Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#709015
Ons hondje heeft zijn Nobivac pupentingen gehad (in overvloed  :-\)
Nu staat er in zijn boekje dat de Nobivac DHP volgend jaar terug herhaald moet worden, ondanks de driejarige registratie. Nu is mijn vraag:
Telt de datum die in het boekje staat? Neem nu dat ik in Nederland wil gaan wandelen (ben woonachtig in België) en ik laat hem volgend jaar niet meer enten, zijn wij dan in overtreding?
Onze DA volgt de driejarige registratie niet en ik vrees dat een andere DA de datum niet zal willen veranderen in het boekje.
Om in orde te zijn, moet ik dan volgend jaat terug enten?
Door Suzan54
#709023
Kan je niet van deze firma een brief krijgen waarin staat dat hun vaccins gegeven na datum x deze langere geldigheidsduur hebben en die brief dan in je entboekje stoppen?
Maar maak je niet teveel zorgen over een evt. controle. Tijdens gewone wandelingen ben je niet in overtreding. Alleen wanneer je deelneemt aan bepaalde georganiseerde dingen kan een 'geldige' vaccinatie nodig zijn.
Door chrisje
#709026
Suzan54 schreef: Kan je niet van deze firma een brief krijgen waarin staat dat hun vaccins gegeven na datum x deze langere geldigheidsduur hebben en die brief dan in je entboekje stoppen?
Maar maak je niet teveel zorgen over een evt. controle. Tijdens gewone wandelingen ben je niet in overtreding. Alleen wanneer je deelneemt aan bepaalde georganiseerde dingen kan een 'geldige' vaccinatie nodig zijn.
Weet je ook welke datum dit is?
Door Suzan54
#709069
Het is vrij recent dat van sommige vaccins de werking langer gegarandeerd wordt. Ik hoop dat er iemand op dit forum is die dit precies weet.
Ik heb het vaccinatiegebeuren van onze honden nog niet veranderd. Dat van de katten wel maar dat heb ik ook beter gevolgd.
Door hellenbanjerbo
#709099
in het tijdschrift Hondenmanieren nummer 1 en 2 van dit jaar staan interessante artikelen van marcel nijland over het vaccineren. het is een verslag van een themaochtend waar ook tannetje (hitam op dit forum) aan deelnam. daar werd geconcludeerd dat pups op de leeftijd van 6, 9 en 12 weken en 1 jaar geënt worden en vervolgens elke drie jaar tegen hondenziekte, parvo en HCC (leverontsteking). ook de Nobivac rabiës enting is voor 3 jaar geregistreerd. Mijn dierenarts houdt zich aan dit schema. voor titeren is hij niet enthousiast maar ik heb hem vriendelijk doch beslist gezegd dat als hij dit niet wil doen ik me genoodzaakt voel dit elders te laten doen. en ja hoor, hij raakte geïnteresseerd. het is ook best een lieverd.
Door conleeuw
#709119
ik vraag mij af waarom jij denk dat jij in overtreding is als je in nederland wandelt met een hond waarvan de gewone entingen in de entboekje niet up to date is? Volgens mij geldt er geen entverplichting voor honden om naar nederland te komen, buiten de rabies enting dan, volgens mij zeggen de regels voor honden binnen de eu dat als je een hond wil "importeren" dat ie geidentificeerd moet zijn (tatoage of chip dus) en geent tegen rabies.... verder niets.  ???
Door Lizzy
#709167
chrisje schreef: Ons hondje heeft zijn Nobivac pupentingen gehad (in overvloed :-\)
Nu staat er in zijn boekje dat de Nobivac DHP volgend jaar terug herhaald moet worden, ondanks de driejarige registratie. Nu is mijn vraag:
Telt de datum die in het boekje staat? Neem nu dat ik in Nederland wil gaan wandelen (ben woonachtig in België) en ik laat hem volgend jaar niet meer enten, zijn wij dan in overtreding?
Onze DA volgt de driejarige registratie niet en ik vrees dat een andere DA de datum niet zal willen veranderen in het boekje.
Om in orde te zijn, moet ik dan volgend jaat terug enten?
Gaat dit niet om zijn enting bij de leeftijd van 1 jaar?

In overtreding ben je sowieso niet want je hebt geen entplicht. Je bent alleen verplicht zekere entingen te geven als je de grens over gaat (rabies) en je bent verplicht te enten als je hond naar een pension gaat. Ook sommige hondenscholen stellen een enting verplicht (ik ga daar gewoon niet op school).
Door chrisje
#709176
Lizzy schreef: Gaat dit niet om zijn enting bij de leeftijd van 1 jaar?
Hoe bedoel je? :-*

In overtreding ben je sowieso niet want je hebt geen entplicht. Je bent alleen verplicht zekere entingen te geven als je de grens over gaat (rabies) en je bent verplicht te enten als je hond naar een pension gaat. Ook sommige hondenscholen stellen een enting verplicht (ik ga daar gewoon niet op school).
Ik dacht dan dat ik in overtreding was ::)
Door Lizzy
#709180
Als je hond nu nog niet de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt, dan heeft je pup nu alleen de pup entingen gehad. De DHP enting wordt op de leeftijd van 1 jaar nogmaals herhaald, als booster, en dan gaat daarna de 3 jarige registratie in.
Door chrisje
#709202
Lizzy schreef: Als je hond nu nog niet de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt, dan heeft je pup nu alleen de pup entingen gehad. De DHP enting wordt op de leeftijd van 1 jaar nogmaals herhaald, als booster, en dan gaat daarna de 3 jarige registratie in.
Oh, dat wist ik niet. Dank je ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door