Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#696245
Vrijdagavond had onze Maine Coon kater Roy (4.5 jaar, weegt 10 kg en eet sinds 1 jaar Carnibest lam) een dikke onderlip, net alsof hij met zijn tong uit zijn bek liep.
Pijnlijk is het niet, maar wel heel dik gezwollen en glanzend, het is geen zweer.
Daarbij heeft hij ook wat ronde kale plekjes op zijn oren, ontstaan na zijn vrijages met onze kerstboom. Daar zijn zusje Lola ook geirriteerde oortjes heeft ben ik met beiden vanochtend naar onze DA gegaan.

Hij vermoed bij beiden een allergische reactie en dan kom je al gauw uit op voeding, maar ik heb hem gezegd dat ik eerst al het andere wil onderzoeken. Lukt dat niet dan zoek ik wel een holistisch of homeopatisch dierenarts, want ik ben net zo blij dat ze inmiddels allemaal meer dan 1 jaar kvv eten en heb geen zin in dieetbrokken.

Bij Roy is de lip waarschijnlijk eosinofiel granuloom, ik heb Pred meegekregen en hij heeft een injectie gehad en voor Lola kreeg ik corticosteroide zalf. Nu 10 dagen aankijken.
Een blik onder de lamp liet geen schimmelinfectie zien, dat is eventueel met een kweekje verder te onderzoeken, maar dat is beslist niet waar onze DA aan denkt en ik ook niet.

Thuisgekomen ben ik gaan surfen op BP en vond ik deze tekst van Lizzy van een paar jaar geleden over de bestrijding van eosinofiel granuloom:

QUOTE LIZZY:
Zeven dagen achter elkaar, drie maal per dag: SILICEA D30.
Dan drie dagen niks geven.
Dan op de tiende dag ga je 1 maal per dag CALCIUM FLUORATICUM D30 geven. Dit geef je 21 dagen achter elkaar.
Je houdt dan vier weken pauze en begint de kuur opnieuw net zo lang tot genezing optreedt.
Goed, de eerste keer hebben we de kuur 3 maal moeten geven. Na een half jaar kwam het weer terug en hebben we de kuur weer herhaald. En dit is nu (afkloppen op ongelakt hout) een jaar of 8 geleden.
EINDE QUOTE

Ik wil eerst even kijken wat de behandeling van de dierenarts uithaalt, ik heb voor Roy 10 pred tabletten die ik dan volgens schema over ca. 1 maand verdeeld uitsmeer en ik hoop dat het helpt.
Zo niet zou bovenstaand schema iets zijn?
Ik weet dat sommigen nu direct denken waarom gooi je die Pred niet weg en begin je er direct mee, maar die kat zijn lip barst zowat open en met een beetje geluk helpt die Pred heel snel.

Is het een idee om probiotica door de kvv te doen, dat eten ze dan wel alle 6, maar dat kan toch geen kwaad denk ik.
Door Lizzy
#696417
Als je een kuur prednison hebt gegeven, dan duurt het denk ik even voordat homeopathische middelen goed aan slaan. Je kunt deze kuur zeker proberen na de prednison kuur maar ik zou dan zeer beslist meerdere kuren proberen, zoals ik al eerder beschreven had.

Ik heb overigens nog nooit dikke bijna openbarstende lippen gezien bij eosinofiel gr. Bij de katten die ik gezien heb (inclusief mijn eigen kat) zat het er exact zo uit:

Afbeelding
Door Borke
#696423
Lizzy schreef:Ik heb overigens nog nooit dikke bijna openbarstende lippen gezien bij eosinofiel gr. Bij de katten die ik gezien heb (inclusief mijn eigen kat) zat het er exact zo uit:

Afbeelding
Frank heeft mij een engelstalig boek laten zien met heel veel foto's en daar was er ook een bij die er exact zo uit zag als bij Roy, het is echt geen gezicht en er staat veel spanning op. Het hangt ook meer buiten de bek dan dat het erin zit, daarom is het net alsof hij met zijn tong uit zijn bek loopt.
Ongelofelijk hoe zoiets in zo'n korte tijd komt opzetten...
Door Lizzy
#696655
AstridStraver schreef: Frank heeft mij een engelstalig boek laten zien met heel veel foto's en daar was er ook een bij die er exact zo uit zag als bij Roy, het is echt geen gezicht en er staat veel spanning op. Het hangt ook meer buiten de bek dan dat het erin zit, daarom is het net alsof hij met zijn tong uit zijn bek loopt.
Ongelofelijk hoe zoiets in zo'n korte tijd komt opzetten...
OK. Ik heb ook nog maar een stuk of 6 katten met deze kwaal gezien, dus dat is blijkbaar te weinig om er iets zinnigs over te zeggen...

