er zelf ook zoooo moe van. Soms kan ik er niet van slapen (echt waar ;D)

ik had vond ik zelf voor mijn hondenboek wel een aardig stuk geschreven over wel of niet vaccineren, waarin alle meningen aan bod komen (wat niet makkelijk was).

Nu bel ik net een d.a. die erom bekendstaat dat hij niet meeloopt met de rest en bijvoorbeeld geen consultkosten rekent. Hij zegt dat ze een paar maanden geleden een oudere hond met parvo hadden die is gestorven. Hij was niet geënt.

Dus maar weer een aantal dingen herschreven en toegevoegd (waarschuwing dat je goed moet weten wat je doet etc.)

Maar goed wat ik eigenlijk ook wel wilde noemen is die test waar hier laatst over is geschreven. Misschien toch goed dat men van het bestaan weet en er dus naar kan informeren bij de d.a.

Maar nu las ik dus weer het volgende:
"Een positieve titer heeft in studies naar onderzoek naar de immuniteit niet bewezen dat er ook daadwerkelijk immuniteit is."

Tja, dan heeft het misschien ook geen zin om hier de aandacht op te vestigen. Hoewel ik denk dat er wel een goede uitleg voor is, anders zou deze test hier niet zijn besproken.

Ten slotte: excuses aan eenieder die ik verveel door weer over dit onderwerp door te zagen maar ik voel een bepaalde verantwoordelijkheid omdat ik alleen dingen wil noemen in mijn boek die sluitend zijn en gedoublecheckt.
Door Lizzy
#70953
Er gaan ook honden dood aan parvo die WEL gevaccineerd zijn. Ze geven nooit 100% bescherming, die vaccines. Nooit. Dus sorry, maar ik word een beetje moe van zulke dierenartsen (mijn ex dierenarts zou dit ook gezegd kunnen hebben hoor - en bij hem sterven er zelfs jaarlijks honden aan kennelhoest - hij weet alleen niet hoeveel ::)).

En ja, deze over titers ken ik. Er zijn nu weer dierenartsen die het allemaal onzin vinden, dat titers. Verder kan ik er niet veel over zeggen, Misschien dat Tannetje hier meer over weet!
Door qyan
#70956
over die titers, geen idee.
maar er sterven idd ook honden aan parvo die wel geent zijn.
waaronder dus de black and tan honden.
heb in de doberwereld al vaker het verhaal gehoord dat er een volwassen dober ana parvo gestorven is, ondanks de enting.
de hond van d buurvrouw, vraag me niet wat voor ras, was 2 jaar terug onwijs ziek, zou volgens de DA geen parvo zijn, maar een zusje van parvo ???
Door Anna Penta
#70968
Lizzy schreef: Er gaan ook honden dood aan parvo die WEL gevaccineerd zijn. Ze geven nooit 100% bescherming, die vaccines. Nooit. Dus sorry, maar ik word een beetje moe van zulke dierenartsen (mijn ex dierenarts zou dit ook gezegd kunnen hebben hoor - en bij hem sterven er zelfs jaarlijks honden aan kennelhoest - hij weet alleen niet hoeveel ::)).
jammer dat hier geen cijfers over te vinden zijn, ik merk wel dat je voor een boek ofwel feiten moet hebben of erg vaag moet blijven, wat de duidelijkheid ook niet echt ten goede komt. Maar ja, ik zal wel toevoegen dat vaccinaties ook niet 100% werken. Al zal waarschijnlijk geen d.a. toegeven dat er geënte honden zijn gestorven aan parvo...
Door Anna Penta
#70971
qyan schreef: ana parvo gestorven is, ondanks de enting.
de hond van d buurvrouw, vraag me niet wat voor ras, was 2 jaar terug onwijs ziek, zou volgens de DA geen parvo zijn, maar een zusje van parvo ???
zal wel corona zijn, een ziekte die lijkt op parvo maar minder ernstig.
Door qyan
#70981
Anna Penta schreef:

jammer dat hier geen cijfers over te vinden zijn, ik merk wel dat je voor een boek ofwel feiten moet hebben of erg vaag moet blijven, wat de duidelijkheid ook niet echt ten goede komt. Maar ja, ik zal wel toevoegen dat vaccinaties ook niet 100% werken. Al zal waarschijnlijk geen d.a. toegeven dat er geënte honden zijn gestorven aan parvo...
van black and tan honden is het algemeen bekend hoor anna.
die hebben iets waardoor ze of de enting niet goed op kunnen pakken, of waardoor de enting dus blijkbaar niet lang genoeg werkt.
black and tan honden schijnen parvo gevoelig te zijn (krijgen als pup ook een extra parvo enting)
ik weet niet in hoeverre daar feiten van zijn, maar misschien iets om ook te onderzoeken ??? en als je het weet wil ik graag het antwoord van je ;D
Door qyan
#70983
Anna Penta schreef:

zal wel corona zijn, een ziekte die lijkt op parvo maar minder ernstig.
corona virus kan een hond toch niet dood aan gaan, als het virus al bestaat ???
dit hondje was kantje boord :'(
Door Anna Penta
#70997
van black and tan honden is het algemeen bekend hoor anna.
die hebben iets waardoor ze of de enting niet goed op kunnen pakken, of waardoor de enting dus blijkbaar niet lang genoeg werkt.
black and tan honden schijnen parvo gevoelig te zijn (krijgen als pup ook een extra parvo enting)
ik weet niet in hoeverre daar feiten van zijn, maar misschien iets om ook te onderzoeken ??? en als je het weet wil ik graag het antwoord van je ;D

Ik heb inderdaad een stukje opgenomen over black and tan honden. Tamelijk veel over gelezen maar helaas geen reden gevonden. Ik zal m'n best doen erachter te komen (zo frustrerend dat je soms alleen maar andere mensen kunt napraten zonder met iets nieuws te komen :()

Wel vond ik in een proefschrift over postvaccinale complicaties bij honden het volgende:

"De boxer, de cairn, en de fox terrier, de duitse herder, de ierse setter, de labrador en de golden retriever en de poedel zijn allemaal bekende atopische rassen. [...] de allergie door een vaccinatie getriggerd zou kunnen worden. Dit zijn dus de rassen waarbij je de boostervaccinatie beter in de winter kan geven."