Maar, hier staan de verschillende vormen goed uitgelegd: http://www.kattenziektes.com/eosinofielgranuloom.html
Door Borke
#698292
Interessante site is dat Lizzy, bedankt voor de link!

Inmiddels zien de oren van Lola er al weer veel beter uit en is het gezwel aan Roy's lip enorm geslonken. Nu maak ik die kuur Pred voor hem af, maar daarna?
Het is lijkt een allergische reactie en/of verzwakt immuunsysteem en ik ga er maar uit dat ik er niet achter kom waar hij allergisch voor zou zijn. Ik ga zeker niet uitzoeken of het een voedingsallergie is (zeker met dieetbrokken - dacht het neit).

Maar wat dan?
Ik kan gewoon niks doen en afwachten of het terug komt en dan Lizzy's recept eens proberen.
ik zit me af te vragen of ik iets zou kunnen wat in zijn algemeenheid zijn immuunsysteem versterkt?

Wat zouden jullie doen?
Wie heeft er tips?
Door Lizzy
#700009
AstridStraver schreef: Interessante site is dat Lizzy, bedankt voor de link!

Inmiddels zien de oren van Lola er al weer veel beter uit en is het gezwel aan Roy's lip enorm geslonken. Nu maak ik die kuur Pred voor hem af, maar daarna?
Het is lijkt een allergische reactie en/of verzwakt immuunsysteem en ik ga er maar uit dat ik er niet achter kom waar hij allergisch voor zou zijn. Ik ga zeker niet uitzoeken of het een voedingsallergie is (zeker met dieetbrokken - dacht het neit).

Maar wat dan?
Ik kan gewoon niks doen en afwachten of het terug komt en dan Lizzy's recept eens proberen.
ik zit me af te vragen of ik iets zou kunnen wat in zijn algemeenheid zijn immuunsysteem versterkt?

Wat zouden jullie doen?
Wie heeft er tips?
Volgens mij is het een auto-immuunprobleem en moet je uitkijken met het versterken van het immuunsysteem. Omdat het lichaam dan juist NOG harder vecht. Terwijl het lichaam al vecht tegen iets waar het niet tegen zou moeten vechten. Dat proces leg je met prednison stil. Tenminste, zo heb ik het ooit begrepen.

Ik zou zelf afwachten wat er gebeurd na de medicijnkuren. En de homeopathische middelen wel in huis halen. En elke dag goed kijken of er weer een spoortje te ontdekken valt. En zodra je maar het geringste vermoeden hebt dat het weer gaat beginnen: de homeopathische kuur starten. Zo zou ik het doen.
Door Borke
#708133
Lizzy schreef:Ik zou zelf afwachten wat er gebeurd na de medicijnkuren. En de homeopathische middelen wel in huis halen. En elke dag goed kijken of er weer een spoortje te ontdekken valt. En zodra je maar het geringste vermoeden hebt dat het weer gaat beginnen: de homeopathische kuur starten. Zo zou ik het doen.
Inmiddels heb ik nog een week te gaan met de Pred en de dikke lip van Roy is vrijwel volledig geslonken.
Ik heb gezocht op internet om te bestellen en kan de medicatie nergens vinden (SILICEA D30 en CALCIUM FLUORATICUM D30)?
Door shaina
#750973
Bericht voor Astrid Straver

Vandaag was ik op zoek naar informatie over eosonofiel granuloom en kwam jouw verhaal tegen over Roy. Hoe gaat het nu? Heeft hij nog last van?
Onze kat heeft ook eosonofiele granuloom. Bij haar hebben wij het ontdekt toen ze 6 maanden oud was. Ze had toen een dikke lip. Dierenarts heeft ook plekjes in haar mond achter de achterste kiezen en op haar tandvlees aangewezen. Hij heeft een plekje in haar mond ook bevroren. (Ze heeft het inmiddels op verschillende plekken al gehad; op haar kin, achterpoot, schouder etc.) De behandeling begon met prednison en ze wordt nog steeds ermee behandeld als het actief is (ze wordt dit jaar 4); we beginnen met een tablet een paar dagen en dan bouwen we af. We zijn ook  bij de homeopatische dierenarts geweest.  In overleg met onze reguliere dierenarts  hebben we van homeopaat  "mercurius" gekregen maar dat sloeg niet aan. Ze had het best wel vaak per jaar.
Maar afgelopen december hebben we een kitten in huis genomen en toen kregen alle katten (totaal 6) brokken om te eten gemengd met de kittenbrokken (Royal Canin kittenbrokken), omdat het moeilijk was om ze apart te voeren. In de kittenbrokken zit L-lysine aminozuur voor een goede weerstand. Deze aminozuur gebruik ik zelf ook als ik een koortslip heb. Het viel mij op dat de poes die last had van eonosofiele granuloom vanaf die tijd geen last meer had. Ik denk, en hoop dat dit door L-lysine komt, dus ik blijf ik ze kittenbrokken geven. Ik heb wel homeopatische middelen genoteerd die hier genoemd worden
Door Borke
#751132
De lip van Roy was met de Pred. volledig geslonken en het is niet meer terug gekomen.

Ik zou het liefste een supplement geven wt het algehele immuunsysteem verbeterd en dan iets in poedervorm, wat ik dan door de Carnibest kan prakken. Dan krijgen alle katten het, maar dat lijkt me geen probleem.
Kittenbrokken zijn voor mij geen keuze, zelfs toen weij nog fokten gaf ik de kittens geen kittenbrokken, kittens hebben dat niet nodig. in de natuur eten de volwassen dieren ook hetzelfde als de jonge dieren.

Wat wel zou kunnen is het ingredient los zien te vinden en als voedingssupplement geven.

Je vertelt wel een interessant verhaal, zo zie je maar wat je met voeding allemaal kunt doen!
Door Lizzy
#751165
AstridStraver schreef: Inmiddels heb ik nog een week te gaan met de Pred en de dikke lip van Roy is vrijwel volledig geslonken.
Ik heb gezocht op internet om te bestellen en kan de medicatie nergens vinden (SILICEA D30 en CALCIUM FLUORATICUM D30)?
Oeps, deze had ik niet gezien Astrid, sorry! Deze homeopathische middelen kun je gewoon bij de apotheek bestellen. Van bijv. het merk VSM. Duurt een paar dagen, dan zijn ze binnen.
Door shaina
#751353
Astrid, bedankt voor de reactie.
Ik ben toevallig achtergekomen dat L-Lysine mogelijk goed werkt. Omdat ik haar steeds in de gaten moet houden probeer ik ook de patroon en de oorzaak te ontdekken. Het zat me gewoon niet lekker dat ze zo vaak prednison kreeg. Om dat te ontdekken is me nog steeds niet echt gelukt. Wel denk ik dat het ook met haar karakter te maken heeft. Ze ik best wel een "pittige tante" (een schildpad) en kan soms heel zenuwachtig  lopen doen.

Ik hoop het voor jou dat Roy het niet meer krijgt. En anders hoop ik (als je liever geen prednison gebruikt) dat je een goede alternatief vindt. Het is wel verstandig en heel belangrijk dat je het in de gaten houdt, vooral in zijn mond. Dat kan gevaarlijk zijn.
Ik heb ook even op jouw website gekeken. Het zijn hele mooie katten. Succes daarmee. Wij hebben zelf E.K. uit het asiel.

Als ik weer naar de dierenarts gaan voor de enting, dan ga ik aan hem vragen hoe hij over L-Lysine denkt. En ik blijf het uitzoeken hoe het zit.
Door Borke
#751405
Shaina onze oudste schildpad poes van 13 jaar krijgt nu al 3 jaar Carnibest Lam voor de kat i.p.v. de Prednison die de dierenarts haar voorschreef voor haar voedselintolerantie.

Vele mensen hier op Barfplaats lossen allerlei problemen met hun katten of honden op met verse voeding i.p.v. brokken.

Onze Roy had als kitten vaak last van diaree, heeft daar toen ook Prednison voor gehad en is er redelijk overheen gegroeid. Als volwassen kater had hij er toch nog wel eens last van. Inmiddels eet hij nu 15 maanden Carnibest en nooit meer dunnere ontlasting gehad, ik ben ervan overtuigd dat hij een stuk gezonder geworden is hierdoor :)
Kortom hier komen geen brokken meer het huis in, niet voor de honden en niet voor onze 6 Maine Coon katten!

Mocht hij weer zo'n plek krijgen dan ga ik het recept van Lizzy proberen in plaats van de Pred.
Ik kijk bij onze katten regelmatig in hun bek. Bij Maine Coons komen soms tandvleesontstekingen voor, gelukig <afkloppen> hebben wij daar nog nooit last van gehad bij onze katten, maar ik houd het altijd in de gaten.
Door shaina
#752629
Ik heb het al eerder over Carnibest gehoord. Ik zou ook bereid zijn om over te stappen naar Carnibest voor de gezondheid van de katten, maar ik vertrouw ook op de brokken van het merk die ik nu geef (misschien omdat ik nog geen ervaring heb met Carnibest, ik weet het niet).  Ik wil je een paar vragen stellen over Carnibest. Hoeveel heb je nodig voor 6 katten per dag en wat zijn de prijzen? Zijn de porties groot (i.v.m. ruimte in de diepvries) Schaf je het voor een week aan of anders.? Geef je ze een of twee keer per dag?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door