Is hier iets over bekend?

Verder nog een aantal rassen die gevoelig zijn voor vaccinaties, zoals de bobtail (aiha), de amerikaanse cocker, akita's en weimaraners.

Ten slotte zegt Intervet in een brochure voor dierenartsen:

Resultaten van een onderzoek door Intervet met Nobivac geven aan dat rottweilerpups goed op de entstof reageerden.

Of worden b&t honden voor de zekerheid altijd jaarlijks geënt, ongeacht het vaccinmerk?

Toch wel belangrijke dingen om te noemen lijkt mij. En ik las dat soms wordt aangeraden b&t honden met 15-16 weken een extra parvo-enting te geven, maar dat gebeurt dus standaard?
Door qyan
#71000
anna, ik ga ff voor je zoeken.
ik kreeg vorig jaar van qyan zijn fokker een onderzoek door gestuurd uit america over enten.
ging over de overgevoeligheid van dobers voor vaccinaties.
hoop dat ik hem nog ergens op mijn computer kan vinden, anders moet ik echt ff voor je zoeken.
maar dat ging specifiek over dobers ;)

wat betreft de extra parvo enting: ik heb hem geweigerd.
qyan heeft alleen bij mij de parvo enting gehad met 9 weken en 11,5 week.
de extra enting heb ik niet laten doen
Door oebaya
#71002
Voeg aan rassen die overgevoelig zijn voor de gevolgen van enten de Cesky Terriër maar toe. Het kan een spontane mutatie zijn in de genen dat ze er aanleg voor hebben, maar het kan ook uit één van de 2 basisrassen komen, dus dan is het of de Sealyham of de Schot die ook gevoelig zijn.
Het is maar net hoe alert mensen zijn op een ziekte en wanneer die optreedt en hoe groot het ras is of er onderzoek naar is gedaan of niet.
En titers: een titer kan wat zeggen, maar ook niet. Er zijn ook honden met te lage titers, die toch immuun bleken.
Door Anna Penta
#71016
qyan schreef: anna, ik ga ff voor je zoeken.
ik kreeg vorig jaar van qyan zijn fokker een onderzoek door gestuurd uit america over enten.
ging over de overgevoeligheid van dobers voor vaccinaties.
hoop dat ik hem nog ergens op mijn computer kan vinden, anders moet ik echt ff voor je zoeken.
maar dat ging specifiek over dobers ;)

wat betreft de extra parvo enting: ik heb hem geweigerd.
qyan heeft alleen bij mij de parvo enting gehad met 9 weken en 11,5 week.
de extra enting heb ik niet laten doen
dank! ik heb de onderstaande info verwerkt. De bovenstaande info zie ik gaarne tegemoet :)
Door Anna Penta
#71018
oebaya schreef: Voeg aan rassen die overgevoelig zijn voor de gevolgen van enten de Cesky Terriër maar toe. Het kan een spontane mutatie zijn in de genen dat ze er aanleg voor hebben, maar het kan ook uit één van de 2 basisrassen komen, dus dan is het of de Sealyham of de Schot die ook gevoelig zijn.
Het is maar net hoe alert mensen zijn op een ziekte en wanneer die optreedt en hoe groot het ras is of er onderzoek naar is gedaan of niet.
En titers: een titer kan wat zeggen, maar ook niet. Er zijn ook honden met te lage titers, die toch immuun bleken.
heb ook de cesky toegevoegd aan het lijstje :) [is ook nog bekend waarvoor ze gepredisponeerd zijn? (kan even geen ander woord bedenken)]
Door oebaya
#71038
Anna Penta schreef:

heb ook de cesky toegevoegd aan het lijstje :) [is ook nog bekend waarvoor ze gepredisponeerd zijn? (kan even geen ander woord bedenken)]
Canine auto immune hemolytische anemie (CAHA) en naar ik vermoed ook hersenontsteking. Dit alles na vaccinatie. Bewijs is er niet, want het ras is klein, dus geen geld voor groot onderzoek. Dit alles is gebaseerd op ervaringen van fokkers en eigenaren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#71175
Hoi Anna, die hond die parvo had, is die ooit geënt? En als die ooit geënt was, welk ras was het.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een volwassen hond doodging aan parvo. Dat was een Rottweiler die, ik geloof, drie jaar daarvoor voor het laatst geënt was.
Het is in dat geval de vraag of die enitng ooit gewerkt heeft. En het was wederom een black and tan hond.


Ik heb ook wel eens pups (10 weken oud) die wel geënt waren (op 6 weken) dood gehad aan parvo. Een keer een Duitse herder en een keer een Bouvier. Het is dan de vraag of de enting wel aangeslagen was of dat de infectie door de enting heen gebroken is. Dat zijn dingen waar je niet zo gemakkelijk achterkomt.

Ik heb laatst een Dobermann getest met de nieuwe test en die had een hoge titer voor hondenziekte en een (te) lage voor parvo. Het is maar net de vraag of die titer na enting ook daadwerkelijk hoog wordt. Als dat niet het geval is, heeft enten dus geen zin.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door